Hardinxveld 1 - SV Meerkerk 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 2e klasse F

8 september 2012 14:30

Daems, G.G.A.

Meerkerk houdt stand met tien man

Resultaten uit de voorgaande seizoenen laten zien dat als Hardinxveld en Meerkerk elkaar ontmoeten op het sportcomplex aan de Sluisweg de verschillen vaak klein zijn. Zo ook deze middag. Het eerste uur een iets sterker Meerkerk, dat zichzelf vergeet te belonen met een doelpunt. Als keeper Wilco den Tuinder na 64 minuten een rode kaart krijgt, kantelt de wedstrijd en is Hardinxveld de bovenliggende partij. Maar ook zij scoren niet, dus eindigt de wedstrijd zoals die begon, in 0-0.

De uitspraak: ‘Never change a winning team’ was voor Meerkerk trainer Bert Buizert deze zaterdag niet van toepassing. Doordat er deze week enkele zieken waren in de selectie was de oefenmeester genoodzaakt om een behoorlijk gewijzigd team de wei in te sturen ten opzichte van vorige week. Wilco den Tuinder stond op doel in plaats van Lex Kramers. Pascal Boom werd op het middenveld vervangen door Koen Vermeer, zodat er achterin weer plaats was voor aanvoerder Gert Jan Koekkoek. En achter de spitsen was Youri van Blanken nog niet fit genoeg om te starten, dus speelde Joey van Putten.

Dan de wedstrijd. Na een aftastend eerste kwartier, waarin Hardinxveld het initiatief aan Meerkerk laat, lijkt de thuisclub op voorsprong te komen. Uit een vrije trap van Marek Verweij tikt Lars Coerts van dichtbij de bal binnen. Gelukkig voor Meerkerk doet hij dit in buitenspelpositie en dus blijft het 0-0.

Vervolgens pakt Meerkerk de wedstrijd steviger in handen. Dit lijdt in de 23ste minuut tot een grote kans voor Martijn van der Hagen. Na een mooie aanval over rechts via Patrick Vuurens en Johan van Es komt de bal voor de voeten van Martijn, zijn schot wordt nog door een verdediger aangeraakt en gaat rakelings naast. Ook in het vervolg van de eerste helft nog wat mogelijkheden voor Meerkerk. Zo gaat een schot van Johan voorlangs, komt Patrick net een teenlengte tekort om vanuit de kluts te scoren en stuit Guus Vreeswijk op de snel uitgekomen keeper Marco van der Linden. Hardinxveld laat zich echter ook niet onbetuigd, met name uit de snelle omschakeling komt de ploeg een aantal keren dreigend voor het Meerkerk doel. Maar zowel het schot van Benjamin van der Graaf als de kopbal van Lars Coerts gaan over.

De tweede helft start met een sterke fase voor Meerkerk. Met direct een goede kans als gevolg. Patrick doet vanaf rechts het voorbereidende werk. Johan schiet vervolgens vanuit kansrijke positie over. Enkele minuten later zelfs een goal voor de geel zwarten. Almer Kon kopt uit een corner van Martijn raak. Scheidsrechter Daems is echter van mening dat Almer een duwfout heeft gemaakt, dus gaat het Meerkerkse feestje niet door.

Dan de 64ste minuut, Sjoerd Ooms wordt de diepte in gestuurd. Wilco den Tuinder komt uit zijn doel, maar is te laat. Ooms schiet de bal langs Wilco en wordt vervolgens door de keeper onderuit gehaald. Rode kaart oordeelt de scheidsrechter en Meerkerk moet met tien man verder. Joey maakt plaats voor reservekeeper Mathijs van den Dries, die zijn debuut maakt voor Meerkerk 1.

Een rommelige fase in de wedstrijd volgt, Meerkerk stelt zich wat defensiever in en Hardinxveld is zoekende nu het een man meer heeft. De elf van Hardinxveld hadden overigens misschien ook wel tot een tiental gereduceerd moeten worden als Sjoerd Ooms, met al geel op zak, een overtreding maakt die in veler ogen met geel bestraft had moeten worden. Scheidsrechter Daems laat het bij alleen een vrije trap en de nummer 7 van Hardinxveld ontsnapt aan rood.

In de slotfase neemt de druk van Hardinxveld duidelijk toe. De beste mogelijkheden op een overwinning zijn dan ook voor de thuisploeg. Een kopbal van verdediger Gerco Blokland eindigt in de handen van Mathijs en Joran Schröder schiet van dichtbij over. Nadat Meerkerk via Patrick Vuurens en Theo van Zessen nog een klein kansje op Meerkerks succes laat liggen, zijn de laatste kansen ook weer voor Hardinxveld. Een inzet van Kelvin van Es is een prooi voor Matthijs en bij een scherpe indraaiende voorzet van Ooms gaat de bal voorlangs.

Al met al een puntendeling met dubbele gevoelens. Meerkerk was tot aan de rode kaart de bovenliggende partij en had toen moeten scoren. Na de rode kaart was een punt het meest haalbare en moet er een compliment gemaakt worden voor de strijd die geleverd is om dat punt over de streep te trekken.

Meerkerk staat na 2 wedstrijden op 4 punten, geen onaardige start dus. Volgende week komen de buren van Ameide naar ’t Hoog, ook zij zijn de competitie goed gestart met eveneens 4 punten na 2 duels. Een spannende derby ligt in het verschiet. U bent er toch ook bij!?

Opstelling Hardinxveld:

1. Marco van der Linden; 2. Christian Verschoor 3. Gerco Blokland 4. Kelvin van Es 5. Danny den Haan (geel); 6. Wouter Romeijn 8. Marek Verweij 10. Joran Schröder; 7. Sjoerd Ooms (geel) 9. Benjamin van der Graaf (geel) (12. Richard Zwakhals ‘73) 11. Lars Coerts

Opstelling Meerkerk:

19. Wilco den Tuinder (rood); 5. Ferry Hoefakker (15. Brian Vink ‘83) 4. Almer Kon 3. Gert Jan Koekkoek 2. Gijsbert Bruijnes; 6. Koen Vermeer 7. Johan van Es 8. Martijn van der Hagen (12. Theo van Zessen ‘74) 10. Joey van Putten (20. Mathijs van der Dries ’66); 9. Guus Vreeswijk 11. Patrick Vuurens

KvZ