Meerkerk vergeet belangrijkste; scoren

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

11 oktober 2014 14:30

Bleek, Willem van

Lag de bal vorige week nog vijf keer in het mandje. Vanmiddag bleef het bij een groot aantal kansen voor Meerkerk. Scoren lukte niet. GVV ’63 kon aanvallend niet of nauwelijks een vuist maken. Gevolg een bloedeloze 0-0. Al betekende dit wel het eerste punt voor de thuisploeg uit Gameren in dit seizoen.

Met de schrik vrij

Voor het eerst dit seizoen hulde Meerkerk zich in het nieuwe uittenue. Een prachtige retro outfit. Dat beloofde wat. De start was uitstekend op Sportpark Maartens Hof in Gameren. Na twee minuten spelen al de eerste mogelijkheid voor Youri van Blanken. Keeper Maikel van Tuyl redt. Nog geen minuut later is het Patrick Vuurens die op de doelman van GVV ’63 stuit. Na tien minuten een vrije trap vanaf links. De bal verandert van richting en belandt op de paal. De brigade van trainer Frans Grondman komt voor de derde keer in tien minuten tijd met de schrik vrij.

Mooie mogelijkheden

Meerkerk is heer en meester en GVV ’63 beperkt zich tot verdedigen Het loert wel op de counter, maar Meerkerk laat zich niet verrassen. De verdediging staat als een huis en er valt niets aan te merken op de ploeg. Rond de 20e minuut opnieuw mooie mogelijkheden. Tot tweemaal toe is Youri van Blanken niet gelukkig in de afwerking. Ook Patrick Vuurens schiet uit de draai prachtig in. Doelman Maikel van Tuyl redt op de doellijn. Het wil maar niet lukken voor de Meerkerkers.

Held

Het is in de 33e minuut opnieuw de doelman van GVV ’63 die een achterstand voorkomt. Een schot van Dick Kooijman. De Gamerense doelman was opnieuw de held, vanuit het standpunt van de thuisploeg bezien. Hij tikte de bal onder de lat weg ten koste van een corner. Dan is het twee minuten later weer Patrick Vuurens die een inzet naast ziet gaan. In de slotminuut van de eerste helft neemt de Meerkerkse spits de bal nog maar eens op de pantoffel. De bal verdwijnt via een tegenstander op de achterlijn. De eerste helft zit erop. De goed leidende scheidsrechter Van Bleek fluit voor de rust.

Sluizen open

De tweede helft kruipt GVV ’63 wat uit de schulp. Het levert geen direct gevaar op. Wel is duidelijk dat de thuisploeg moed put uit het feit dat het nog steeds op gelijke hoogte staat. Toch is de eerste kans weer voor Meerkerk. Floren Streefkerk slaagt er helaas niet in om de keeper die ver uit zijn doel is gekomen te kloppen. Uit een corner vindt Brian Vink het hoofd van Gert Jan Koekkoek. De kopbal mist kracht en belandt in de handen van doelman Van Tuyl. Dan gaan de sluizen open. Een fikse regenbui of liever gezegd een wolkbreuk, die tot het einde van de wedstrijd aanhoudt, maakt goed voetbal niet of nauwelijks meer mogelijk. Meerkerk heeft er een tegenstander bij. Een schot van Dick Kooijman verdwijnt over de lat. Het wil maar niet lukken.

Rakelings over

Ook GVV ’63 is een keer aan zet. We noteren een afstandschot van Lennart van de Werken. Meerkerk doelman Klaas-Jan van Zessen is op zijn post en pakt soeverein de bal. In de 58e minuut lijkt het er dan toch van te komen. Een inzet van Floren. Helaas weer een voet van de tegenstander die er tussen zit op de doellijn. Ondanks het abominabele weer lukt het Meerkerk dus gevaarlijk te worden. Zo zien we uit een schot van Martijn van der Hagen de bal rakelings naast vliegen. Een minuut of acht voor tijd zou GVV ’63 zo maar het potje uithalen. Een kopbal van Karim Kaaouass gaat rakelings over. Meerkerk haalt opgelucht adem.

Wel of geen strafschop

In de slotfase noteren we nog een mooie kans voor Martijn van der Hagen. De bal verdwijnt over het doel. In de laatste minuut van de wedstrijd speelt een verdediger van GVV ’63 met vuur. Hij werkt Martijn van der Hagen tegen de grond binnen de beruchte lijnen. Van opzet lijkt geen sprake, maar toch. Kort daarna is het einde wedstrijd. GVV ’63 wint een punt en is daarmee verlost van de hatelijk nul op de ranglijst. Meerkerk voetbalde goed. Toch verliezen de geelzwarten twee punten, want vandaag lag de winst voor het grijpen tegen het toch wel povere GVV ’63. Meerkerk was duidelijk de bovenliggende partij maar verzuimde om dit op het scorebord tot uitdrukking te brengen.

Opladen

Meerkerk kan zich twee weken opladen voor de volgende confrontatie tegen GJS. Een ploeg die geweldig startte, maar nu toch wat terugvalt. De wedstrijden tegen GJS staan op zich zelf. Meerkerk heeft het altijd moeilijk met de ploeg uit Dalem. Dat zal over twee weken niet anders zijn. Als Meerkerk erin slaagt het voetballend niveau te halen van de laatste twee wedstrijden dan liggen er kansen. Er zal dan wel gescoord moeten worden. En dat kan best, zo konden we vorige week met eigen ogen aanschouwen.

AdG

Opstellingen: