Meerkerk verliest nacompetitiewedstrijd bij Heerjansdam

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse/2e klasse 1 nacompetitie

21 mei 2016 14:30

Elissen, B.L.J.M.M.

Vandaag staat de eerste nacompetitiewedstrijd op het programma.Tegenstander is Heerjansdam.  Heerjansdam is een grote naam in het amateurvoetbal, maar de laatste jaren afgegleden van een stabiele hoofdklasser tot dit seizoen  de nr. 12 van de 1e klasse. Het blijft natuurlijk gewoon een erg pittige tegenstander.

Er wordt gespeeld op een schitterend veld, natuurgras maar dan even vlak als een kunstgrasveld kan zijn onder leiding van scheidsrechter Elissen, een goede bekende van onze vereniging. Op de blessurelijst staat slechts één enkele naam, namelijk Gijsbert Bruijnes die door zijn beenbreuk langdurig is uitgeschakeld. Daarom vandaag een prima reservebank zodat  trainer Theo de Boon voor alle posities een alternatief achter de hand heeft.

Heerjansdam laat er geen gras over groeien en laat meteen zien dat zij vinden in de 1e klasse thuis te horen. Heerjansdam breekt meteen vanaf de aftrap door over de rechterflank, er volgt een strakke voorzet die door Boy Stoops over het doel wordt gewerkt. Meerkerk komt met de schrik vrij maar is nog niet voldoende gewaarschuwd. Nog geen 2 minuten later volgt nogmaals een goede voorzet vanaf de rechterflank, deze keer wordt de voorzet wel op waarde geschat door Rob Plaizier. Na 2 minuten is Klaas-Jan van Zessen kansloos , is er een 1 – 0 achterstand en het nare gevoel dat we geen greep hebben op de aanvallers van Heerjansdam. De spitsen Rob Plaizier, en Boy Stoops zijn beweeglijk en vooral  fysiek sterk. Onze centrale verdedigers Gert-Jan Koekkoek en Timothy Cathalina zijn bepaald geen kleine jongens, maar hebben hun handen meer dan vol aan de groen-zwarte spitsen. Na de snelle achterstand is het zaak voor Meerkerk om in de wedstrijd te groeien, dit lukt in zoverre dat er langzaam aan meer balbezit komt, maar vaak is het Meerkerkse spel onzuiver en elke aanval van Heerjansdam blijft  gevaarlijk.

De eerste Meerkse aanval van betekenis is in de de 11e minuut, wanneer Dick Kooyman de bal steekt op Ruud Vink, zijn schot gaat helaas over het doel. Meteen daarna echter weer een grote kans voor Boy Stoops, hij  geeft  een boogbal die over het doel van Klaas-Jan van Zessen verdwijnt. Meerkerk komt zelf wel  aan balbezit  toe, dit levert   mogelijkheden op, maar de kansen van Heerjansdam blijven talrijker en groter.  Zo is er na een mislukte Meerkerkse aanval een  snelle counter waaruit Vincent Francke over het Meerkerkse doel schiet. Even later weer een groen-zwarte aanval waarbij Timothy Cathalina aan de buitenkant staat te dekken, het schot verdwijnt in het zijnet.

De eerste 100%  kans voor Meerkerk is er na 25 minuten voetballen. Patrick Vuurens stuurt Thomas Mulders schitterend weg. Thomas maakt goed gebruik na zijn snelheid, maar zijn schot verdwijnt over het doel.  Even later zien we weer een goede actie van Patrick die Ruud Vink een mogelijkheid geeft, ook Ruud kan het buitenkansje niet benutten.

Na ruim een half uur breekt  alweer Rob Plaizier door, Klaas-Jan van Zessen kan de bal in een reflex keren, maar geeft daarmee een rebound aan Vincent Francke. Dit betekent de 2 – 0. Dit lijkt de vroege beslissing van de wedstrijd, maar voor er 5 minuten verstreken zijn doet Meerkerk iets terug. Sander Vink geeft een bal hoog voor het doel. In het overvolle doelgebied ziet Timothy Cathalina kans bij de bal te komen .  Hij weet de aansluitingsgoal te maken. Zou er dan toch een goed resultaat mogelijk zijn?  Even lijkt het erop want na een combinatie tussen Sander en Patrick is het Thomas Mulders die voor de tweede maal een grote kans krijgt. Hij probeert het met te weinig overtuiging. Kort voor rust wordt Gert-Jan Koekkoek afgetroefd door één van de groen-zwarte spitsen, maar verdere schade blijft uit tot rust. Al met al een vrij kansloze wedstrijd voor rust.

Na rust probeert Theo de Boon het spelbeeld te wijzigen door Kenny van Gent in het elftal te brengen. Dit gaat ten koste van David Versluis. Vanaf dit moment staat het elftal compacter en kan Heerjansdam niet meer zo gemakkelijk combineren en gevaarlijk worden. Het eerste deel van de 2e helft weet sv Meerkerk regelmatig de tegenstander onder druk te zetten. De verdediging van de thuisclub blijkt zeker niet het sterkste deel  van het elftal. Een aantal corners leiden tot kleine mogelijkheden en wat paniek in de groen-zwarte defensie. Net binnen het uur zien we misschien wel de mooiste Meerkerkse aanval  van de wedstrijd. Na  een aanval waarin wel 6 geel-zwarten een aandeel  hebben komt te bal bij Ruud Vink. Ruud haalt hard maar toch geplaatst uit. Te goed geplaatst zou blijken, want de bal eindigt op de paal. Het zou een beloning zijn voor een kwartier erg goed voetbal na rust, maar helaas blijft de stand 2 - 1 in Meerkerks nadeel.

Daarna ebt het Meerkerkse overwicht langzaam weg, maar het elftal staat veel beter dan voor rust. Heerjansdam heeft in het de laatste 20 minuten veel balbezit, maar Meerkerk geeft nu nauwelijks kansen weg.

Toch gaat het een minuut of 12 voor het eind alsnog verkeerd. Een afgeslagen aanval valt voor de voeten van één van de Heerjansdam spelers die hard inschiet. Tekenend voor de ploeg is dat ik bij diverse mensen de naam van de doelpuntenmaker heb gevraagd, niemand kon of wilde mij de gelukkige noemen.

Hierna heeft Meerkerk geknokt voor wat het waard was om nogmaals de aansluitingsgoal te maken, maar het zat er niet meer in. Het blijft dus bij een 3 – 1 nederlaag.

Dinsdagavond krijgt Meerkerk de kans om op het Hoog iets aan de 2 doelpunten achterstand te doen. Het is zaak de vijandelijke spitsen aan banden te leggen en zelf minimaal tweemaal  te scoren. Aan de inzet van de Meerkerkse inzet zal het niet liggen, u komt toch ook kijken?

Aanvang is om 19.00 uur.