Meerkerk oefent tegen Potlooien

Lekvogels E1

28 februari 2015 9:15

En dan moet je echt gaan improviseren. Zonder mijn aanwezigheid heeft de E1 het gisteren in een vriendschappelijk duel opgenomen tegen Lekvogels/Potlooien E1, een eerste klasser uit Lexmond. Het duel vond tevens plaats in dit uit de klei getrokken dorp (later begrijpt u waarom in positieve zin uiteraard).

Dat de rust werd bereikt met een 7-1 achterstand en de eindstand werd bepaald op 7-2 met doelpuntenmaker Bryan Dekker (2x) is alles wat mij ten gehore is gekomen. Een conclusie die getrokken kan worden is dat we de 2e helft hebben gewonnen. En ik lees zelfs dat het 7-3 is geworden, rara? Zou deze nog in onderzoek zijn?

Toch zijn er aantal opmerkelijke feiten te noemen. U mag zelf bepalen of dit bepalend is geweest voor de nederlaag. Jeremy, onze semi potlood, was net terug van contractbesprekingen in Winterberg en zodoende nog niet geheel bijgekomen van deze bijzondere week. Hij liet tegen zijn “oorsprong” zodoende verstek gaan. Zou hij het al geweten hebben wat potloden precies zijn, ook daarover later meer. Dan Thijs, onze sluwe snelle vos, zag uitdagingen deze dag bij een ander team, vergezeld door zijn leider. Zou dan toch de afwezigheid van deze drie personen iets teveel van het goede zijn geweest?

Maar dan toch even over het begrip potlood, waar komt dat vandaan?

Potlood:

Een potlood is een soort schrijf- en tekengerei. Het bestaat uit een stift, gemaakt uit een mengsel van grafiet en klei, met een houten omhulsel. Het mengsel voor de stift wordt in een oven gebakken. Veel klei en weinig grafiet geeft een hard potlood, veel grafiet en weinig klei geeft een zacht potlood.

Op basis van bovenstaande mogen we concluderen dat De heer F. de J. te M. wellicht voldoet aan de term “zacht potlood”.

Geschiedenis:

De naam potlood komt van de voorganger van het grafietpotlood: de loodstift (het lood werd in een pot gesmolten), de goedkopere tegenhanger van de zilverstift. Vanaf de 17e eeuw werden er al potloden gemaakt bestaande uit een kern van vrij hard mineraal grafiet in een houten omhulsel, meestal gebruikt om tekens aan te brengen (vandaar de naam "tekenpotlood") maar ook om in kunstzinnige zin mee te "tekenen".

De oudst bekende beschrijving van een potlood is van de Lexmondse geleerde Conrad Gesner in 1565. Het potlood met een stift van grafiet en klei is in 1794 uitgevonden door de Fransman Nicolas-Jacques Conté (1755 - 1805).

Gebruik:

Een potlood laat zich uitstekend gebruiken, in alle standen en op vele ondergronden. De eigenschappen zijn: goedkoop, uitgumbaar, in diverse kleuren verkrijgbaar, eenvoudig aan te scherpen met puntenslijper of mes en bovendien kindvriendelijk. Echter bij vallen op harde oppervlakken is het mogelijk dat de stift binnenin breekt en wordt het gebruik bemoeilijkt omdat telkenmale als een breuk aan de punt van het potlood verschijnt, deze zal afbreken.

Zodoende blijkt waarom wij deze vriendschappelijke wedstrijd niet in Meerkerk mochten spelen. De ondergrond zal geprepareerd in Lexmond zijn en onze ondergrond zal te hard geweest zijn.

Leuke weetjes, toch? In ieder geval een bedankje voor het beschikbaar stellen van een team om tegen te oefenen, altijd goed en leerzaam.

Volgende week weer competitie, u komt toch ook?

Arco