GDC 1 - SV Meerkerk 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 2e klasse F

16 maart 2013 14:30

Jong, J.A. de

Meerkerk neemt onvoldoende afstand voor rust

In een kwalitatief niet hoogstaande wedstrijd wist Meerkerk ondanks een 0-2 voorsprong bij rust de tweede helft niet ongeschonden door te komen. Wat heet de voorsprong verdween als sneeuw voor de zon en in de slotfase van de wedstrijd wist GDC de volle winst binnen te halen 3-2.

Maart roert zijn staart, al waren de weersomstandigheden gelukkig heel wat beter dan vorige week toen we werden getrakteerd op veel regen. Deze keer was het de koude zuiden wind die er voor zorgde dat het verre van prettig vertoeven was langs de lijn. Gesprek van de dag was het speelveld. Niet het hoofdveld met natuurgras, dat er op het oog voortreffelijk bij lag, maar het tweede veld met kunstgras vormde vandaag het decor voor het treffen tussen GDC en de geelzwarten. Meerkerk leek hierdoor enigszins van slag zo leek het, al mag de ondergrond waarop wordt gespeeld natuurlijk nooit de reden zijn om je achter te verschuilen en dat deed men dus ook niet, al bleef het wel merkwaardig dat werd uitgeweken naar het kunstgras.

Om half drie werd onder leiding van scheidsrechter De Jong uit Heukelum afgetrapt. Met de wind in de rug startte Meerkerk sterk. Het levert gelijk in de eerste minuut al een corner op. GDC kan moeilijk de verdedigende stellingen verlaten. De eerste echte kans van de wedstrijd is voor Johan van Es, die alleen het strafschopgebied in gaat en keeper Wesley van der Wardt op zijn pad vindt. De corner die volgt levert opnieuw gevaar op. De kopbal van Almer Kon uit de corner van Martijn van der Hagen gaat rakelings over. Nadat de behendige Justin Youell in de 12e minuut ver naast schiet is het weer de beurt aan Meerkerk. Johan van Es rukt op over rechts en legt de bal terug op Martijn van der Hagen, die hoog over schiet. Kort daarna in de 18e minuut is het weer Johan van Es die van zich doet spreken. Weggestuurd door Theo van Zessen, gaat Johan met de bal aan de voet het strafschopgebied in en schiet koelbloedig binnen. Meerkerk leidt verdiend. Nog geen minuut later een vrije trap van Youri van Blanken die corner wordt verwerkt. Dan weer twee minuten verder een mooie kans voor Joey van Putten. Zijn inzet wordt gekeerd door de keeper van de thuisploeg. Ondanks de sterke tegenwind loert GDC op een kansje en het is Almer Kon die na een uitval Meerkerk behoedt voor een tegendoelpunt ten koste van een corner. Ook doelman Wilco den Tuinder voorkomt een doelpunt door een gevaarlijke inzet te keren. Drie minuten voor rust weet Meerkerk de voorsprong te verdubbelen. Koen Vermeer schiet vanaf de zijlijn op een meter of veertig van het doel schitterend in de verre hoek. De keepers van GDC is kansloos. In de slotminuut heeft Joey van Putten de kans om de voorsprong nog verder te vergroten. Dit keer is keeper Wesley van der Wardt wel op zijn post en voorkomt dat de wedstrijd al bij rust in het slot zit.

Na rust mag Meerkerk tonen hoe men zich houdt onder de sterke tegenwind. Daar komt nog een aspect bij. GDC geeft zich zeker niet gewonnen en begint super gemotiveerd aan de tweede helft. Meerkerk vindt geen antwoord hoe hier mee om te gaan. Een vroeg doelpunt in de derde minuut na rust maakt het er niet gemakkelijker op. Nadat Wilco den Tuinder redding brengt is het in de rebound Erik den Ouden, die de ploeg uit Eethen terug brengt in de wedstrijd. Meerkerk overleeft de letterlijke en de figuurlijke storm. Wel is er een waarschuwing als de bal na een schot van Justin Youell via de buitenkant van de paal naast het Meerkerk doel verdwijnt. Nog geen twee minuten later in de 75e minuut is het wel raak. Benjamin Vos brengt met een kopbal de thuisploeg op gelijke hoogte. Meerkerk kruipt na de gelijkmaker even uit zijn schulp en krijgt zelfs een mooie kans in de 77e minuut. Joey van Putten verovert de bal op de helft van de tegenstander en legt de bal breed op Guus Vreeswijk. Guus schiet, alleen passeert de bal de verkeerde kant van de paal. GDC neemt het heft weer in handen, wint de duels en Meerkerk slaagt er niet of nauwelijks in om over de middenlijn te komen. Het gevolg kan niet uitblijven en het is tien minuten voor tijd Kevin Bouman die het pleit beslecht. Hij scoort de 3-2 en daar blijft het bij. Scheidsrechter Sjors de Jong laat nog wel een kleine vijf minuten doorspelen, maar Meerkerk heeft het deze middag niet en ziet geen kans meer om terug te komen. De thuisploeg wint verdiend. Meerkerk verzuimde in de eerste helft ruim afstand te nemen van de tegenstander. GDC putte moed uit het feit dat het bij rust slechts tegen een 0-2 achterstand aankeek, stroopte de mouwen op met als resultaat dat in de bijzonder sportieve wedstrijd de punten achterbleven in Eethen.

Volgende week speelt Meerkerk thuis. Op bezoek komt de ongenaakbaar geachte koploper Rijsoord, die nog niet verloor dit seizoen. Zal Meerkerk als reuzendoder fungeren? We gaan het meemaken.

AdG

Opstelling

SV Meerkerk

1 Wilco den Tuinder 2 Koen Vermeer 3 Almer Kon 4 Gert Jan Koekkoek 5 Gijsbert Bruijnes