EINDELIJK VEILIG!

Mannen zaterdag, 2, 1e klasse B

3 mei 2014 14:30

Pluijm, H.A.A.TH. v.d.

Na al wekenlang tegen lijfsbehoud te hebben aangehikt, werd vandaag in een spannende hete pot dan eindelijk het heilige doel bereikt. Het ontwijken van promotie/degradatie wedstrijden middels rechtstreekse handhaving in de 1e klasse, daarvoor moesten wij wel eerst het sterke en lastige Roda Boys 2 aan de kant zetten.

De vereniging was zich ook bewust van de situatie van het 2e en wij kregen alle medewerking om het team van de nodige impulsen te voorzien. Zonder uitzondering plaatste niemand zijn ego boven dat van de vereniging en de groep. Leuk is anders maar dit was simpelweg gewoon wat we nodig hadden.

De wedstrijd.

Meerkerk startte voortvarend, wellicht door de afwachtende houding van Roda Boys. Na een paar dreigende aanvallen was het Mike die Ruud een kans bood en die zei koekoek, dank je wel. 0-1. Deze twee jongens speelden een hoofdrol vandaag en waren van begin tot eind heel lastig te bespelen voor onze tegenstander. Helaas waren we in de eindfase net niet scherp genoeg of was de keeper van Roda Boys een sta in de weg zodat de voorsprong minimaal bleef.

Mathijs keept normaalgesproken in het 3e en was van grote waarde. In de 1e helft kreeg hij niet zoveel te doen maar viel wel op dat hij rust uitstraalt en rustig maar duidelijk coached. De enige moeilijke bal van de 1e helft was een diagonale streep de hoek in waar hij wel een hand tegen kreeg maar die door de snelheid binnenkant paal het doel in vloog. 1-1.

Hierna werden we slordig en kreeg Roda Boys de overhand. Beide ploegen zaten er kort op en de scheidsrechter floot op zijn engels. Er mocht veel waardoor het spel lekker op en neer kon golven. De beste man verdiende een compliment. Rust 1-1.

In de rust wat accenten waardoor we na rust beter stonden. We herpakten ons weer, Roderik, Arie en Theo hadden het middenveld in handen en we begonnen weer beter te voetballen. De frequentie van blessurebehandelingen werd hoger omdat beide ploegen vol voor de winst gingen en dit in de harde maar faire fysieke duels tot uiting kwam. Het was Mathijs die de defensie ontlastte door een paar dreigende hoge ballen klemvast uit de lucht te plukken. Niet de grootste keeper maar gezegend met explosiviteit en reflexen. Een harde en zuivere vrije bal van de aanvoerder ranselde Mathijs fantastisch uit de hoek. Tussendoor waren we weer eens ten onrechte benadeeld door een loepzuivere goal wegens buitenspel afgekeurd te zien worden en even daarna weer eenzelfde situatie.

Uit een ingooi kreeg Thomas de bal uit de kluts mee, een communicatiefout van twee verdedigers maakte dat hij de bal kon voortrekken op de op het juiste moment instormende Ruud waarna de 1-2 een feit was. Het excuus van buitenspel werd door de scheidsrechter nu genegeerd. Een optelsom.

Het spel golfde nu op en neer. Meerkerk hield het goed compact en Roda Boys' spel werd langer door de ballen in onze zestien te pompen. Thijs, Robert, René en Gerald gaven geen krimp en kopten alles weg. Lukte het hen niet dan was er nog Mathijs die de ballen plukte of stompte zonder ontzag voor wie er in zijn weg stond.

Wat we nu niet goed deden was te trage en met name onnauwkeurige balverplaatsing terwijl er zoveel ruimte was. Het bleef dus aan beide kanten dreigend. De scheidsrechter gaf een paar discutabele ballen aan de tegenstander waardoor wij geïrriteerd raakten. Optelsom: Arie geel, die gelijk gewisseld werd voor Brian met het oog op geen risico lopen op een tweede gele kaart. Brian met al zijn ervaring weet wat de wedstrijd op dat moment vraagt. Uiteindelijk gooide Ibra de wedstrijd definitief in het slot. Op aangeven van Theo kroop Ruud voor zijn tegenstander en kopte de 1-3 binnen. Het was nóg niet voorbij. Met nog ruim 10 minuten en blessuretijd gaf Roda Boys het niet op. Gerald was leeg en Wilco verving hem werkelijk fantastisch door telkenmale druk vooruit te geven en de bal te veroveren of de aanval te verijdelen. Plintje fantastisch! Dit is de houding waar wij voor de wedstrijd om vroegen. Harde viel ook nog in voor Thomas en hield zijn tegenstander goed bezig.

Wij verzuimden de voorsprong te vergroten, maar Roda Boys wist hem niet te verkleinen. Eindstand 1-3.

Het doel was bereikt, maar was dit nu de veilige haven? Heukelum won met maar liefst 8-0 van het gedegradeerde Achilles Veen. Onze marge op hen blijft dus 3 punten met een doelsaldo van 15 in ons voordeel. Heukelum was op dat moment nog een factortje dat roet in het eten kon gooien.

Rijsoord stond vooraf op 1 punt achterstand en kreeg LRC op bezoek dat nog voor een eindklassering ging voor het overnemen van de 1e periode van kampioen GJS. Na diverse telefoontjes bleek dat Rijsoord met 0-2 had verloren waardoor wij niet meer op een promotie/degradatieplek terecht kunnen komen. Dit was dus wél de veilige haven! Of Heukelum, Rijsoord of Sleeuwijk diezelfde haven ook bereiken word volgende week duidelijk.

Namens het 2e dank aan alle betrokkenen voor het begrip, steun en medewerking. Dit resultaat had de groep na een zwaar seizoen echt nodig.

Aan mijn staf: Klasse, we hebben het geflikt!!

Aan mijn spelers, ik ben blij jullie volgend seizoen op hetzelfde nivo te kunnen zien acteren. Jullie nieuwe trainer Krijn Schep zal hier eveneens verguld mee zijn. Ik kan hem zeggen dat de resultaten dit seizoen weliswaar ondermaats waren, maar dat jullie het nooit hebben opgegeven en zijn blijven geloven. Alle ego's zijn altijd ondergeschikt aan het teambelang en vandaag ook aan het clubbelang gebleven.

Volgende week spelen wij thuis tegen Nivo Sparta dat nog strijd voor de hoogste eindklassering samen met LRC. Nivo moet winnen maar is afhankelijk van het resultaat van LRC - Altena. LRC staat 2 punten voor. Aanvang 14:30 uur.

RdH