AMEIDE 2 WINT VERDIEND VAN MEERKERK 2

Mannen Zaterdag reserve (A-cat), 2, 1e klasse B

3 november 2012 12:30

Beek, F.M. v.d.

Wederom een slechte 1e helft bracht Meerkerk nu wel in de problemen. Vorige week startten we de 2e helft fantastisch, maar wisten we nu de 1-0 achterstand niet weg te werken. Sterker, door een slippertje van Lex maakte Ameide de 2-0 vlak na rust.

In balbezit waren we wederom slordig, we leverden veel in de opbouw in aan Ameide. Onze buren maakten daar slim gebruik van via hun snelle handige vleugels. Onze backs waren ze niet de baas, maar om dat alleen de backs in de schoenen te schuiven gaat te ver. Het centrum gaf geen rugdekking waardoor Wilco en Robert telkens  1 tegen 1 stonden. Het al eerder gememoreerde vele balverlies verschafte Ameide de ruimten om te voetballen. Robert had al geel op zak na 20 minuten en Wilco moest een gele kaart pakken ten koste van een penalty. Aanvoerder Pieter van Zessen verzilverde deze in 2e instantie. Hierna kreeg Meerkerk iets meer grip op de wedstrijd omdat de Termeise storm iets ging liggen en wij de bal nu wat vaker bij een geelzwarte in de voeten schoven.

De scheidsrechter was gevoelig voor appelleren en daar maakte Ameide handiger gebruik van. Benjamin ging voor de bal maar liep de Termeise sluitpost daarbij van zijn sokken. Mike werd daarbij bij zijn keel gegrepen door een witblauwe, de scheidsrechter zag het, greep naar zijn borstzak en gaf Benjamin geel? Even later een schietkans voor Mike Kersbergen die de keeper over zijn doel ranselde. Nu ging Meerkerk eindelijk voetballen en dan zien we weer waarom we het lek te boven zijn gekomen. Rust 1-0.

Wederom een slechte start en waarom? Het kunstgrasveld, waren we niet klaar voor de Termeise storm of dachten we SSC, Nieuw Lekkerland, Almkerk, Ameide … makkie? Niet dus. Ameide was gewoon als geheel veel feller en streed vanaf seconde één voor de winst. Dat moest in de 2e helft dus anders.

Meerkerk voetbalde nu wat zorgvuldiger maar wel tot aan de zestien, want daar speelden de Termeise verdedigers een puike pot. Helaas liet Lex een hoge bal los in het vijfmetergebied en daar had ik het voor de wedstrijd nog over met Gert de Kruijk, als keepers ballen los laten dan is dat vaak dodelijk. Zo ook nu, volgens mij was het Tom de Kruijk die de 2-0 binnen hakte. Voor Lex gold slikken en doorgaan. Meerkerk zette nu nog meer aan en schroefde het tempo omhoog.  Het was Jeroen de Waard die uit een mooie aanval de bal tussen de benen van de Termeise sluitpost schoot. 2-1 met de nodige medewerking van de keeper. Hierna wisselden we vrijwel gelijk voor de laatste keer en  kregen we via Benjamin nog een schietkans. Ongelukkig was het moment dat Rene de Winter verkeerd terecht kwam na een kopduel en hij zijn enkel dusdanig bezeerde dat hij eruit moest. Met nog 20 minuten met 10 man tegen 11 tegenstanders die nog steeds fanatiek in onze nekken hijgden, dat zou zwaar worden. Jacco van Zessen stond op en liep de longen uit zijn lijf, hij tackelde en blokte dat het een lieve lust was, speelde aan en liep door. Zo liep hij zichzelf vrij in de zestien waar hij de bal perfect in zijn loop kreeg aangespeeld. Helaas vloog zijn inzet over. Ameide bracht nog een snelle vleugelspeler maar posteerde hem op het middenveld. We probeerden het wel maar wisten niet meer te scoren waar Ameide in de laatste fase de grootste kansen had. Ameide won dus terecht.

En Meerkerk? Dat kan zich de matte en slappe 1e helft verwijten, daar hebben we de wedstrijd met z’n allen verloren. We kunnen filosoferen over wat als we dit of dat hadden gedaan, maar we spelen niet anders dan voorgaande wedstrijden. Toen wonnen we en nu een keer niet. Als we beseffen waarom niet komt het goed. Laten we wel wezen, er staat nog steeds een broze jonge ploeg dat moet leren dat resultaat niet vanzelf komt getuige de 1e helft.

Slikken en doorgaan dus, want zaterdag a.s. wacht ons Schelluinen thuis om 14:30 uur. We zijn gebrand op eerherstel.

RdH