JO13-1 toont veerkracht en pakt koppositie

Sam van Veen (corner)
... (intikker)

24 september 2016 8:30

Vandaag stond de 2e wedstrijd van de competitie tegen Heerjansdam op het programma. Een uit wedstrijd die om 08:30 uur gepland stond dus spelers, ouders en trainers verzamelden zich al om 07:15 uur op ’t Hoog. Heerjansdam had zijn eerste wedstrijd ook gewonnen en had ook goede resultaten geboekt in de voorbereiding dus we wisten dat we een goede tegenstander zouden treffen. Vandaag ontbraken Myron (weekendje weg) en op zaterdagochtend bleek dat ook Thijs definitief niet mee kon doen door een val van zijn Step. Ook leider Rene was afwezig in verband met een weekendje weg. Mike Kersbergen (onze vaste scheidsrechter) werd opgetrommeld om de taken van Rene waar te nemen. We begonnen met de volgende elf:

Doel: Chris.

Verdediging: Sybe, Niels, Jente en Jeftha

Middenveld: Gosse, Sam, Julian

Aanval: Jesse, Jeremy en Boyd.

Wissel: Ties

Heerjansdam was in de beginfase sterker. Meerkerk was te slordig in balverlies en de omschakeling van onze backs was te traag. Met name de snelle linksbuiten van Heerjansdam kreeg te veel ruimte en Sybe had zijn handen vol aan deze speler. Zo waren er in minuut 5 en 8 kansen voor Heerjansdam echter die werden gemist.  Het was niet dat Meerkerk geen inzet toonde maar de absolute wil om elk duel te winnen was er niet. Duels om de 2e bal worden verloren en de passing is onzuiver. Het gevolg is dan ook een 1-0 achterstand van Meerkerk na circa 10 minuten spelen. Heerjansdam blijft de sterkere ploeg echter Meerkerk krijgt daarna ook een kans via Boyd echter het schot mist kracht. Later valt wel de 1-1 als een vrije trap van Niels op het natte veld doorschiet en Boyd naar binnen komt en de bal over de keeper weet te plaatsen. Een mooie opsteker want Heerjansdam had ook in deze fase het beste van het spel. De trainers twijfelen over het omzetten van de verdediging echter willen ze ook niet teveel wisselen en besluiten hier na overleg nog tot de rust mee te wachten. Achteraf komt dit ons duur te staan want de linksbuiten van Heerjansdam weet een vrijwel onmogelijke goal te maken in de rechterbovenhoek. Een teleurstelling zo net voor rust maar op basis van de eerste helft wel terecht.

In de rust wordt alsnog de tactische aanpassing gedaan en gaat Gosse op de rechtsback positie spelen. Er wordt benadrukt dat het echt feller moet en we hier op basis van inzet het verschil kunnen maken. Ook het balverlies op het middenveld wordt aangekaart want dit zorgde er met name voor dat we constant moeten omschakelen en daar ligt nog niet onze sterkste kant. De 2e helft was het wat betreft inzet weer smullen voor de trainers. De verdediging zit er bovenop, middenvelders winnen de duels en de aanvallers zijn actief. Mooi om te zien dat ook Jesse, die heeft moeten wennen aan het niveau en zijn positie steeds meer van zich af bijt. Het was wachten op de gelijkmaker van Meerkerk. Was het eerst nog Boyd die net voorlangs schiet is het uiteindelijk Sam die voor de verdiende gelijkmaker zorgt. Sam zet een dribbel in en speelt zijn directe tegenstander uit.  Er ligt veel ruimte en als hij ook de centrale verdediger voorbij gaat ligt de verre hoek voor het inschieten. Sam rond keurig af en de 2-2 is een feit. Enkele minuten later is het zelfs 2-3 als Boyd Jeremy alleen voor de keeper zet. Afronden kunnen we wel aan onze spits overlaten en Jeremy schuift de bal langs de keeper. Meerkerk heeft de controle over de wedstrijd en na circa een kwartier in de 2e helft krijgt Meerkerk een corner. Meerkerk heeft een cornervariant waar we verdere details niet over kunnen prijsgeven om onze tegenstander niet wijzer te maken maar het resultaat is een prachtige goal van Sam. Sam plaatst de bal hoog in de rechterkruising en de vreugde bij iedereen is groot. Helaas duurt de euforie iets te lang want direct vanaf de aftrap staat ons centrale duo niet goed opgesteld en blijft Chris te lang op de lijn staan waardoor het een koud kunstje is voor de aanvaller van Heerjansdam om de 3-4 te maken. Dit betekent dus toch nog 10 spannende minuten voor Meerkerk.  Meerkerk blijft overeind en geeft verder geen kansen meer weg in die laatste 10 minuten. Meerkerk is na 2 wedstrijden trotse koploper en daar mogen we dit weekend even van genieten en dinsdag weer aan de slag met elkaar.