SV MEERKERK 2 VERLIEST 1E DUEL

Mannen Zaterdag reserve (A-cat), 2, 1e klasse B

1 september 2012 12:30

Ruiter, D. de

Na het optrekken van de strijddampen bleef SV Meerkerk 2 met lege handen, de drie punten gingen naar Leerdam. Op basis van de 1e helft terecht, op basis van de 2e helft niet, maar zo werkt het in de praktijk niet.

De 1e helft kon LRC in de opbouw doen wat het wilde, het drukzetten gebeurde niet goed waardoor er gaten vielen tussen de linies. LRC maakte hier dankbaar gebruik van, waardoor wij telkens een stap te laat waren. De bezoekers hadden weliswaar het betere van het spel maar wisten dit niet in doelpunten uit te drukken. Dit was te danken aan onze defensie. Het enige gevaar kwam bij een vanaf rechts laag voorgetrokken bal die door iedereen gemist werd op de vijfmeterlijn.

Na in de rust de spreekwoordelijke puntjes op de i te hebben gezet, stond de organisatie nu beter. Het is toch zoeken naar de juiste onderlinge afstemming nu er vijf jongens zijn overgehveld naar de A-selectie. De jonkies Jacco van Zessen en Tim de Jong krijgen hierdoor hun kans en laten zien uit het goede hout gesneden te zijn. Weliswaar nog onervaren maar zonder fouten leert men niet en wordt niemand ervaren.

Uit een stilstaand moment werden twee cruciale fouten afgestraft. In een poging de snelheid uit een te nemen vrije trap te halen, ontging Jeroen de Waard de coaching van achteruit. Hierdoor kon een LRC-er worden aangespeeld en die legde de bal diagonaal op de spits die uit Tim de Jong's rug was weggelopen. Deze nam de bal op maat in een keer perfect aan en liet Wilco kansloos, 0-1.

Gerald Boom viel gelijk hierna in voor Tim de Jong. Dan zien we waarom Gerald zo belangrijk is voor iedere ploeg. Met zijn enorme power en duelkracht was hij nadrukkelijk aanwezig en konden we nog meer druk zetten naar voren. LRC stak organisatorisch goed in elkaar, wankelde niet maar werd steeds meer teruggedrongen door Meerkerk. Wel bleven de glasstedelingen gevaarlijk via de lange bal en de omschakeling. Wilco hield ons op de been door een diagonale schuiver met de vingertoppen langs de goede kant van de paal te werken. Klasse als je zo weinig te doen krijgt en dan toch zo'n cruciale bal weet te pakken.

Bart Bakhuizen viel in voor Mark van Zanten en de wedstrijd werd grimmiger. De goed leidende scheidsrechter had zijn handen vol maar wist de gemoederen telkens goed te bedaren. In de 88e minuut kregen we een verdiende penalty wegens duwen in de rug. De hele wedstrijd werd deze herhaaldelijk gebezigde overtreding nauwelijks bestraft, maar nu wel. Laten we het erop houden dat dit een optelsom was. Door alle protesten duurde het 5 minuten voordat de penalty kon worden genomen en wellicht door de lange wachttijd wist aanvoerder Jeroen de Waard deze buitenkans op de verdiende gelijkmaker niet te verzilveren en schoof de bal naast de paal, de verkeerde kant ervan wel te verstaan.

Sjoerd Vink was een minuut later dichtbij, maar zijn inzet uit een moeilijke hoek hobbelde voorlangs en er was geen Meerkerker ter plaatse om de bal het doel in te werken. Barry Boom viel nog in voor de geblesseerde Boet van Bezooijen echter floot de scheidsrechter niet lang daarna voor het laatst vanmiddag.

Resumerend was de 1e helft niet goed, maar wisten we de 2e helft wel onze wil op te leggen. Voetballend kan het nog steeds beter, maar er zit karakter zat in de ploeg. Het resultaat was niet het gewenste, maar de 2e helft was meer richting het nivo waar wij naartoe willen werken.

Deze hele wedstrijd geeft in ieder geval genoeg stof tot nadenken, met name voor ondergetekende.

Volgende week spelen we op kunstgras in Nieuwendijk om 15:00 uur tegen het gepromoveerde Altena.

RdH