Teleurstellend

Rico Jacobs (intikker)

Mannen zaterdag, 4, 4e klasse 10

13 december 2014 14:30

Vandaag stond de wedstrijd SVS’65 2 tegen Meerkerk 4 op het programma. Het was de returnwedstrijd want in de nazomer periode was van deze ploeg reeds met 4-1 gewonnen. Aangezien we wisten dat Spijk op kunstgras speelde was er bij ons geen twijfel over een eventuele afgelasting en lagen de meeste jongens vrijdagavond dan ook op tijd in bed en zat leider Ralf na afloop van zijn verjaardag nog met een schuur vol kratten bier, hapjes, flessen jagermeister en 43. Tja dat is het resultaat van het vieren van je verjaardag op vrijdagavond, maar goed op uitnodiging kan dat altijd nog goed gemaakt worden mocht het echt over de datum gaan.

Aangekomen op Spijk gaf leider Chris de opstelling weer en sprak zijn verwachting uit voor 3 punten gezien de verhoudingen op de ranglijst. De volgende 11 gingen het kunstgrasveld op middels onze vertrouwde 4-4-2 opstelling.

Doel: Ruben. Verdediging: Marien, Vetje, Bassie en Chris. Middenveld: Rico J, Ralf, Jesper en Rico van Z. Voorhoede: Mark en Rudy.

Wissels: Nol, Boertie, Daan.

Afwezig: Jacco (enkelblessure), Hugo (ik meen weekendje seks), Jurre (blessure, wel klasse dat je er gewoon bij was) Hykie (onschuldige en onwetende burgers oplichten met verkoop dure zorgverzekeringen) en Alfie (blessure, ook klasse dat je er 2e helft was).

Wanneer ik iemand ben vergeten excuses maar ik ben er later bijgekomen dus je kan ook nog niet teveel van mij verwachten….

De eerste helft begon goed met een snelle goal voor de SV. Een aanval vanaf links wordt uitstekend teruggelegd door Jesper waarbij Rudy de bal op waarde schat en met zijn chocoladebeen de bal keurig in de hoek schuift. Mooie aanval en een lekker begin. Het vervolg van de wedstrijd laat zien dat men redelijk aan elkaar gewaagd is. De achterhoede van Spijk geeft echter veel ruimte weg waardoor de spelers voelen dat een volgende goal zal vallen. Het is echter Spijk dat op 1-1 lijkt te komen. Een aanvaller van Spijk wordt opgevangen door onze massieve ‘Jaap Stam’ die niet aan de kant gaat. Helaas laat ook deze scheidsrechter in een uit wedstrijd weer zien dat eerlijk fluiten het moeilijkst is van alles. Hij geeft een penalty aan Spijk die gelukkig voor Meerkerk een paar meter wordt misgeschoten. Gerechtigheid. Helaas is Meerkerk onvoldoende geschrokken van deze grote kans want later is het toch 1-1. Een mislukte voorzet komt uiteindelijk terecht bij de rechtshalf van Spijk die de bal diagonaal binnenschiet. Knappe goal maar aandachtspunt is toch wel meelopen met diepgaande middenvelders. Het kost ons een vroege voorsprong. Gelukkig komen we zo rond de 30e minuut van de wedstrijd toch weer op 1-2. Een voorzet vanaf links door Jesper wordt ingekopt door Mark en binnen gegleden door de attente Rico J. Het laatste gedeelte van de 2e helft bied voor zowel Meerkerk als Spijk kansen op een doelpunt. Zo weet Mark een bal naast te schieten van kleine afstand en treuzelt hij een andere keer iets te lang met schieten waardoor Spijk kan uitverdedigen. Mark gaf zelf na de wedstrijd al toe zijn dag niet te hebben. Spijk krijgt ook kansen op de 2-2 onder meer door een bal op de paal echter de rust wordt bereikt met een 1-2 stand.

In de rust worden Jesper, Rudy en Vetje gewisseld voor respectievelijk Boertie, Nol en Daan.

Er is door de leiders al weken gediscussieerd over een mogelijke 4-3-3 opstelling. De kogel is door de kerk en men durft het aan.

De 2e helft begint dramatisch voor Meerkerk. Er wordt teveel ruimte geboden aan Spijk en met name de duels worden niet gewonnen over het gehele helft. Of het gemakzucht is lastig te beoordelen maar als team zijn we nog niet zo goed dat we het op 50% kunnen winnen. Het gevolg is dat we enigszins door pech maar vooral ook door scherpte niet weten te scoren. Met name Nol krijgt een aantal opgelegde kansen om de wedstrijd in het voordeel te beslissen maar dat gebeurt niet. Waar ook een 2-2 bij momenten al in de lucht hing is het rond de 60e minuut raak. Chris wil de bal op Ruben terugleggen maar de bal is te zacht waardoor er een aanvaller van Spijk tussen kan komen en de 2-2 binnenschiet. Na de 2-2 zijn er kansen voor Nol, Mark en Bassie om de wedstrijd in ons voordeel te beslissen maar we falen. Helaas laat de scheidsrechter weer van zich spreken. Hij beweert dat Daan een aanvaller van Spijk vast gehouden zou hebben en Spijk krijgt een uitgelezen mogelijkheid om vanaf 18m recht voor het doel de ploeg op voorsprong te brengen. De speler van Spijk weet hier wel raad mee en schiet de bal mooi in de bovenhoek. Van een 1-2 voorsprong naar een 3-2 achterstand. Meerkerk speelt vervolgens vol op de aanval waarbij Boertie een aantal keer vanaf het midden dan wel de rechterkant de spitsen in stelling brengt. Aangezien dit zonder resultaat blijft herinnerd hij zich weer de heenwedstrijd waarbij hij de keeper wist te passeren met een hoge boogbal. Vanaf een meter of 30 langs de rechterzijlijn wordt de bal over de keeper getild met de 3-3 als resultaat. We schrijven de 85e minuut. Net voor tijd laat de scheidsrechter ons opnieuw in de steek. Een duidelijke overtreding op Rico van Z. wordt niet bestraft waardoor de wedstrijd eindigt in een teleurstellende uitslag. We sluiten de wintercompetitie af met een 7e plaats.

Gelukkig is de teleurstelling bij Meerkerk meestal maar voor korte duur en verheugde we ons op een gezonde maaltijd bij Dorpshuis de Linde te Meerkerk. Bassie had als een echte aanvoerder voor een uitgebalanceerde maaltijd gekozen met als voorgerecht een broodje Hamburger met Ui en als hoofdgerecht de keuze uit een shoarma/saté of Schnitzel schotel aangevuld met wat sla en salade wat over het algemeen onaangetast op de tafels bleef staan. Een uitermate geslaagde afsluiter van de wintercompetitie die als ik de verhalen zo moet geloven een passend vervolg gaat krijgen bij de tradionele ‘Jutteravond’. Ik ben benieuwd.

Met sportieve groet,

Boertie