Meerkerk likt wonden na derde nederlaag op rij

Hardinxveld 1

... (penalty)
Ruud Vink (intikker)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

20 september 2014 14:30

Luitgaarden, M. van de

Dertien jaar had Hardinxveld niet gewonnen in Meerkerk. Vandaag kwam daar verandering in. De Sluisbewoners verlieten met een 1-4 overwinning in de tas Sportpark ’t Hoog. Bij Meerkerk ontbrak elke overtuiging. De overwinning was dik verdiend.

Rechtzetten

De kastanjes vallen van de bomen, maar de temperaturen waren ver boven het niveau voor de tijd van het jaar. In een klamme warmte trapten Meerkerk en Hardinxveld om 14:30 uur af voor de derde wedstrijd van het seizoen. Meerkerk moest wat rechtzetten. De eerste twee wedstrijden gingen immers verloren. Hardinxveld kon terugkijken op een betere competitiestart. In de eerste twee wedstrijden behaalde de ploeg vier punten. Trainer coach Roger d’Hollosy kon vanmiddag niet beschikken over Sander Vink, Dick Kooijman en Joey van Putten (allen geblesseerd).

Uitstekende start

Meerkerk startte uitstekend. Al in de eerste minuut een mooie kans voor Floren Streefkerk. Hij ziet zijn inzet langs de verkeerde kant van de paal verdwijnen. Nog geen drie minuten later is het Ruud Vink die zijn inzet net over het doel ziet gaan. Dan een prachtige uithaal van Youri van Blanken in de 8e minuut. Keeper Sjoerd de Groot redt voortreffelijk en tikt de bal onder de lat vandaan ten koste van een corner. Een prachtige combinatie twee minuten later eindigt bij Floren Streefkerk. Opnieuw is het geluk niet aan de zijde van Meerkerk. De bal verdwijnt naast het doel. In de 11e minuut noteren we een kopbal van Ruud Vink die rakelings over gaat. Hardinxveld kan er bitter weinig tegenoverstellen. Verder dan een kopbal in de 13e minuut uit een corner, die ruim over gaat valt er niet te noteren.

Na de flitsende start van de thuisploeg lijken de krachten een beetje weg te vloeien. Het gewenste resultaat, een snelle voorsprong, blijft uit. Je ziet dat Meerkerk steeds meer moet zoeken naar de vrije man. Hardinxveld heeft in Joran Schröder een geweldige spelverdeler in de ploeg, die het team op sleeptouw neemt. Meerkerk laat zich nog één keer gelden in de eerste helft. Een mooie vrije trap van Gert Jan Koekkoek wordt corner verwerkt. We schrijven de 22e minuut. Dan na 26 minuten spelen een enorm misverstand bij de thuisploeg ter hoogte van de middenlijn. Onduidelijke coaching in het veld leidt balverlies in en het is Dennis van Es die dankjewel zegt. Met een droge knal zet hij Hardinxveld op voorsprong. Nog geen zeven minuten later komt Meerkerk goed weg als de bal na een schot van een Hardinxveld-aanvaller via de binnenkant van de paal terug in het veld komt. In de blessuretijd van de eerste helft deelt Hardinxveld alsnog een tik uit. Een snelle counter ingeleid door Joran Schröder is het begin. Schröder is niet zelfzuchtig en geeft de bal mee met Sjoerd Ooms die koelbloedig afrondt. Ruststand 0-2.

Strafschop

De start na rust is veelbelovend. Meerkerk lijkt er alles aan te willen doen om de opgelopen averij recht te zetten. Toch komt de dadendrang snel ten einde. Hardinxveld dicteert de wedstrijd. Bovendien krijgt het een unieke kans om de voorsprong in de 53e minuut verder te vergroten. Een overtreding die wordt ingezet buiten het strafschopgebied eindigt met een val van een speler van Hardinxveld binnen de beruchte lijnen. Scheidsrechter Van de Luitgaarden is onverbiddelijk en kent een penalty toe. Joran Schröder laat zich dit buitenkansje niet ontnemen. Doelman Klaas-Jan van Zessen zit wel in de goede hoek, maar de strakke inzet kan ook hij niet keren. (0-3). Het wordt een zwaar tweede bedrijf na deze nieuwe teleurstelling.

Sprankje hoop

Trainer coach Roger d’Hollosy voert de nodige wissels door. Zo komt Gijsbert Bruijnes in het veld voor Mike Kersbergen. Theo van Zessen vervangt Martijn van der Hagen, hem daarmee behoedend voor het oplopen van een tweede gele kaart. Ook de moegestreden Floren Streefkerk komt naar de kant. Zijn vervanger Jaimy Kooijman. Deze wissel lijkt een gouden wissel te worden. Nog maar “koud” in het veld verschijnt Jaimy met de bal aan de voet alleen voor de keeper. Helaas blijft een doelpunt uit want doelman Sjoerd de Groot komt uitstekend uit en blokkeert de inzet. Meerkerk blijft het proberen en in de 83e minuut is er dan toch een succesje. Dit keer is keeper De Groot niet zeker van zijn zaak. Hij lost de bal uit een corner en Ruud Vink tikt de bal binnen (1-3). Er gloort weer een sprankje hoop in de harten van de Meerkerkers.

Op slot

Hardinxveld is niet geschrokken van het doelpunt. Sterker nog geen twee minuten later is de voorsprong al weer drie doelpunten. Nestor van de ploeg Eelke Kraaijeveld maakt dankbaar gebruik van een misverstand in de defensie van de geel-zwarten en maakt de 1-4. De wedstrijd zit hiermee definitief op slot. Gescoord wordt er niet meer. Meerkerk likt de wonden na de derde nederlaag op rij.

Wereld van verschil

Na afloop stonden de gezichten op onweer bij de spelers van de thuisploeg. Niet gek, getuige het resultaat en de wijze waarop dit tot stand kwam. Laten we echter niet vergeten dat het in de beginfase zeker niet mee zat. Natuurlijk er waren de nodige ongelukkige momenten. In gesprek gaan hierover met elkaar lijkt dan zeker op zijn plaats. De neuzen moeten weer één richting uit. Werk aan de winkel dus. Maar let wel, voetballen verleer je niet. Met elkaar er voor gaan zo luidt het devies. Volgende week wacht opnieuw een lastige wedstrijd. Zeker weten dat onze geelzwarten er zullen staan in Gorinchem als Unitas de tegenstander is. Er valt wat recht te zetten en met de kwaliteiten die Meerkerk bezit moet dat kunnen. Inzet en een beetje meer geluk in de afwerking kunnen een wereld van verschil betekenen.

AdG

Opstellingen: