Sterk gehavend Meerkerk moet winst aan Tricht laten

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

21 september 2013 14:30

Cakir, B.

Meerkerk stond voor de opgave runner up Tricht in eigen huis te stuiten. Inzet de koppositie in de Tweede Klasse F. Helaas lukte het niet. Tricht deelde al na twee minuten een enorme dreun uit. Het scoorde de 1-0 en twee minuten voor rust verdubbelden de Trichtenaren de score (2-0). Als excuus mochten de geelzwarten aanvoeren, dat men niet in de sterkste formatie kon aantreden. Maar liefst acht basisspelers ontbraken.

De wedstrijd startte later dan aangekondigd. (14:45 uur in plaats van 14:30 uur). De oorzaak een evenement in Geldermalsen waardoor zowel scheidsrechter Cakir uit Den Bosch als de selectie van Meerkerk laat verschenen op sportpark Crayenstein. Bovendien bleek het hoofdveld van Tricht nog niet bespeelbaar. Uitgeweken werd naar het kunstgrasveld. Het betekende dat Patrick Vuurens, waarvan bekend is dat hij niet op kunstgras speelt, ontbrak op het wedstrijdformulier. Joey van Putten; Youri van Blanken; Theo van Zessen, Sjoerd Vink; Jeroen van der Hagen en Stijn Schuller allen geblesseerd waren evenmin inzetbaar. Tot slot ontbrak ook Guus Vreeswijk wegens werkzaamheden.

Tricht trok van meet af aan ten aanval en met gevolgen. Een misverstand in de verdediging leidde de openingsgoal in. Keeper Klaas Jan van Zessen maakte een ongelukkige keuze. Rens Vermeltfoort liet zich het buitenkansje niet ontnemen en na twee minuten lag de openingsgoal in het net. Het mocht vervolgens een wonder heten, dat Meerkerk vroeg in de wedstrijd niet op grotere achterstand kwam. Doelpuntenmaker Vermeltfoort bood Wesley van Maurik een niet te missen kans. Laatstgenoemde dacht daar anders over en miste. Een schot uit de tweede lijn van aanvoerder Ramon van Soelen ging rakelings over het Meerkerk doel. Pas na twintig minuten slaagde Meerkerk erin om wat vat te krijgen op het onbevangen spel van de Trichtse formatie. Meerkerk verdiende een strafschop toen Martijn van der Hagen binnen de beruchte lijnen werd aangetikt, maar kreeg deze niet. Het initiatief werd daarna weer overgenomen door Tricht met opnieuw kansen voor de groenwitten om de voorsprong te vergroten. Doelman Klaas-Jan van Zessen pakte een schot vanWesley van Maurik in de slotfase van de eerste helft. Op de inzet bij de tweede paal van Remco de Haan moest ook Klaas-Jan passen. Een slalom van Wesley van Mourik door het strafschopgebied van Meerkerk leidde de treffer in. Hij vond de volledig vrijstaande De Haan bij de tweede paal, die vervolgens ongehinderd kon scoren. In de laatste minuut van de eerste helft nog een poging van Remco de Haan. Dit keer ging zijn schot rakelings over. Ruststand 2-0 voor Tricht.

Na de pauze ging Meerkerk op zoek naar een doelpunt. Verdediger Koen Vermeer was in de kleedkamer achtergebleven. Zijn vervanger de 19-jarige, aanvallend ingestelde, Jesse van der Wal. Meerkerk probeert het wel en lijkt vijf minuten na rust terug te komen in de wedstrijd. Tot teleurstelling van alle Meerkerkers belandt de inzet van Mark van Zanten op de paal, mede dankzij uitstekend keeperswerk van de Trichtse goalie Rian Drost. Tricht gelooft het wel en loert op een snelle uitval. Bijna heeft deze strijdwijze succes. Het is dat rond de 55e minuut tweemaal de eindpass slordig is anders had het er slecht uitgezien voor de geelzwarten. Meerkerk heeft het meeste balbezit. Toch slaagt het er niet in om aanvallend een vuist te maken. Martijn van der Hagen is nog het dichtst bij een treffer. Als hij ontsnapt. Een poging die het midden houdt tussen een schot en een lob eindigt in de handen van keeper Rian Drost. De moegestreden Elmar Monfrooij maakt in de aanval plaats voor Mark Reitsma, die hiermee zijn debuut maakt in het eerste. Koen Ehrencron komt in de slotfase voor Jacco van Zessen. Helaas, het mag allemaal niet baten. We noteren zes minuten voor tijd nog een fraaie redding van Klaas-Jan van Zessen die Wesley van Maurik het scoren belet. Een gekraakt schot vijf minuten voor tijd van invaller Mark Reitsma levert niet de spreekwoordelijke eretreffer op.

Meerkerk moet vrede hebben met de nederlaag. Het zat er vandaag gewoon niet in. Te veel afwezigen en een ongelukkig begin van de wedstrijd. Dat kan gebeuren in voetbal. Tricht won verdiend en is na drie wedstrijden de trotse koploper in de tweede klasse F. Het versloeg zelf de naaste concurrent en zag de andere medekoploper Roda Boys Bommelerwaard gelijk spelen.  Ook promovendussen GVV ’63 en FC Lienden wonnen beiden. Zij bezetten nu met Tricht de plaatsen 1,2 en 3 in de Tweede Klasse F. Geeft maar weer eens aan hoe de ploegen in deze spannende klasse aan elkaar gewaagd zijn.

Meerkerk wacht volgende week een nieuwe krachtproef. Dan komt FC Lienden op bezoek dat thuis op overtuigende wijze won van SC Everstein (6-0).

AdG

Opstellingen: