SV Meerkerk wint aan de Sluisweg

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

17 oktober 2015 14:30

Schenkels, J.P.A.A.

SV Meerkerk zette vandaag aan de Sluisweg tegen Hardinxveld een mooi resultaat neer. Voetballend waren de geelzwarten duidelijk de meerdere van de gastheren. Dat was wel eens anders in het verleden. De 0-2 overwinning zorgde er voor dat de eerste punten konden worden bijgeschreven in oktober. Hardinxveld krijgt daarvoor nog twee kansen tegen respectievelijk Tricht en De Zwerver.

Kleine ongemakken
Anders dan de laatste weken liet de najaarszon zich vandaag niet zien. Om klokslag half drie gaf de uitstekend leidende scheidsrechter Schenkels uit Goirle het sein om te beginnen. Bij SV Meerkerk startten Sander Vink en Patrick Vuurens op de bank. Zij kampten met wat kleine ongemakken. Hardinxveld begon goed. De thuisploeg kreeg ook de eerste kans in de wedstrijd. Daar was wel slordig balverlies van SV Meerkerk aan vooraf gegaan. Doelman Klaas-Jan van Zessen was op zijn post en ranselde het schot van Danny van den Bout uit de korte hoek ten koste van een corner.

Rebound
In het verder verloop van de eerste helft komt Hardinxveld er niet meer aan te pas. SV Meerkerk controleert de wedstrijd. Nu is de vraag weten de geelzwarten dit keer wel het doel te vinden. Het antwoord is kort: “ja”. SV Meerkerk trakteerde het publiek. Mooie combinaties stierven weliswaar in schoonheid, maar de ploeg speelde met passie. De beloning volgde in de 20e minuut. Het begon bij een actie van Dick Kooijman, die er op links tussen uit trok met de bal aan de voet. Elroy Boon stopte Dick onreglementair af. Het leverde Boon een gele kaart op en SV Meerkerk een vrije trap. Uit de vrije trap belandde de bal in het strafschopgebied. Lichte paniek in de Hardinxveld gelederen met uiteindelijk een corner tot gevolg. Dick Kooijman neemt de corner. De bal belandt voor de voeten van Thomas Mulders. Zijn inzet wordt gekeerd op de lijn, maar Thomas weet in de rebound de bal alsnog binnen te schieten. SV Meerkerk leidt met 0-1 in de 20e minuut.

Ooghoek
De geelzwarten houden het initiatief. Sterker; nog geen vijf minuten later is het opnieuw raak. Het is de ook vanmiddag weer uitstekend spelende Theo van Zessen, die Youri van Blanken aanspeelt. Uit een ooghoek ziet Youri Floren Streefkerk vertrekken en geeft de bal op de goede snelheid mee aan Floren, die uiterst koelbloedig afrondt. Het staat 0-2. Nog geen twee minuten later een kansje voor Youri van Blanken die de bal oppikt en uithaalt. Dit keer komt Hardinxveld met de schrik vrij, want de bal verdwijnt een meter over het doel. In het verdere verloop van de eerste helft komen er nog kansen voor SV Meerkerk om de score uit te breiden. Het vizier staat niet meer op scherp en meer doelpunten blijven uit.

Spons
Aan het begin van de tweede helft lijkt Hardinxveld de zaken energieker aan te pakken. Dick Kooijman is het slachtoffer van de dadendrang, als hij ter hoogte van de middenlijn zwaar wordt geattaqueerd. De spons van Herber doet wonderen. Dick kan gelukkig verder. De energieke aanpak van Hardinxveld levert ook een kansje op, in de 50e minuut. Danny van den Bout schiet de bal voorlangs.

Wissels
SV Meerkerk neemt het roer weer over. Een inzet van Thomas Mulders wordt tot corner verwerkt. Floren Streefkerk gaat er op snelheid vandoor, licht contact maakt dat hij uit evenwicht raakt. Van een daadwerkelijk overtreding is echter geen sprake. Een mooie kans gaat verloren. De tijd van de wissels breekt aan. Trainer Ferry van Dijk voorziet Hardinxveld van nieuwe aanvallende impulsen en brengt Sjoerd Ooms in het veld. Trainer Theo de Boon reageert onmiddellijk. Hij haalt de geblesseerde Gijsbert Bruijnes naar de kant. Thijs van Klij is zijn vervanger. Even is de organisatie weg en Hardinxveld lijkt daarvan te profiteren. Een gevaarlijke voorzet vanaf links wordt ingekopt door Aron van Andel. Doelman Klaas-Jan van Zessen redt. Ook SV Meerkerk krijgt kansen. Zo is het Ruud Vink die aan het begin en het einde staat van een mooie aanval. Het geeft iets aan over de energie die Ruud aan de dag legt. Jammer dat beloning in de vorm van een doelpunt uitblijft. De keeper verwerkt de bal tot corner.

In de tas
In de slotfase van de wedstrijd zet Hardinxveld nog één keer aan. Voor de derde keer deze middag is doelman Klaas-Jan van Zessen alert. De inzet van Danny van den Bout gaat via zijn voet corner.  Hier blijft het bij. Nog wat kleine mogelijkheden voor SV Meerkerk. Zo ziet Patrick Vuurens zijn inzet op het dak van het doel belanden. Het doet er allemaal niet meer toe. De winst is binnen en de punten gaan mee in de tas naar Meerkerk.

Verkenners
Dankzij de overwinning komt SV Meerkerk weer op gelijke hoogte met Nivo Sparta, dat vandaag niet verder kwam dan een gelijkspel in Wijk in Aalburg tegen Wilhelmina ’26. Laat deze laatstgenoemde ploeg nu juist onze eerstvolgende tegenstander in de competitie zijn. Dat ze de zaken serieus nemen bij Wilhelmina ’26 is wel duidelijk. Al tot driemaal toe stonden de verkenners langs de lijn bij een wedstrijd van onze hoofdmacht, zo ook vandaag.

Geduld
We moeten nog wel twee weken geduld oefenen, want volgende week is SV Meerkerk vrij. Wie zolang niet kan wachten, kan natuurlijk altijd dinsdagavond afreizen naar Giessenburg. Daar treft SV Meerkerk leeftijdsgenoot Peursum, dat net als Meerkerk werd opgericht in 1931. De wedstrijd vindt plaats in het kader van het Regio-Voetbal Toernooi om EM Kantoorsystemen Cup. Aanvang 20:00 uur.

AdG

Opstellingen