De scheidsrechter

Rudy Vroege (intikker)

Mannen zaterdag, 4, 4e klasse 10

2 april 2015 20:00

Zonder scheids geen wedstrijd!!!

Scheidsrechter (arbiter) in de sport is de hoogst aangewezene die moet toezien op het toepassen van de spelregels.

Het aanwijzen geschiedt door het organiserend lichaam. Om deze reden dienen er ook regels te bestaan die de scheidsrechter onafhankelijk maken van de organisatie, wanneer hun taken strijdig zijn.

Een voetbalscheidsrechter is een persoon die in een voetbalwedstrijd de beide teams controleert op het navolgen van de regels en het overtreden van de regels bestraft. Bij voetbal is er één scheidsrechter, die soms aan de zijlijnen wordt ondersteund door twee assistent-scheidsrechters of lijnrechter. (ook wel grensrechter genoemd)

In het veld is de scheidsrechter een zogeheten dood element.

Als de scheidsrechter geraakt wordt door de bal, geldt hetzelfde als wanneer de bal tegen de paal of lat, wat ook dode elementen zijn, wordt geschoten: er moet worden doorgespeeld.

Als de bal via de scheidsrechter, die zich binnen het speelveld bevindt, over de zij- of achterlijn gaat, krijgt de partij die daaraan voorafgaande de bal het laatste speelde, een inworp of hoekschop tegen, dus weer hetzelfde verhaal als wanneer de bal via de paal of lat over de zij- of achterlijn lijn gaat, de partij die de bal daarvoor het laatst raakte, krijgt een inworp of hoekschop tegen.

De scheidsrechter draagt een uitrusting die aangepast is een de wedstrijd bijvoorbeeld geel, oranje, blauw of rood. Vroeger was het uniform van een scheidsrechter meestal volledig zwart. De kleur wordt nu door de scheidsrechter zelf gekozen door te vergelijken met de tenues van de thuisspelende en uitspelende clubs van de wedstrijd die de scheidsrechter moet leiden.

Bedankt voor het fluiten vanavond scheids!!