MEERKERK 2 VERSLAAT HEERJANSDAM 2 EN BEKERT VERDER

Mannen beker reserve poule, 2, Groep 2 10

24 november 2012 14:30

Timmers, W.A.P.M.

Op een grijs en mistig sportpark 't Hoog heeft SV Meerkerk 2 in een aantrekkelijk schouwspel hoofdklasser Heerjansdam met 1-0 verslagen. In de 1e helft had de thuisploeg het betere van het spel en de 2e helft was voor de gasten. Meerkerk was echter dreigender en voornamelijk directer in haar aanvalsopzetten. De tomeloze inzet en dito teamgeest bracht Meerkerk in de volgende ronde.

Ondanks zes afwezigen stond er een representatief elftal op het hoofdveld en was de bank zwaar bezet. In een korte bespreking werd het doel van vandaag kenbaar gemaakt, nl. de 4e ronde van de districtsbeker. De indrukken van de kleedkamer en de warmingup vertoonden een vastberaden team. De vele toeschouwers moesten worden vermaakt en aan die eis werd voldoende voldaan. De 1e helft was van goed nivo van beide kanten. Organisatorisch 'stond' Meerkerk goed en de bal ging bij vlagen lekker direct rond.

Uit een aanval uit het boekje werd Mike vrijgestoken, maar de keeper pareerde zijn inzet bekwaam. In de eindfase waren we hierna een paar keer dreigend maar werden we goed verdedigd. De sterke en handige Heerjansdamse voorwaartsen en middenvelders waren eveneens dreigend. Op onze beurt waren wij hen in de eindfase de baas. De jeugdige defensie waar Wilco (20) en Stijn (20) de oudsten zijn naast Jacco (19) en Thijs (17) bleef op karakter, inzet én inzicht overeind. Pascal nam de rol van zijn geopereerde broertje Gerald bekwaam over zodat aanvoerder Brian zich kon bezighouden met het schakelwerk tussen de linies. Het beweeglijke front achter Benjamin zorgde voor diepte en dreiging aan de bal. Het was wachten op een treffer en met het nodige geluk viel deze ook door verloren zoon Jopie. De keeper kon zijn inzet niet goed verwerken waardoor we op een verdiende voorsprong kwamen. Heerjansdam bleef een goed voetballende ploeg met veel individuele kwaliteiten, dus alertheid bleef geboden. De sterke teamgeest van Meerkerk bleef tot aan de rust van doorslaggevende betekenis. Rust 1-0

In de rust wat korte aanwijzingen en daarna stilte en concentratie voor part 2. Brian en Stijn kampten met lichte klachten maar konden nog 15 minuten volhouden. Toen deze noodzakelijke wissels plaatsvonden verdween meteen een stuk rust aan de bal. Echter beten de jeugdige invallers Tim en Koen zich vast in Heerjansdam en gingen automatisch mee met het gedisciplineerde spel van Meerkerk. Het middenveld en de achterhoede werden er in één klap 14 jaar jonger op maar dan blijkt de waarde van een Boom. Als aanjagers zijn er geen betere in de wijde omtrek en het hele team ging hierin mee. Het voetbal werd minder maar de vastberadenheid groter. En als er een Heerjansdammer doorbrak dan was daar de vandaag weer fantastisch keepende Lex Kramers nog. Met een katachtige reflex à la Gordon Banks op het WK 1970 verijdelde hij een geplaatste kopbal en in een 1 tegen 1 situatie was hij zoals vaak baas. Uit een mooie snelle aanval geselde Mike's schot de lat en bleef het spannend. De ruimten werden groter en Heerjansdam ging 1 op 1 achterin spelen. Mark verving de moegestreden Benjamin en de zeer bedrijvige Thomas schoof een linie op. We wisten echter geen voordeel te putten. Meerkerk killde de wedstrijd goed en bleef loeren op een fatale tegenstoot. Een paar hachelijke scrimmages voor ons doel overleefden we ook nog waarbij Wilco wel heel koelbloedig bleef op onze doellijn. Thomas moest er met kramp vanaf en werd vervangen door Sjoerd. Niet veel later floot de goed leidende scheidsrechter af en konden we een mooie zwaarbevochten zege vieren.

De jeugd staat er goed op en de ervaring neemt ze goed bij de hand. Dit was een overwinning van een wederom sterk collectief. Het was genieten langs de lijn in de volgorde: strijd, durf, zakelijkheid, volwassen voetbal en uiteindelijk winst!

Nu is het afwachten wie de volgende tegenstander zal worden.

Supporters, bedankt voor jullie steun in grote getale. Deze was voor Meerkerk!

RdH