Meerkerk verliest van Heukelum

Heukelum 1

20 januari 2015 20:00

Op een koude dinsdagavond staat de oefenwedstrijd uit tegen Heukelum op het programma. Voor trainer Theo de Boon is het belangrijk om zijn selectie te leren kennen want zaterdag staat de eerste competitiewedstrijd na de winterstop op het programma. Voor de spelers is deze oefenwedstrijd ook belangrijk, een basisplaats verdien je tijdens de training en de wedstrijden. Omdat er een nieuwe trainer is zal hij zijn opstelling daarom baseren op datgene wat hij heeft gezien in de oefenwedstrijden en trainingen waarbij hij aanwezig is geweest. Voor aanvang van de wedstrijd leek het veld prima bespeelbaar, niet te nat maar wel wat hobbelig. Omdat de temperatuur tijdens de wedstrijd onder het vriespunt lag werd de ondergrond wel glad. De wedstrijdbal was te hard opgepompt en door de vorst veranderde het speeltuig in een gevoelloze kogel. De omstandigheden waren dus moeilijk, Heukelum ging hier veel beter mee om dan Meerkerk.

Tijdens de wedstrijd straalde Heukelum uit deze oefenwedstrijd graag te willen winnen, dit was bij Meerkerk veel minder het geval. Dit was het grote verschil tussen beide elftallen. Te veel duels werden verloren. Vooraf werd aangegeven dat bij balbezit van de tegenstander op de Meerkerkse speelhelft constant druk moest worden gezet, in de praktijk gebeurde dit veel te weinig. Het initiatief kwam daarom volledig bij Heukelum te liggen. Het lijkt me weinig zinvol om in te gaan op allerlei details, Heukelum wist voor rust tweemaal te scoren in minuut 34 en 42, Meerkerk stelde er nagenoeg niets tegenover behalve een wegens hands afgekeurd doelpunt van Joey van Putten. Na rust veranderde er niet veel aan het spelbeeld, Heukelum bleef domineren al was het verschil minder groot dan voor rust. Met uitzondering van de licht geblesseerde Gert-Jan Koekkoek hebben alle spelers minuten gemaakt. Een minuut of 5 voor tijd werd de avond nog vervelender omdat Thomas Mulders een stevige tik tegen zijn ribbenkast kreeg, hij kon niet verder en moest worden vervangen. We hopen dat de schade meevalt, maar Thomas zou zomaar een aantal weken uitgeschakeld kunnen zijn.

Het is teleurstellend om te zien dat niet iedereen zich ervan bewust is dat hij zijn basisplaats in korte tijd moet verdienen en dat de pollen niet uit het veld gelopen worden. Het wordt nu voor trainer Theo de Boon wel erg moeilijk om juiste keuzes te maken.

De les voor zaterdag is dat er de absolute wil er moet zijn om een wedstrijd te winnen. Als aan deze basisvoorwaarde niet wordt voldaan kan het niet goed aflopen. Met dit in het achterhoofd moet de selectie donderdagavond gaan trainen en zaterdag de wedstrijd tegen GRC’14 ingaan. De wedstrijd in Giessen begint zaterdag om 14.30 uur.

Kees Ouwerkerk