SV Meerkerk pakt draad weer op na winterstop

Leerdam Sport'55 1

... (penalty)
...

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

23 januari 2016 14:30

Kalmár, L.

SV Meerkerk speelde vanmiddag een uitstekende eerste helft. Het leverde slechts één doelpunt op uit een strafschop. Leerdam Sport ’55 drong in de tweede helft wel aan maar wist geen potten te breken. Een nuttige overwinning voor de thuisploeg, die opschoof naar de tweede positie op de ranglijst omdat het tot vanmiddag op de tweede plaats staande Alblasserdam niet in actie kwam.

Belijning in orde
SV Meerkerk heeft de lange pauze rond de jaarwisseling goed verteerd. Even zag het er naar uit dat voetballen onmogelijk zou zijn vanwege de wisselvallige weersomstandigheden van de afgelopen week. Uiteindelijk viel het mee en na een herkeuring om 11:00 uur kon om 14:30 uur worden afgetrapt onder leiding van scheidsrechter Kalmár. Dank ook aan Ruud de Wit, die direct na de herkeuring de belijning in orde maakte.

Paal
De thuisploeg ging direct na het beginsignaal op zoek naar een vroege treffer. Al na een minuut of twee ontstonden er kansen. Doelman Ridvan Elmaci ging onder de bal door, maar kwam met de schrik vrij, omdat hij hulp kreeg van zijn verdediging. De bal werd echter onvoldoende weggewerkt en belandde in de voeten van Patrick Vuurens. Een geplaatste bal op de paal volgde. Leerdam Sport ’55 ontsnapt opnieuw.

Buitenspel
SV Meerkerk houdt een veldoverwicht en laat mooi combinatievoetbal zien. Leerdam Sport ’55 zakt steeds verder terug. Het lijkt voor de geelzwarten succes op te leveren, maar helaas staat Ruud Vink die de bal binnenkopt in buitenspelpositie. We schrijven de 12e minuut van de wedstrijd. Ook de corners, die SV Meerkerk krijgt, leiden niet direct tot gevaar. De Leerdammers houden stand.

Strafschop
Dan in de 30e minuut een ongelukkig moment voor de gasten. De bal komt tegen de hand van een verdediger. Scheidsrechter Kalmàr ontgaat niets deze middag en kan niet anders dan naar de stip wijzen. Het is Ruud Vink die de strafschop onberispelijk binnen schiet. (1-0). Nog geen minuut later is Ruud dichtbij een tweede treffer. Dit keer redt doelman Ridvan Elmaci. We noteren nog een derde mogelijkheid in de eerste helft. Opnieuw is de stichter van het gevaar Ruud Vink. Dit keer gaat zijn schot naast.

Ander vaatje
De tweede helft lijkt Leerdam Sport ’55 te beseffen, dat er uit een ander vaatje getapt moet worden, wil het met een goed resultaat huiswaarts keren. Op inzet gaat men de strijd aan. Het levert direct in de openingsfase een corner op. De eerste voor de gasten in deze wedstrijd. In de 58e minuut een actie van Marko Luksen, waarbij hij twee SV Meerkerk verdedigers passeert om de bal vervolgens over het doel te schieten.

Precisie ontbreekt
Alle energie die Leerdam Sport ’55 in de wedstrijd steekt, leidt er toe dat de supporters van de thuisploeg het toch een beetje benauwd krijgen. Logisch want een tweede doelpunt blijft uit, al komen er tussen de 60e en 70e minuut de nodige kansen voor de geelzwarten. Steeds ontbreekt het aan precisie. Uit een corner komt Thomas Mulders net een centimeter te kort om de bal binnen te koppen. Na een schot van Patrick Vuurens smoort de bal in een woud van benen. Een bal van Dick Kooijman, die niet voor eigen succes gaat,  op Ruud Vink is net iets te hard, waardoor Ruud bij de tweede paal een teenlengte tekort komt. Uit een voorzet van Thomas Mulders kan Patrick Vuurens de bal onvoldoende richting meegeven met het hoofd. Ook noteren we nog een redding van de keeper op een inzet van Thomas Mulders.

Aanvallen keeper
Voor Leerdam Sport ’55 noteren we niet of nauwelijks kansen, maar de angst lijkt er in te sluipen. Een gevaarlijke vrije trap van de voet van Marko Luksen kan ternauwernood worden weggewerkt. Dan in de 86e minuut lijkt het toch nog mis te gaan deze middag. Leerdam Sport ’55 scoort weliswaar, maar aan het doelpunt gaat ongeoorloofd aanvallen van de keeper vooraf. Scheidsrechter Kalmàr die er boven op staat keurt het doelpunt af.

Laatste kans
De nog maar een minuut in het veld staande Martijn van der Hagen is in de 87e minuut dichtbij een treffer. Zijn inzet glipt door de handen van de Leerdam Sport ’55 goalie, die tot zijn opluchting de bal rakelings langs de voor hem goede kant van de paal corner ziet lopen.

Slotoffensief
Leerdam Sport ’55 perst er nog een slotoffensief uit. Het levert maar liefst vier corners op rij op. SV Meerkerk houdt stand. Na vier minuten extra tijd is het gedaan. De goed leidende scheidsrechter Kalmàr fluit voor het einde van de wedstrijd.

Kijkje nemen
Kijkend naar de mogelijkheden is SV Meerkerk vanmiddag de meer dan terechte winnaar. De kansen waren voor de thuisploeg. Het verzuimde deze te benutten, waardoor Leerdam Sport ’55 tot het laatste moment hoop mocht koesteren op een beter resultaat. Deze keer liep het met een sisser af, maar volgende week tegen Alblasserdam zal het waarschijnlijk een ander verhaal zijn. Onze oud-trainer Bert Buizert kwam nog even langs om te kijkje te nemen hoe SV Meerkerk de zaken in het veld nu aanpakt.
In de wedstrijd tegen de Damdorpers telt alleen de winst. Op het spel staan de tweede positie op de ranglijst en wat nog belangrijker is de koppositie in de tweede periode.

AdG

Opstellingen

SV Meerkerk

Leerdam Sport ’55
1. Ridvan Elmaci 2 Jeffrey van Bruchem (geel) 3 Wouter Jetses 5 Tim Verdier 6 Marek Verweij 7 Eloys Tapirima (4 Mark Steenbeek (69e min) 8 Juarth Leihitu 9 Ray Kant 11 Chris Tahija 12 Mark van Dalen (10 Yat-Wing Law 59e min) 14 Marko Luksen

Bijzonderheden
Bij SV Meerkerk ontbraken Floren Streefkerk en Rene van Genderen (beiden geblesseerd) e nSander Vink (geschorst).