De eerste klap ... Net niet, helaas!

Drechtstreek B1

Sander Slomp (schot)
... (kopbal)

B-Junioren (A-cat), B1, 1e klasse 13

1 september 2012 10:30

Rijpert, A.H.P.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen en dus een nieuw seizoen. Na een niet geheel vlekkeloos verlopen aanvang, was het deze morgen tijd voor de eerste competitiewedstrijd. Een competitie waarin de B1 van Meerkerk wederom uitkomt in de 1e klasse en dat is best hoog.

De tegenstander tijdens de eerste en tevens thuiswedstrijd was Drechtstreek uit Dordrecht met hun B1. Onder prima omstandigheden werd om hal elf het startsignaal gegeven en al binnen een minuut wist Meerkerk met een mooie aanval de 1-0 op het brod te zetten. Het was Mechiel die de bal links meegaf met Melvin en op zijn beurt de bal vanaf links op Joop door speelde, die hem vervolgens voorlangs op Sander aanspeelde, die zich deze kans niet liet ontnemen en de bal tussen de palen parkeerde. Drechtstreek stond perplex en Meerkerk geloofde in een mooie voetbalmorgen. De volgende tien minuten was Meerkerk duidelijk in de aanval en de druk stond er vol op, maar na tien minuten kwam Drechtstreek beter in het spel en begon meer druk op te bouwen. Het kon dan ook niet uitblijven dat een tegentreffer ging vallen en inderdaad, na ongeveer achttien minuten was de gelijkmaker een feit en was er lichte vertwijfeling bij de achterhoede van Meerkerk. Ondertussen waren de eerste waarschuwingen voor verbaal getwist al gevallen en aan de zijde van Drechtstreek viel ook al een gele kaart te noteren. Toen aan het eind van de eerste helft tijdens een aanval van Meerkerk er te hard werd ingegrepen door een verdediger van Drechtstreek en deze wederom een gele kaart kreeg, stond Meerkerk voor de resterende speelhelft met een man meer op het veld en dat opende perspectieven voor de tweede helft.

Ook na de eerste schermutselingen in de tweede helft was het aanvankelijk Meerkerk dat de druk op Drechtstreek zette, maar het karwei net niet kon afmaken. Drechtstreek had wat geschoven in de opstelling en de verdediging versterkt, maar wist toch in de counter gevaarlijk te blijven. Toen hieruit rond de vijftigste minuut de verdediging van Meerkerk niet goed genoeg reageerde op een hoog voorgezette cornerbal, wist Drechtstreek de 1-2 in te koppen. Meerkerk was onthutst, maar met nog dertig minuten te gaan en een man meer was er nog veel mogelijk, toch! Uiteraard speelde Drechtstreek hierna meer verdedigend en was het aan Meerkerk om te gaan scoren. En daar kwamen ze ook telkens dichtbij, maar iedere keer ging de bal net over of net voorlangs en toen de scheidsrechter de bal tien minuten voor  het eind op de stip lag, leek de gelijkmaker een feit. Maar helaas, of het de druk of de wat gespannen sfeer was, vanwege de vele gele kaarten voor Drechtstreek en waarschuwingen van de scheidsrechter, Anne schoot de bal net niet in de verre hoek, maar naast. De scheidsrechter had echter geconstateerd dat de keeper te vroeg naar voren kwam en Anne mocht de penalty over doen. Maar ook deze poging strandde en nu in de handen van de keeper, een keeper die het laatste kwartier van deze wedstrijd vele ballen van Meerkerk liet stranden en van grote waarde bleek voor zijn team. In de resterende minuten probeerde Meerkerk nog van alles, maar de bal ging net voorlangs, net naast, tegen de paal of in de handen van de keeper. Ondanks de man meer wist Drechtstreek dan ook met 1-2 de wedstrijd te winnen, een bittere pil voor de thuisploeg, want er had duidelijk meer in gezeten.

Teleurgesteld? Ja, maar... Het vertoonde spel van Meerkerk was goed en de eerste trainingen blijken hun vruchten af te werpen. Dus gewoon doorgaan... zou Barry Stevens zeggen. En hoewel het moeilijk zal zijn in deze zware competitie, als Meerkerk goed blijft voetballen en vooral zelfvertrouwen krijgt, dan komt het best goed. De volgende kans is a.s. zaterdag als in Dordrecht de wedstrijd tegen de B2 van Oranje-Wit op de kalender staat. De aanvang daar is 11.00 uur.