SV Meerkerk wint een punt in Houten

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

18 april 2015 15:00

Hoogdalem, C.A van

Meerkerk maakte vandaag voor de tweede keer dit seizoen de reis naar het Utrechtse. Vandaag was FC Delta Sports ’95 uit Houten de tegenstander. Het werd een spannende wedstrijd, waarin FC Delta Sport ’95 het meeste balbezit had. Ook de cornerverhouding was duidelijk in het voordeel van de thuisploeg. (16-3). Toch was de 0-0 niet onlogisch. De Meerkerk-verdediging stond immers opnieuw als een huis. Met nog drie wedstrijden voor de boeg gaat het er nu echt om spannen.

Laat begin
Even voor half vier werd er vanmiddag afgetrapt. Eigenlijk best jammer dat in de eindfase van de competitie niet alle wedstrijden van de standaardteams gelijktijdig beginnen. Het verloop op de andere velden kan toch van invloed zijn op een wedstrijd die nog lang niet uitgespeeld is. Ah fijn laten we daar maar snel over heen stappen. Er werd tenslotte gewoon gevoetbald op het kunstgras van FC Delta Sports ’95 in Houten.

Uitstekende start
Meerkerk startte uitstekend en had al in de tweede minuut op voorsprong kunnen en misschien wel moeten komen. Een voorzet vanaf de linkerflank belandde voor de voeten van Thomas Mulders, die de bal over schoot. Kort daarna opnieuw paniek in de defensie van de Houtenaren. Dit keer is het de ervaren doelman Teun Heuvelink die rust brengt.

Afgesproken werk
Toeval bestaat niet. Het leek dan ook wel afgesproken werk. Eerst noteren we een gevaarlijk schot in de 7e minuut van nummer 7 Timon van Genderen en vervolgens in de 11e minuut een inzet van nummer 11 van de thuisploeg Lennart Dubbeldam. In beide gevallen was doelman Klaas-Jan van Zessen op zijn post. In de 17e minuut moet de Meerkerk-doelman opnieuw handelend optreden. Lennart Dubbeldam ziet zijn inzet opnieuw gekeerd. In de 26e minuut weer een poging van Dubbeldam en u raadt het al. Winnaar is opnieuw de Meerkerk-goalie Klaas-Jan van Zessen.

Counter
Bij FC Delta Sports ’95 is het beste er inmiddels af, zo lijkt het. Meerkerk krijgt steeds meer vat op het spel van de thuisploeg. Het veldoverwicht voor de Houtenaren blijft bestaan, maar leidt niet meer tot echt gevaar. Uitzondering vormt de inzet in e voorlaatste minuut van de eerste helft. Dubbeldam probeert het nog maar eens. Weer zonder resultaat. Als de counter van Meerkerk in de laatste minuut van de eerste helft vervolgens niks oplevert, mogen de ploegen gaan rusten met een 0-0 stand.

Corners
De tweede helft heeft Meerkerk de wind die schuin over het veld staat, wat meer in de rug. Thijs van Klij is geblesseerd in de kleedkamer achtergebleven. Voor hem komt Joey van Putten in het veld. Het eerste gevaar komt opnieuw van Houtense kant. Het is Gijsbert Bruijnes die ten koste van een corner de meubelen redt voor Meerkerk. Een mooie combinatie waarbij Youri van Blanken, Sander Vink en Thomas zijn betrokken levert een corner op voor Meerkerk. Eén van de weinigen deze middag voor Meerkerk (3 stuks). Op dit vlak won de thuisploeg op alle fronten. Zij kregen maar liefst 16 corners te nemen. Meerkerk liet zich hierdoor nooit van de wijs brengen. De verdediging stond bij iedere corner als een huis.

Formidabele uithaal
De tweede helft toont zonder meer een ander Meerkerk. FC Delta Sports ’95 merkt dit en de nederlaag in Meerkerk galmt nog na. Bijna laat het zich opnieuw verrassen. Eerst een mooie dieptepass van Martijn van der Hagen op Thomas Thomas Mulders. Resultaat een corner. Vervolgens in de 62e minuut een formidabele uithaal van Martijn van der Hagen na een verre uittrap van doelman Klaas-Jan van Zessen, die werd breed gelegd op Martijn, door Joey van Putten. De inzet gaat slechts decimeters naast. Het is ook het laatste wapenfeit van Martijn. Kort daarop maakt Floren Streefkerk - na een lange periode van afwezigheid – zijn opwachting.

Buitenspel
FC Delta Sports ’95, dat nog is verwikkeld in de strijd om de tweede positie op de ranglijst wil toch gaan voor de volle winst. De moe gestreden Stefan Dijs verlaat het veld. Voor hem komt Casper Verboon. Kort daarna in de 69e minuut is het Berend-Bram Heinen die kennismaakt met de kwaltiteiten van Klaas-Jan van Zessen, die zich strekt en de bal na zijn schot wegtikt. Ook trainer-coach Theo de Boon wil iets forceren. Het is Patrick Vuurens die zeven minuten voor tijd in het veld komt voor Thomas Mulders. Patrick had zelfs matchwinnaar kunnen worden, ware het niet, dat de assistent-scheidsrechter buitenspel constateerde, waardoor het feest niet doorging voor Meerkerk. Kort daarna kwam er een einde aan de spannende en sportieve wedstrijd.

Finale
De competitie gaat nu echt de finale in. Nog drie wedstrijden te gaan. Meerkerk won een punt, maar moest toezien, dat de naaste concurrenten wonnen (Tricht; De Zwerver). Inzet is nog steeds de tiende positie op de ranglijst. Volgende week opnieuw een kraker van jewelste als uitgerekend naaste concurrent De Zwerver op bezoek komt. Voor Meerkerk geldt dat het nog wat heeft recht te zetten na de 6-1 nederlaag eerder dit seizoen op De Schans. De ploeg uit Kinderdijk is net als Meerkerk nog niet kansloos in de derde periode. En hoe gek het ook klinkt, beide ploegen zijn niet gevrijwaard van zorgen. Volgende weekend kon wel eens cruciaal zijn, zeker voor Meerkerk. Supporters kom allemaal naar ’t Hoog en steun onze mannen.

Bijzonderheden
Bij Meerkerk ontbrak Dick Kooijman wegens een blessure.

AdG

Opstellingen: