SV Meerkerk heer en meester

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

13 februari 2016 14:30

Roeland, I.

SV Meerkerk had vanmiddag geen kind aan tegenstander De Zwerver. De geelzwarten domineerden de gehele wedstrijd. De overwinning was dik verdiend. De uitslag (3-0) was slechts een magere afspiegeling van de krachtsverhoudingen in het veld.

Snijdende oostenwind
Om klokslag half drie werd de bal in beweging gebracht op ’t Hoog. Een snijdende oostenwind had veel mensen bij de kachel gehouden. Echt druk was het dan ook niet rond het veld. Dat de natuur van slag is horen we al maanden. Het betekende dat op de dag voor de wedstrijd het gras nog gemaaid moest worden. Wanneer maakten we dit voor het laatst mee.

Goed keeperswerk
De thuisploeg pakte van meet af aan de zaken energiek aan. Nog geen drie minuten gespeeld en al een mooie kans. Patrick Vuurens tracht met een listig hakje doelman Jordi Lingen te verschalken. De goalie van De Zwerver is alert en tikt de bal uit de voor hem rechterbenedenhoek ten koste van een hoekschop. Dick Kooijman neemt de corner en het is de inkomende Kenny van Gent die inkopt. Een redding op de lijn van een verdediger van De Zwerver voorkomt dat SV Meerkerk al vroeg in de wedstrijd op voorsprong komt.

Eenrichtingsverkeer
Het lijkt wel of er eenrichtingsverkeer is ingesteld op het veld, want SV Meerkerk blijft maar gaan richting het doel van de Kinderdijkers. Sander Vink bedient Dick Kooijman, die schiet. Weer is het de doelman die het onheil keert voor de gasten. Vierentwintig minuten gespeeld; een mooie vrije trap van Sander Vink, die in de laatste linie de op huwelijksreis zijnde Gert Jan Koekkoek verving. Dit keer belandt de bal in de voeten van Youri van Blanken, die vrij opduikt in het strafschopgebied. De held voor De Zwerver is wederom keeper Jordi Lingen, als hij de bal stopt na het schot van Youri.

Uitglijder
Een doelpunt voor de thuisploeg kan niet uitblijven. In de 28e minuut is het raak. Patrick Vuurens geeft de bal voor vanaf links. Een verdediger van De Zwerver glijdt weg en kan de bal daardoor niet onderscheppen. Ruud Vink neemt de bal goed aan, kapt even om vervolgens uiterst koel binnen te tikken. De 1-0 is een feit. Nog geen twee minuten later is het doelpuntenmaker Ruud Vink die een assist geeft op Youri van Blanken. Youri kopt; de keeper redt.

Kwijt
De Zwerver is het na een half uur helemaal kwijt. De druk van de thuisploeg blijft maar toenemen en na een lange aanval met de nodige kansen is het uiteindelijk Thomas Mulders, die de bal vanaf de achterlijn  terug legt op de zestien meter. Youri van Blanken haalt uit en via de voet van Patrick Vuurens ligt de bal voor de tweede keer deze middag in het doel van De Zwerver. Even is er protest, maar de goed leidende scheidsrechter Roeland ziet geen reden om het doelpunt te annuleren. SV Meerkerk leidt met 2-0. Het is tevens de ruststand.

Kopie
De tweede helft is een kopie van de eerste helft. De Zwerver is totaal machteloos. Zelfs met de oostenwind in de rug komt het niet onder de druk uit. We moeten wachten tot de 61e minuut voor er eindelijk is iets van doelgevaar valt te bespeuren voor het doel van de geelzwarten. Maar ja dan is er altijd Klaas-Jan van Zessen, die handelend optreedt en de bal na een inzet klemvast heeft. Het is dan inmiddels al 3-0, want in de 55e minuut was het Thomas Mulders, die uit een voorzet van Dick Kooijman hoog uittorent boven de keeper en de bal in het doel kopt.

Gesprek van de middag
Het gesprek van de middag langs de lijn ging over ons nieuwe verenigingslid Timothy Cathalina. Zou Timothy speelminuten krijgen? De vraag stellen is hem beantwoorden; ja dus. In de 65e minuut komt Timothy in het veld voor Ruud Vink. Thomas Mulders neemt de positie in van Ruud en Sander Vink schuift een linie op. Timothy posteert zich in de laatste linie. Even lijkt zijn rentree geen gelukkige, als de bal wat vreemde capriolen maakt. Timothy zet de achtervolging in als een speler van De Zwerver met de bal richting SV Meerkerk doel oprukt. Nog net op tijd herstelt hij de schade.

Lat
In de slotfase van de wedstrijd noteren we nog één kans voor De Zwerver. Een schot van Gerard van Drongelen. De bal verdwijnt via de lat over het doel. SV Meerkerk had kort daarvoor nog een paar mooie mogelijkheden. Een ziedend schot van Sander Vink, dat rakelings langs de voor SV Meerkerk verkeerde kant van de paal verdwijnt. Een inzet van Patrick Vuurens op de kruising. Dit alles om nog maar eens aan te geven dat SV Meerkerk vanmiddag heer en meester was op het plein, zoals onze Zuiderburen dat zo mooi plegen te zeggen.

Goede zaken
SV Meerkerk doet weer goede zaken. De top drie, waaronder SV Meerkerk wint; in dat opzicht verandert er niks op de ranglijst voor de thuisploeg. Dat is anders in de periodestand, want naaste belager Alblasserdam morst punten bij Wilhelmina ’26 door gelijk te spelen. Met nog twee wedstrijden voor de boeg in de tweede periode neemt weliswaar de druk toe, maar stijgen met de week de kansen op een goed resultaat in de tweede periode; daar hoeven we geen doekjes om te winden.

Uitdaging
Volgende week wacht de eerste uitdaging als SC Amstelwijck op bezoek komt. De Dordtenaren wonnen vandaag met 4-3 van hekkensluiter Unitas. SV Meerkerk heeft nog wat goed te maken na de nederlaag in Dordrecht, maar in deze vorm moet dat zeker tot de mogelijkheden behoren.
Afspraak: zaterdag 20 februari 2016 om 14:30 uur op ’t Hoog.

AdG

Opstellingen

SV Meerkerk

De Zwerver
1 Jordi Lingen 2 Bjorn van Ingen (14 Raymond Kamerling) 3 Simon v.d. Rhee (9 Remy Kevenaar) 4 Matthijs Vermaat 5 Raymond Hol 6 Mark Hendriks 7 Robert Kuijpers 8 Tom van der Linden 10 Jort van Meerkerk 11 Robbin van der Bok (15 Gerard van Drongelen) 12 Jelle Smidt

Bijzonderheden
Bij SV Meerkerk ontbraken Gert Jan Koekkoek (huwelijksreis); Mechiel van Zessen (studieverplich-tingen) en Floren Streefkerk (geblesseerd).
De Zwerver kon niet beschikken over Wesley Kassels (wereldreis) en Mari Shagmard (geblesseerd)