Meerkerk maakt het Geinoord lastig

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

1 november 2014 14:30

Oort, F.J. van

Weer wilde het niet lukken. Net als vorige week moest Meerkerk zijn meerder erkennen in de tegenstander. Meerkerk streed met alles wat het in zich had en verdiende zeker een punt en misschien wel meer. Het mocht niet zo zijn. Geinoord Nieuwegein won met 2-1 en verzekerde zich dankzij deze overwinning van de eerste periodetitel in de 2e klasse F.

Uitdaging

Op de laatste lentedag van het seizoen – de thermometer wees maar liefst 20º graden aan – werd om half drie afgetrapt. Trainer Roger d’Hollosy stond direct al voor een uitdaging. Het centrale verdedigingsduo bestaande uit Gert Jan Koekkoek en Stijn Schuller was niet inzetbaar. Beiden kampten met een blessure. Daarnaast ontbrak Patrick Vuurens. De reden is bekend, Patrick speelt niet op kunstgras. Brian Vink bekleedde daarom vanmiddag de spitspositie. Rene van Genderen vormden het centrale verdedigingsduo.

Kansen

Na de aftrap direct leven in de brouwerij. Nog geen vier minuten op de klok en het talrijk opgekomen publiek was al getuige geweest van vijf corners. Twee voor Meerkerk en drie voor Geinoord. Het gaf de intentie aan van beide ploegen; winnen. Na een korte windstilte is het Meerkerk dat in de 11e minuut een niet te missen kans krijgt. Een verdediger in van de thuisploeg gaat in de fout  en plaatste de bal in de voeten van Brian Vink. Oog in oog met keeper Gino de Ridder schuift Brian de bal langs de verkeerde kant van de paal. Een vroege openingstreffer blijft uit. Meerkerk verzaakt niet en in de 17e minuut zijn de geelzwarten opnieuw dicht bij een doelpunt. Een mooie combinatie over rechts met Brian Vink en Youri van Blanken aan de basis. Floren Streefkerk is het eindstation. Floren haalt hard uit. Keeper Gino de Ridder redt. Nog een mooie aanval nu over links. Mike Kersbergen geeft voor. Brian Vink mist de controle en de bal stuit van zijn borst over de achterlijn. Kans verkeken.

Druk neemt toe

Meerkerk heeft veel energie verbruikt in het eerste half uur, kansen gecreëerd, maar helaas zonder resultaat. Geinoord kruipt iets meer uit de schulp. Op het middenveld krijgt Meerkerk het lastig. De druk neemt toe. In de 36e minuut pareert doelman Klaas-Jan van Zessen een inzet. De bal belandt in de rebound voor de voeten van spits Vincent Griffioen, die vernietigend uithaalt. Het is dezelfde Griffioen die twee minuten voor rust Meerkerk opnieuw pijn doet. Met een schitterde actie draait hij weg van zijn directe tegenstander om de bal vervolgens in het doel te krullen. Net als tegen GJS laat Meerkerk zich in de slotfase van de eerste helft verrassen.

Herboren

De rust heeft Meerkerk goed gedaan. Het komt als herboren uit de kleedkamer. De beloning volgt binnen een minuut. Floren Streefkerk geeft voor en de opgerukte Dick Kooijman legt al zijn gram in zijn schot. Doelman Gino de Ridder is kansloos. Meerkerk komt op 1-2 en het is weer een wedstrijd. Wat volgt is weliswaar een wat rommelig wedstrijdbeeld, maar Meerkerk speelt met tomeloze inzet. Geinoord heeft het zichtbaar moeilijk.

Debuut

Grote kansen komen er niet meer. Pas na de nodige wissels noteren we met nog een kwartier op de klok weer wat mogelijkheden. De eerste is voor Sander Slomp die debuteerde in de hoofdmacht. Hij kwam in de 70e minuut in het veld voor Floren Streefkerk. Sander ontvangt de bal in het strafschopgebied van Mike Kersbergen. Zijn schot gaat via een verdediger over de doellijn en levert daarmee slechts een corner op. Kort daarna een enorme scrimmage in het doelgebied van Meerkerk. Met kunst en vliegwerk weet de Meerkerk-verdediging het onheil af te wenden.

Wel of geen strafschop

In de 85e minuut schreeuwt heel Meerkerk om een strafschop nadat Sander Slomp  binnen de beruchte lijnen onderuit wordt getrokken. De scheidsrechter ziet in het lichte vergrijp geen penalty en laat doorspelen. In de 98e minuut de laatste kans van de wedstrijd. Het is matchwinnaar Vincent Griffioen die door doelman Klaas-Jan van Zessen van een hattrick wordt afgehouden. Kort daarna fluit de goed leidende scheidsrechter Van Oort af. Eindelijk weer eens een scheidsrechter die wel het oponthoud tijdens de wedstrijd  tot uitdrukking laat komen in extra speeltijd.

Vertrouwen

Spannend bleef het tot de laatste minuut. Meerkerk verdiende een punt en misschien wel meer. Daar kopen we op dit moment natuurlijk niets voor. Toch verdient de ploeg een compliment. Een enorme inzet was Geinoord bijna te veel geworden. Helaas ontbrak het vanmiddag aan scorend vermogen. Geinoord pakte soeverein de eerste periodetitel met maar liefst zeven overwinningen en slechts één nederlaag tegen Tricht.  De wijze waarop het gehavende Meerkerk het de ploeg uit Nieuwegein lastig maakte moet vertrouwen geven voor de nabije toekomst. Dit vertrouwen nemen we mee naar de volgende wedstrijd.

AdG

Opstellingen

SV Meerkerk

1. Klaas-Jan van Zessen 2 Thijs van Klij (geel) 3 Koen Vermeer  4 Rene van Genderen (geel) (14 Gerald Boom 75e min) 5 Gijsbert Bruijnes 6 Theo van Zessen 7 Floren Streefkerk (16 Sander Slomp 70e min) 8 Dick Kooijman 9 Brian Vink 10 Youri van Blanken 11 Mike Kersbergen