Meerkerk met lekker gevoel winterstop in

Delta Sports'95 1

... (e.d.)
...

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

13 december 2014 14:30

Wattel, B.

Een 2-1 winst op FC Delta Sports 95 betekende de tweede thuisoverwinning op rij voor Meerkerk. Een mooie opsteker in de laatste wedstrijd voor de winterstop. Verdedigend stond het als een huis bij de thuisploeg. In de afwerking waren de geelzwarten uiterst efficiënt.

Weerbericht

Veel speculaties vooraf. Zou het wel of niet doorgaan. Komt er een algehele afgelasting. Natuurlijk verliep de vrijdag onstuimig. Toch kwam het water niet met bakken uit de hemel. Goed dat de KNVB niet besloot tot een algehele afgelasting. De consuls zouden zaterdagochtend het verlossende woord brengen. En wat bleek de velden waren goed bespeelbaar. In de tweede klasse F kon een volledig programma worden afgewerkt.

Wervelwind

Nu over naar de wedstrijd. FC Delta Sports ’95 startte als een wervelwind. Meerkerk liet zich het hoofd niet op hol brengen. De verdediging stond als een huis onder leiding van Gert Jan Koekkoek en op het middenveld was het Theo van Zessen die het spel ontregelde van de gasten uit Houten. In de 17e minuut dan toch een eerste mogelijkheid voor FC Delta Sports ’95. Stijn Schuller is resoluut en ramt de bal corner. Gevaar geweken.

Kansjes thuisploeg

Voor Meerkerk het sein om te antwoorden. Een goede interceptie ter hoogte van de middenlijn van Thomas Mulders leidt een gevaarlijke aanval in. Thomas speelt Youri van Blanken aan. Helaas volgt een struikelpartij in de zestien waardoor een mogelijkheid verloren gaat. Kort daarop in de 20e minuut komt Patrick Vuurens in kansrijke positie. Keeper Robin van Wijk komt uit goed zijn doel en redt. Thomas Mulders probeert het uit de rebound. Een verdediger blokt zijn schot.

Katachtige reflex

Er volgt een periode van evenwicht. De doelmannen staan er bij en kijken er naar. Geen werk aan de winkel. Voor een keeper minder prettig. Het vergt veel van de concentratie. Gelukkig was die in ieder geval aanwezig bij doelman Klaas-Jan van Zessen.  Uit een corner is het Bas Geurts die bij de tweede paal snoeihard inkopt. Klaas-Jan tikt de bal met een katachtige reflex uit de kruising. Wel ten koste van een corner. Hij verijdelt met deze actie in de 32e minuut een doelpunt.

Snelheid

Weer antwoordt Meerkerk. Een uitstekende combinatie over links leidt de 1-0 in. Dick Kooijman verovert de bal ter hoogte van de middenlijn. Youri van Blanken komt in balbezit, verzorgt een pass op Thomas Mulders die richting doel snelt. De voorzet volgt op het juiste moment en Dick Kooijman opent de score in de 39e minuut. De aanval is een toonbeeld van effectiviteit. Het scheelde niet veel of de voorsprong was een minuut later al weer teniet gedaan. Een inzet caramboleerde in het strafschopgebied. Het was uiteindelijk de mee terug gekomen Martijn van der Hagen die lucht bracht door de bal weg te roeien.  Kort daarna blies scheidsrechter Wattel uit Serooskerke die de wedstrijd uitstekend leidde voor rust.

Wissel

De Houtenaren wilden snel orde op zaken stellen. De gemakkelijk scorende Stefan Dijs kwam in de ploeg. Het leverde niet direct resultaat op. De eerste mogelijkheid was voor Meerkerk. Thomas Mulders leverde vanaf rechts een fraaie voorzet af. De bal gaat net aan Martijn van der Hagen voorbij. Kans verkeken. In de tegenaanval is het FC Delta Sports ’95 dat gevaarlijk wordt. Lennart Dubbeldam schiet uit de draai over.

Domper

Dan in de 17e minuut een enorme domper. FC Delta Sports is inmiddels toe aan de tiende corner. Geen van de corners leverde echt gevaar op. En ook dit keer lijkt er geen vuiltje aan de lucht. De bal valt echter ongelukkig op het been van Youri van Blanken en verdwijnt in het Meerkerk doel. Het staat weer gelijk. Een enorme domper. De grote vraag hoe verwerkt Meerkerk deze nieuwe tegenslag.  De ploeg uit Houten gooit er nog maar eens een schepje bovenop. De ingevallen Stefan Dijs beproeft tot tweemaal toe met een schot de kwaliteiten van doelman Klaas-Jan van Zessen.  Klaas-Jan geeft geen krimp.

Uit het boekje

Meerkerk herpakt zich en lijkt voor een punt te gaan. Een kwartier voor tijd dan toch de ontlading. Het is opnieuw een aanval over links. Dick Kooijman speelt Thomas Mulders aan. Een rush volgt en opnieuw een perfecte voorzet. Bij de tweede paal is het Patrick Vuurens die de bal met het hoofd panklaar op de pantoffel van Youri van Blanken legt. Youri aarzelt niet en schiet de bal binnen. Een doelpunt uit het boekje.

Spanning

De spanning is te snijden in het laatste kwartier. Van goed voetbal is geen sprake meer. De gebruikelijke wissels volgen. Ook is er het nodige oponthoud geweest. Scheidsrechter Wattel houdt hier rekening mee en laat ruim zes minuten doorspelen. In de blessuretijd is het Meerkerk dat nog het dichtst bij een treffer is. Het zijn de beide invallers die van zich doen spreken. Joop Friedeman zet een goed blok op de achterlijn. De voorzet die volgt is exact op maat en bereikt Sander Slomp. Helaas gaat het schot over. Het blijft bij 2-1 winst voor de thuisploeg.

‘Directeur’ op bezoek

Volgend jaar pakken we de draad weer op bij GRC ’14. Nu gaan we eerst nagenieten. De mannen van Roger d’Hollosy stonden er vanmiddag. Ze opereerden als ploeg en lieten ook buiten het veld zien het hart op de goede plaats te hebben. Op initiatief van de selectie was ‘directeur’ Gerrit Versluis uitgenodigd en opgehaald. Gerrit genoot zichtbaar van alle belangstelling die hem ten deel viel. Nippend van zijn bekende flesje sinas was het ook voor hem een onvergetelijke middag. Hulde voor dit initiatief.

AdG

Opstellingen

SV Meerkerk

17. Klaas-Jan van Zessen 2 Koen Vermeer  3 Stijn Schuller  4 Gert-Jan Koekkoek 5 Gijsbert Bruijnes 6 Theo van Zessen 7 Martijn van der Hagen (geel 63e min) (15 Joop Friedeman 93e min) 8 Dick Kooijman (geel 91e min) 9 Patrick Vuurens 10 Thomas Mulders (14 Gerald Boom 80e min) 11 Youri van Blanken (16 Sander Slomp 90e min)