SV Meerkerk 1 - Ameide 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 2e klasse F

5 november 2011 14:30

Daems, G.G.A.

Meerkerk maakt het zichzelf lastig

Prachtig weer, veel publiek langs de lijn, waaronder burgemeester Coert van Ee en wethouder Ralf Krämer namens de gemeente Zederik; een prachtige actie van de Club van Honderd. Iedereen een gratis kopje koffie of thee in de rust, kom daar nog maar eens om. Kortom alle ingrediënten waren aanwezig voor een echte derby tussen Meerkerk en Ameide. De wedstrijd was zeker niet sprankelend, maar dat mag je ook niet verwachten in een derby. Pas in de tweede helft ontstond er iets van de echte sfeer die bij deze Zederikse derby past.

Om half drie werd er onder leiding van scheidsrechter Daems uit Gilze afgetrapt onder het toeziend oog van naar circa 700 toeschouwers. Veel bekende gezichten langs de lijn. Wat zou het worden tussen de twee kemphanen deze middag. Ameide was er zeker niet gerust op, maar ook trainer coach Marcel van Steenis wist als geen ander dat dit soort wedstrijden een speciaal karakter dragen. Meerkerk kwam in ieder geval goed uit de startblokken. De ploeg maakte goed gebruik van de ruimte die er lag op links maar ook door de midden. Met Theo van Zessen als aanspeelpunt in de spits kende Ameide de nodige problemen. Theo balvast als hij is, wist telkens op het juiste moment mee te geven waardoor Meerkerk gevaarlijk kon worden. Het was dan ook niet verwonderlijk dat Meerkerk vrij vroeg in de wedstrijd na een kwartier spelen verdiend op voorsprong kwam. Een voorzet vanaf rechts bereikte Jeroen van der Hagen in het strafschopgebied. Jeroen schermde de bal goed af om deze vervolgens op het juiste moment mee te geven aan zijn broer Martijn. Martijn ronnde prachtig af. Het Meerkerk publiek ging er niet voor zitten, want de tekening voor de tribune is nog niet klaar, ook al mochten we deze middag weer veel suggesties vanuit Ameide ontvangen, want ja de rivaliteit zal altijd blijven, en als deze gezond is, zoals deze middag dan is daar niks mis mee. We bleven dus gewoon staan. Meerkerk hield het initiatief en Ameide mocht  keeper Roland Stout bedanken, dat het niet nog voor rust tegen een onmogelijke achterstand aan behoefde te kijken. Tot tweemaal toe was Stout een sta in de weg voor de Meerkerk voorwaartsen. Zo mocht na een schitterende breedtepass van Theo van Zessen de maker van het eerste doelpunt Martijn van der Hagen alleen op de doelman af. Zijn schot werd gepareerd. Ook Roderik Luitjes verscheen oog in oog met de keeper van Ameide, maar ook hij stuitte op Stout. Het gaf wel aan hoeveel ruimte Meerkerk door het midden kreeg. Hiermee is het verhaal van de eerste helft wel min of meer verteld.

Na de pauze ontstond de heuse derbysfeer. Ameide was gesterkt door het feit dat het slechts tegen een 1-0 achterstand aankeek. Er zat nog van alles in voor onze noorderburen. Zij straalden dit ook uit en Meerkerk hinkte op twee gedachten. Voorsprong consolideren of proberen meer afstand te nemen. Misschien omdat het laatste in de eerste helft niet lukte, koos men op het oog voor de eerste optie; consolideren dan maar. Daar leek de ploeg in te slagen want een echte vuist kon Ameide niet maken. Het gevaar moest komen uit corners en vrije trappen. Van goed voetbal was niet echt sprake meer, maar de supporters van beide kampen hielden de adem in. De aanmoedigingen vanuit beide kampen namen toe en de strijd op het veld werd heftiger. Al moet daarbij onmiddellijk worden vermeld, dat het nooit onvriendelijk werd in het veld. Aan Meerkerk-zijde vielen twee gele kaarten en voor Ameide was er eenmaal geel. Wel gebiedt de eerlijkheid te zeggen, dat Pascal Boom ontsnapte aan een tweede gele kaart toen hij een speler van Ameide beentje lichtte. Niet handig onder de gegeven omstandigheden, want Meerkerk had inmiddels kort daarvoor de gelijkmaker moeten incasseren. Na een verdedigende actie van Almer Kon ging de bal over de achterlijn. Het had er alle schijn van dat een Ameide-speler de bal als laatste raakte. De scheidsrechter zag er een corner in. De corner werd scherp genomen en belandde via de hak van Stijn Schuller in het eigen doel. (1-1) Ameide leek het punt binnen te hebben. Meerkerk – gesterkt door de ervaring van een week eerder – gaf zich niet gewonnen en trok nu wel alle registers open. In blessuretijd ging de ploeg op zoek naar de volle winst en vond deze ook. In de slotminuut was het Theo van Zessen die met een schitterende voorzet vanaf rechts het hoofd vond van Patrick Vuurens die met een simpele knik de bal hoog achter de doelman van Ameide kopte. Wat een apotheose, maar wat maakte Meerkerk het zichzelf onnodig lastig deze mooie novembermiddag.

AdG

Opstelling Meerkerk

1. Klaas Jan van Zessen 2 Ferry Hoefakker (15 Mike Kersbergen) 3 Almer Kon 4 Gert Jan Koekkoek 5 Gijsbert Bruijnes 6 Pascal Boom (geel) 7 Martijn van der Hagen (12 Stijn Schuller)  8 Roderik Luitjes (14 Patrick Vuurens) 9 Theo van Zessen 10 Youri van Blanken 11 Jeroen van der Hagen (geel)

Opstelling Ameide