Pelikaan 1 - SV Meerkerk 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 2e klasse F

3 september 2011 15:00

Roeland, I.

Meerkerk verstoort op sportieve wijze feestje Pelikaan

Pelikaan gaf vanmiddag een officieel tintje aan de ingebruikname van het kunstgrasveld. Meerkerk zette dit luister bij. Aanvoerder Gert Jan Koekkoek overhandigde voor aanvang van de wedstrijd de prachtige SV Meerkerk-vaan. Deze zal ongetwijfeld een mooi plaatsje vinden op het mooie complex van Pelikaan, waar de ontvangst meer dan hartelijk was. Tot zover het officiële gedeelte. Natuurlijk was Meerkerk niet gekomen om ook op het sportieve vlak mee te werken aan het feestje, maar daar is gelukkig in de sport alle begrip voor zo ook bij Pelikaan.

De eerste wedstrijd van het seizoen. Tropische temperaturen, welke de uitstekend leidende arbiter Roeland uit Sleeuwijk, er niet ten onrechte toe bewoog om zowel in de eerste als in de tweede helft na overleg met de teams een drinkpauze in te gelasten.

Meerkerk startte ondanks de hitte sterk. Pelikaan kreeg niet of nauwelijks ruimte om opbouwend veel uit te richten. Het was met name Pascal Boom die deze middag enorm veel werk verrichte en daarmee de opbouw van Pelikaan behoorlijk ontregelde. Het enige echter gevaar van de Zwijndrechters deze middag kwam vanaf de rechterflank. Gijsbert Bruijnes moest alle zeilen bijzetten om de razendsenelle Randy Kroos af te stoppen. De eerste kans in de wedstrijd was voor Meerkerk. Een mooi schot na een uitbraak van Jeroen van der Hagen werd ternauwernood gestopt door Rik Pomp. Mark van Zanten kwam net een stapje te kort om de in het veld terugspringende bal in te schieten. Sterker keeper Pomp herstelde het slippertje en raapte de bal alsnog op. In de achtste minuut weer een serieuze kans. Een mooie voorzet van Koen Vermeer op het hoofd van Jeroen van der Hagen die overkopt. Een schot van Brian Vink uit de tweede lijn na een kwartier spelen mocht er ook zijn. De bal ging over. In de 16e minuut moet Martijn van der Hagen helaas geblesseerd het veld verlaten. Voor hem komt Johan van Es. Meerkerk blijft heer en meester, Brian Vink laat zien dat je met het één keer raken de tegenstander behoorlijk rustig kan krijgen. Pelikaan moet soms gedacht hebben dat Meerkerk met een man meer voetbalde. Na een krachteloos schot van Meerkerkzijde is het toch Pelikaan dat uit een corner toch gevaarlijk wordt. De inzet uit de corner wordt van richting veranderd, maar gelukkig kan Meekerk opgelucht ademhalen. Youri van Blanken probeert het dan maar weer eens voor Meerkerk. Zijn schot wordt gekraakt ten koste van een corner, welke niets oplevert. Anders is het met de vrije trap in de 25e minuuut. Vrij onnodig wordt Brian Vink ten koste van een overtreding afgestopt. Brian belast zich met de vrije trap en plaatst de bal bij de tweede paal op het hoofd van Jeroen van der Hagen, die schitterend doelman Rik Pomp het nakijken geeft. Een terechte 0-1 is het resultaat. Verder gebeurt er in de eerste helft niet veel meer, met als gevolg dat dit tevens de ruststand is.

Na rust is het opnieuw Meerkerk dat de regie voert en de gehele tweede helft niet uit handen geeft. De verdubbeling van de voorsprong verbaast niemand. Al is het ook nu een stilstaande situatie waaruit wordt gescoord. Een mooie corner van Youri van Blanken wordt door Brian Vink schitterend met een achterwaartse beweging binnengekopt. Trainer Michel van Raad grijpt in en brengt drie verse krachten in het veld. Ook zij kunnen het tij voor Pelikaan niet keren. Een schitterende redding van keeper Rik Pomp voorkomt dat Meerkerk verder uitloopt.

Ook trainer Marcel van Steenis wisselt. Zo komt Roderik Luitjes in het veld voor Mark van Zanten en ook Brian Vink samen met Pascal Boom de motor op het middenveld deze middag mag tien minuten voor tijd gaan rusten. Voor Brian komt Almer Kon in het veld. Kort daarvoor heeft Meerkerk de wedstrijd definitief in het slot gegooid, en hoe. Het begon bij keeper Klaas Jan van Zessen. Een snelle spelhervatting via een uitworp naar Koen Vermeer, die de nodige meters maakt met de bal aan de voet, een pass geeft op Youri van Blanken, die met een weergaloze kapbeweging zijn directe tegenstander in de wind zet om vervolgens in de breedte te spelen op Jeroen van der Hagen. Jeroen van der Hagen niet zelfzuchtig ziet dat Johan van Es er nog beter voor staat. Johan schiet beheerst via de binnenkant van de paal binnen en brengt hiermee de 0-3 eindstand op het scorebord.

Meerkerk komt uitstekend uit de startblokken met deze uitoverwinning. Er was toch met de nodige zorg uitgekeken naar deze wedstrijd. Trainer coach Marcel van Steenis was terecht dik tevreden met deze overwinning waarop niets viel af te dwingen. Meerkerk kijkt al weer vooruit naar volgende week. Dan speelt de ploeg thuis tegen SV Capelle. Een oude bekende die na twee seizoenen derde klasse terug is in de tweede klasse. Gelet op de wijze waarop de ploeg uit Sprang-Capelle vorig seizoen heerste in de derde klasse mogen we een spannende wedstrijd verwachten.

Uw verslaggever heeft twee weekjes verlof, maar dat betekent niet dat de verslaglegging stil ligt. Wie de pen ter hand neemt blijft nog even geheim. Ik wil de auteur nu al op voorhand hartelijk bedanken. Klasse dat je de handschoen oppakt, of heb ik nu misschien te veel verklapt. We lezen het volgende week.

AdG

Opstelling Meerkerk

1. Klaas Jan van Zessen 2 Koen Vermeer 3 Stijn Schuller 4 Gert Jan Koekkoek 5 Gijsbert Bruijnes 6 Pascal Boom 7 Martijn van der Hagen ( 15 Johan van Es 16e min) 8 Youri van Blanken 9 Mark van Zanten (14 Roderik Luitjes 78e min) 10 Brian Vink (12 Almer Kon 82e min) 11 Jeroen van der Hagen