SV Meerkerk 1 - Rijsoord 1

23 maart 2013 14:30

Roeland, I.

Meerkerk pakt punt tegen koploper VV Rijsoord

VV Rijsoord kwam als ongenaakbaar en ongeslagen koploper naar een ijskoud ’t Hoog. Ongeslagen bleef het, ongenaakbaar was men echter niet. Meer dan een punt kreeg en verdiende de aanstaande kampioen niet.

Deze voetbaljaargang wordt gekenmerkt door moeilijke weersomstangheden. Waren er al de kletsnatte wedstrijden tegen WNC, Wieldrecht en SV Capelle en de ‘stormwedstrijden’ tegen Ameide en GDC, ook nu speelde windkracht 6 weer een grote rol. In Meerkerks voordeel, want de wind hielp bij het ontregelen van de Ridderkerkse voetbalmachine.

SV Meerkerk startte vol tegen de oostenwind in. Hier was door trainer Bert Buizert- en zijn equipe, bewust voor gekozen, na de deceptie van vorige week bij GDC. Dit pakte goed uit. Meerkerk liet het gemakkelijk combinerende Rijsoord de bal en loerde op de counter. Na een ‘stief kwartiertje’ waren er nog geen schoten op het doel van Meerkerk te noteren. Sterker nog de grootste kans was voor Meerkerk. Na een vlijmscherpe counter via Patrick Vuurens en Guus Vreeswijk kwam Joey van Putten vrij voor doelman Raymon Kuipers. Zijn schot ging echter over de goal van Rijsoord.

Dit was het teken voor de koploper hun spel aan de weersomstandigheden aan te passen. Dit wil zeggen: meer schieten en minder positiespel tot aan de goal. De eerste twee schoten werden gelost door, de uiterst technisch vaardige, Khalid Rahli. Het eerste schot werd gekeerd door Wilco den Tuinder en het tweede schot ging naast. Sander Barragan was de volgende, die met zijn ‘mindere’ linker snoeihard afdrukte. Wilco den Tuinder ziet de bal, door een muur van spelers, laat komen en kan met een reflex de bal ternauwernood tot corner verwerken. De gegeven corner wordt kort genomen waarbij Meerkerk tot kort voor de goal wordt uitgespeeld, de lage voorzet wordt door doelman Wilco den Tuinder net weggetikt voor de voeten van Dane Brard.

Een slechte uitrap van Wilco den Tuinder heeft geen gevolgen voor Meerkerk. Het schot van Mike van Gool gaat voorlangs. Meerkerk laat zich zeker niet onbetuigd. Meerkerk heeft in de ervaren Patrick Vuurens werkelijk een klasbak, die zijn ploeg keer op keer de nodige lucht verschaft. Rust aan de bal en steevast een goede voorzetting. Zo ook in minuut 37. Patrick krijgt de bal op het middenveld aangespeeld en stuurt, zonder te kijken- en tegen de wind in, over 40 meter de pijlsnelle Guus Vreeswijk weg, Guus klopt zijn directe tegenstander op snelheid, omspeelt Ramon Kuipers en tekent de 1-0 aan.

Rijsoord probeert het tij nog voor rust te keren, maar een schot van Khalid Rahli wordt, met de vingertoppen, tot corner verwerkt door de Meerkerkse goalie. Ook Mike van Gool heeft geen geluk. Zijn kopbal, richting kruising, gaat via de vingertoppen Wilco den Tuinder en de lat over. Tenslotte heeft een wederom slechte uitrap, net voor rust, geen gevolgen. Sander Barragan mikt naast.

Gezien de genoteerde schoten van Rijsoord lijkt de ruststand onverdiend, maar met de voor Meerkerk veel moeilijkere weeromstandigheden in ogenschouw genomen is het niet eens onverdiend. Hierin zijn Patrick Vuurens en Guus Vreeswijk ongelofelijk belangrijk. Eerder is Patricks rol beschreven, maar ook Guus laat deze middag zien weer helemaal fit te zijn. Levensgevaarlijk en op snelheid een plaag voor het centrale duo van Rijsoord.

Meerkerk komt slecht uit de kleedkamer. Ondanks dat men de wind in de rug heeft drukt Rijsoord Meerkerk terug. Helaas niet zonder gevolgen. Khalid Rahli dolt twee tegenstanders en zet hard voor, Yoeri van Blanken wil de bal uit de doelmond weghalen, maar helaas stuitert het leer op en verdwijnt via zijn scheenbeen in het Meerkerkse doel.

Meerkerk is het kwijt en weet met de gunstige weersomstandigheden geen raad. En binnen het kwartier kijkt Meerkerk tegen een achterstand aan. Jason van den Berg wordt door Ferry Hoefakker binnen de beruchte lijnen neergelegd. Mike van Gool laat Wilco den Tuinder kansloos met een goed genomen strafschop.

Meerkerk laat haar supporters echter niet in de kou staan en herpakt zich. Na mistasten van doelman Raymon Kuipers kan Guus aanleggen, zijn bekeken schot wordt helaas van de lijn gehaald. Een slechte uittrap van doelman kuipers komt wederom voor de voeten van Guus, hij kapt keurig zijn man uit, maar met zijn ‘mindere’ linker lukt het hem niet de bal te liften.

Meerkerk drukt door en waar Rijsoord de eerste helft nagenoeg alleen uit schoten gevaarlijk werd, krijgt Meerkerk grote kansen. Veelal in de scrimmage, of uit de tweede bal gaat de bal er echter niet in. Tot tien minuten voor tijd.. De bal blijft in een wederom onoverzichtelijke situatie liggen in het strafschopgebied van Rijsoord. Een kolfje naar de hand van Patrick Vuurens, hard en meedogenloos puntert hij de bal achter de kansloze Raymon Kuipers.

Beide ploegen spelen daarna, enigszins behoudend, voor de winst. Meerkerk is nog een tweetal keren gevaarlijk, zonder echte kansen te creëren. Rijsoord krijgt nog een gevaarlijke vrije trap die tot twee keer toe, door te vroeg inlopen, niets oplevert. Beide keren smoort het schot op de benen van wederom Patrick Vuurens. Ook keert Wilco den Tuinder, met een duik voor de fotograven, een verdwaalde kopbal van Mike van Gool.

Daarna vindt de dienstdoende en matig fluitende scheidsrechter het welletjes en houdt Meerkerk een punt over aan het treffen met de aanstaande kampioen. Rijsoord heeft een geweldige ploeg die bovenin de Eerste Klasse niet zou misstaan. En dit maakt de teamprestatie van een knokkend Meerkerk des te knapper. Dit had echter niet gelukt zonder haar trouwe aanhang. Ondanks de Siberische omstandigheden was er weer voldoende publiek, waarvoor namens de spelersgroep dank. Wij hopen dat u allen ook in het paasweekend weer in grote getalen ’t Hoog weet te vinden. Meerkerk speelt dan om nacompetitie voetbal tegen- respectievelijk- Leerdam Sport en Hardinxveld.

WdT

Opstellingen: