DUUR LESGELD VOOR MEERKERK 2

Mannen Zaterdag reserve (A-cat), 2, 1e klasse B

22 september 2012 12:00

Doesburg, A. van

Met het volle vertrouwen in de groep van vandaag reisden we af naar Hoornaar. Stedoco 2 heeft een mix van jeugdige talenten aangevuld met een paar eigen jongens en A-selectieleden die van ex-Meerkerk trainer John Vink met het 2e elftal mee moeten spelen in plaats van mogen. Zo moesten gelouterde spelers als Kenny Lagendijk, Pascal van Delden, Peter van der Heijden, Marcel Slob en keeper Raymon de Haan meedoen tegen het team in opbouw SV Meerkerk 2.

Tegen de afspraak in beten we ons niet vast in Stedoco, maar liepen we op afstand te dekken, waardoor we de duels niet gelijk aan konden gaan en Stedoco naar hartelust kon combineren. Het is een aandachtspunt omdat we dit vantevoren wel hebben aangegeven. Is het ontzag of zijn het zenuwen? Het laatste mogen jonkies zijn, maar het wedstrijdverloop leert hen dat dit niet nodig is, als het geloof in eigen kunnen en in het team groot is. Wellicht dat de resultaten hier ook debet aan zijn, maar uiteindelijk mogen de jonkies foutjes maken om hiervan te MOETEN leren. De meer ervaren spelers moeten ze daarbij wel aan de hand nemen en ook daarin schoten we in de 1e helft tekort. Een gebeurtenis werd door de staf bewust aangewend om de groep te laten ontwaken.

Geen verwijt, wel een constatering want we kozen ervoor om wat jongens op andere plekken te laten starten. Dat zal ongetwijfeld onwennig zijn geweest. Ondanks dat we dus slecht startten wisten we na 20 minuten wel de afspraken na te komen. En de controle te krijgen over Stedoco's aanvalslusten. Helaas stond het toen al 1-0, want door te veel ruimte te gunnen op een plek waar dat niet mocht kon Stedoco de combinatie aangaan op de zestien en via een ééntwee Matthijs verschalken. Niet nodig omdat ook dit vantevoren was aangegeven. Dit was tevens het eerste en laatste uitgespeelde gevaar van Stedoco. Hierna deden we dit beter. Aan de bal waren we te onrustig om ook aanvallend gezien een vuist te kunnen maken. Rust 1-0.

Het besef dat we onszelf te kort deden was er in de rust wel. Aandachtspunt is dus de té timide start dat we dit seizoen al vaker hebben gezien. Na rust een ander Meerkerk zoals we dat willen zien! Strijdend met elkaar en met de goede beleving gingen we nu wel de strijd aan, meer duels werden gewonnen en dus konden wij ons zo in de wedstrijd knokken. Boet van Bezooijen werd gebracht voor Barry Boom en even later verving aanjager Gerald Boom de geblesseerde Tim de Jong. Tim speelde een verdienstelijke partij tegen Kenny Lagendijk, waar geen direct gevaar van uitging. Helaas liet Tim zich in zijn jeugdigheid provoceren door die slimmere Lagendijk die niet opviel maar uiteindelijk wel de baas was over Tim door het principe te hanteren als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan. Tim liet zich uit de wedstrijd halen door Lagendijk's provocaties. Tenzij Tim een ezel is zal hij zich niet meer zo laten provoceren. Gekheid met een ondertoon want we hebben het beste voor met hem en als hij goed luistert naar de ervaren jongens in plaats van naar dat bloedfanatieke inwendige stemmetje van hem dat ook nog kan praten, zal hij een nog betere voetballer worden.

Na Gerald's intrede brak ook Meerkerk's beste fase aan. Stedoco's opbouw haperde en nu bepaalden de geelzwarten het wedstrijdbeeld. Na wat kleine kansjes over en weer waaronder 2 schoten van afstand op de lat van Stedoco gingen alle remmen los. Het was genieten om de ploeg zo te zien strijden en voetballen. De beoogde beleving kon en werd nu wel op de mat gelegd. En dan zie je dat ook deze groep dus in staat is te dwingen, te bepalen en goed te voetballen. Uit een mooie aanval wist uitblinker Benjamin Baars in eerste instantie niet de voorzet in te koppen want Raymon de Haan tikte de bal uit de benedenhoek, maar in tweede instantie was de rebound wel prooi voor de nadrukkelijk naar een basisplek solliciterende spits. 1-1. Benjamin was van grote waarde voor het team, waardoor de jongens achter hem ook beter rendeerden.

Het punt koesteren met nog 10 minuten op de klok was het doel maar in de 90e minuut braken 10 memorabele seconden aan. Uit een aanval kopte Benjamin de bal door op Mike Kersbergen die de bal vrij voor het doel tegen de lat werkte, de terugspringende bal werd hoog ingespeeld richting de eerder gememoreerde Lagendijk en een aaneenschakeling van verkeerde keuzes dompelde Meerkerk in rouw. De lange bal stuiterde waar we hem voor de stuit hadden moeten ruimen, Lagendijk kon ongestoord doorlopen waar we hem met een overtreding hadden moeten afstoppen, met Lagendijk op één lijn met nog minimaal twee Meerkerkse verdedigers kwam Mathijs uit zijn doel waardoor het mogelijk was voor Lagendijk om de bal over hem heen te lobben. 2-1 en de derby was prooi voor de mannen van Peter van Horssen.

Het was een mooie strijd met alle ingredienten van een mannelijke derby, althans in de 2e helft toen Meerkerk er wel een wedstrijd van maakte. Uiteindelijk zat deze derby vol met leermomenten voor de jonkies en de oudjes. De wedstrijdbespreking van volgende week zal dan ontdaan zijn van één bestandsdeel: hoe een wedstrijd goed te starten.

Arnemuiden is dan onze gastheer om 14:30 uur, vertrek 12:00 uur vanaf 't Hoog.