SV Meerkerk wint en blijft fier aan kop

Wilhelmina'26 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

19 maart 2016 14:30

Drunen, A.H. van

Vandaag weer winst voor SV Meerkerk, dat daarmee de koppositie behoudt in de 2e Klasse F. Een prestatie van formaat, want het was de eerste nederlaag van gastheer Wilhelmina ’26 na de winterstop. De schamele 0-1 komt hiermee in een ander perspectief te staan. Winnen op sportpark  De Ebbe is echt geen sinecure. SV Meerkerk blijft met Almkerk, dat deze middag ook won met het kleinst mogelijk verschil, bij naaste buur en concurrent Altena, in de race voor de titel. Er wachten nog zes spannende afleveringen.

Smetteloos wit
Grote vraag vanmiddag. Kan SV Meerkerk de opmars van Wilhelmina ’26 stuiten. Het antwoord is ja, maar gemakkelijk ging het niet. Wie wil er niet winnen van de koploper. SV Meerkerk trad aan in het smetteloze wit. De thuisploeg geniet immers het voordeel te mogen spelen in de ons zo bekende clubkleuren geel-zwart.

Oponthoud
SV Meerkerk startte goed. Al direct in de eerste minuut dwong het een corner af. Het leidde niet tot echt doelgevaar, maar de toon leek gezet. Leek, want wat volgde was een wat rommelig begin. Mede door blessures. Zo botsten Ruud Vink en Marcel de Waal met de hoofden tegen elkaar. Gelukkig konden beiden de wedstrijd vervolgen.  Ook Jeroen van Herwijnen van de thuisploeg kwam ongelukkig terecht op de rand van het doelgebied van SV Meerkerk. Allemaal oponthoud, dat terecht door scheidsrechter Van Drunen werd genoteerd, waardoor de eerste helft ruim zeven minuten langer duurde dan gebruikelijk.

Eerste doelgerichte acties
De eerste doelgerichte actie is van Patrick Vuurens in de tiende minuut van de wedstrijd. Zijn schot smoort. Ook Koen Vermeer ziet een inzet voorlangs gaan na ruim zeventien minuten spelen. Wilhelmina ’26 antwoordt. Een inzet van Kelvin van Es houdt het midden tussen een schot en een voorzet. Robert Bouman komt een teenlengte tekort. Dan is er dreiging over rechts. Aanval opgezet door Dick Kooijman, Patrick Vuurens geeft voor. Dick kan net niet afronden.

Blessure
Een rugby aanval waar meer in had gezeten na een half uur spelen. Patrick schiet. Via verdediger gaat de bal over de achterlijn. Zes minuten voor rust kiest Gert Jan Koekkoek de aanval, speelt de bal op de over links opkomende Sander Vink. Weer een corner. Wilhelmina ’26 doet kort voor rust wat terug. Samuel Hartgers is even over het hoofd gezien en kan vrij uithalen. De bal belandt in het zijnet. In de omschakeling is het SV Meerkerk dat direct gevaarlijk wordt. Youri van Blanken probeert het met een lob. Doelman Mitchell Kerkwijk pareert de bal, en tikt deze over de doellat. Dan weer een hachelijk moment voor het SV Meerkerk doel. Dit keer is het Robert Bouman die een kans onbenut laat. SV Meerkerk antwoordt direct. Tot driemaal toe redt de keeper op pogingen van Sander Vink, Ruud Vink en Dick Kooijman. Als de stofwolken zijn opgetrokken blijft Ruud Vink geblesseerd liggen en moet uiteindelijk naar de kant. Scheidsrechter Van Drunen fluit kort daarna voor rust.

Onderkant lat
De pauze zit er op en wat werd gevreesd, wordt bewaarheid. Ruud moet geblesseerd achterblijven in de kleedkamer. Martijn van der Hagen is zijn vervanger. Wilhelmina ’26 kent een bliksemstart. Nog geen minuut gespeeld en het is Gerben Vos die schiet en de bal via de onderkant van de lat weer terug in het veld ziet stuiten. SV Meerkerk komt met de schrik vrij.

Roep om strafschop
Wilhelmina ’26 houdt het initiatief en probeert met opportunistisch voetbal de SV Meerkerk defensie in verlegenheid te brengen. De defensie van de Meerkerkers geeft geen krimp. Wel is er een gele kaart voor Kenny van Gent, maar verdere schade blijft uit. De roep om een strafschop bij iedere bal in de zestien vindt terecht geen gehoor bij scheidsrechter Van Drunen.

Tergend langzaam
SV Meerkerk blijft attent en kiest er voor niet mee te gaan in het kick en rush voetbal van de thuisploeg en met resultaat. In de 55e minuut is het Patrick Vuurens die een perfecte voorzet aflevert. Via het hoofd van Dick Kooijman is het Mechiel van Zessen die binnenkopt in de verre hoek. Tergend langzaam verdwijnt de bal in het doel van de thuisploeg. Keeper Kerkwijk kan er niets meer aan veranderen. Nog geen vier minuten later lijkt de 0-2 in de maak. Helaas komt Martijn van der Hagen een teenlengte tekort. Het is opnieuw een voorzet van Patrick Vuurens, dit keer vanaf de linkerflank, die het gevaar voor het doel van de thuisploeg inluidt.

Patstelling
Na deze fase volgt een patstelling op het veld. SV Meerkerk verdedigt de voorsprong en Wilhelmina ’26 probeert het met lange ballen. Aan beide kanten zien we de gebruikelijke wissels. SV Meerkerk houdt de controle en de beste mogelijkheden. Patrick Vuurens probeert het met een bekeken schot. Doelman Kerkwijk pakt de bal. Een schot van Youri van Blanken vanaf de rand van de zestien is eveneens een prooi voor de doelman van de thuisploeg. We zitten dan al in de 80e minuut.

In de tas
In de slotfase een redding van SV Meerkerk doelman Klaas-Jan van Zessen. Hij houdt daarmee Wilhelmina ’26 van scoren af. Kort daarna fluit scheidsrechter Van Drunen voor het einde van de wedstrijd. SV Meerkerk wint en keert met drie punten in de tas terug naar ’t Hoog.

Geen toeval
Onze ploeg blijft verbazen. Een wedstrijd waar best tegen op werd gezien, wordt winnend afgesloten. SV Meerkerk blijft op kop van de ranglijst. Nu is er een weekje rust. Op 2 april wacht de volgende krachtmeting. Dan komt Altena op bezoek. De Nieuwendijkers, die net als SV Meerkerk al een periode op zak hebben, zullen azen op eerherstel na de gevoelige nederlaag vanmiddag. Aan SV Meerkerk om te laten zien, dat de positie op de ranglijst geen toeval is.

AdG

Opstellingen:

SV Meekerk

Wilhelmina ‘26

Bijzonderheden:
Bij SV Meerkerk ontbraken Gijsbert Bruijnes, Thijs van Klij (beiden geblesseerd) en Thomas Mulders (werkzaamheden).
Bij Wilhelmina ’26 speelde Anthony van Wijk niet (schorsing).