ZEDERIKDERBY EINDIGT IN REMISE

Mannen zaterdag, 2, 1e klasse B

5 april 2014 14:30

Meulen, J.C.S. van der

Wat de stand op de ranglijst ook is, de Zederikderby blijft een wedstrijd op zich. De sentimenten spelen altijd een rol. Zo ook gisteren maar na het fluitsignaal dronken we samen een biertje, zo hoort het.

Ameide is getransformeerd tot een goed voetballende vechtmachine en wij stellen daar hetzelfde tegenover, althans dat is wel de intentie. Goed voetbal op het hoofdveld is echter een moeilijke zaak tegenwoordig. Hopelijk komt daar snel verandering in. Enfin, de wedstrijd begon veelbelovend met verzorgde opbouw over en weer en speldeprikken hier en daar met als hoogtepunt de gemiste 1 op 1 kans van Mark en de vrije kopkans van Mike uit een goede snelle voorzet van die Harde. Tot in minuut 10 plotseling een Termeier dreigde door te breken, Tim trachtte hem dit op onreglementaire wijze te beletten, de scheidsrechter floot en toonde de Hoogbloklandse terrier de rode kaart. De eerste gedachte op de bank was als dat maar goed gaat, maar al vrij snel bleek dat Ameide niet goed gebruik kon maken van de nummerieke meerderheid. Meerkerk stond goed zoals dat heet en toonde een fantastische wedstrijdmentaliteit. Onder aanvoering van Robert Sterk, Pascal en Gerald Boom en captain Arie van Genderen streed de Meerkerkse ploeg voor elke grasspriet en we kwamen uit een afgeslagen corner zelfs op voorsprong. Het was Robert Sterk die de bal overtuigend inschoot.

Ameide had logischerwijs meer balbezit maar creeerde geen kansen, behalve resultaatloze kopkansen uit corners en vrije trappen. De noorderburen hadden een gelukje nodig en die kwam voor hen als geroepen vlak voor rust. Het was Koen Ehrencron die een voorzet ongelukkig beroerde waarna de Tube kansloos was. Rust 1-1.

Geen verslagenheid maar vastberadenheid in de kleedkamer en dat was goed zichtbaar in part 2. Meerkerk bleef gedisciplineerd als geheel strijden en loeren op een mogelijkheid. Het was de in vorm stekende Mike die werd neergelegd in de 16 meter. Penalty die door onze aanvoerder onberispelijk werd ingeschoten. 2-1 met nog circa een halfuur.

Ameide moest weer in de achtervolging maar deed dat geforceerd en vergat te voetballen, Meerkerk bleef overeind en de kansen over en weer waren spaarzaam door de hechte defensies. Inmiddels was Mark gewisseld voor Jeroen en verscheen Bas in het veld voor Gerald. Het was Bas die werd weggestuurd op rechts en een harde scherpe voorzet op maat gaf op de instormende Thomas. Thomas kreeg net niet genoeg massa achter de bal.

De 3-1 hing in de lucht, maar ook de dreiging op 2-2 bleef. En uiteindelijk viel de laatste vlak voor tijd. Een Termeier kon vrij aanleggen en schoot de bal met vrij baan voor zich hard binnen. De enige bal op doel in de 2e helft gaat er opnieuw in. Onvoorstelbaar zuur wederom en Jeroen's stoppen sloegen door waarna ook hij met rood kon vertrekken.

Met de eindstand kunnen we achteraf wel leven, maar we waren weer dichtbij 3 punten. Beide ploegen bleven de hele wedstrijd voorbeeldig strijden, maar ik maak onze jongens het grootste compliment. 80 minuten lang waren ze gelijkwaardig aan de 11 Termeiers en dat verdient een groot compliment!

Volgende week Heukelum uit om 12:15 uur.

RdH