Altena en Meerkerk houden elkaar in evenwicht.

Altena 1

... (intikker)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

8 oktober 2016 14:30

Kuijntjes, W.H.

Op één van de deze week  veel besproken,  met rubberkorrels ingestrooide,  kunstgrasvelden treffen Altena en Meerkerk elkaar.  Altena heeft de laatste jaren één seizoen in de 1e klasse gespeeld en één  seizoen in de 3e klasse. De jaren dat beide ploegen in de 2e klasse uitkwamen waren de onderlinge wedstrijden vaak gelijkopgaand en spannend.  Vandaag moesten de trainers Theo de Boon en Richard van Gils beiden behoorlijk improviseren om tot een opstelling te komen. Bij Meerkerk ontbreken 3 van de 4 spelers die de vooraf gedroomde verdediging zouden moeten vormen.  Koen Vermeer ontbreekt door vakantie, Gert Jan Koekkoek en Gijsbert Bruijnes  door blessures. Sander Vink en Rene van Genderen vormen nu samen het hart van de verdediging terwijl Thijs van Klij en David Versluis de vleugels bemannen. Theo van Zessen is de contoleur op het middenveld, van Youri van Blanken, Dick Kooijman en Mechiel van Zessen worden aanvallende impulsen verwacht. Ruud Vink en Wilmar van Bruggen vormer de aanval.

Meteen na het beginsignaal van scheidsrechter Kuijntjes ontstaat er een kans voor Mechiel van Zessen na een flinke misser in de verdediging van de thuisploeg. Mechiel speel keeper Bas Visser uit, maar wordt ver naar de buitenkant gedreven. Hij komt tot een schot maar de bal verdwijnt over  het doel, jammer genoeg een gemiste kans op een snelle voorsprong. Verder zouden in de eerste helft het aantal doelkansen gering zijn.  Als er al eens gevaar dreigt wordt een foutieve voortzetting gekozen, bijvoorbeeld als Thijs van Klij na een minuut of 20 helemaal vrijstaand in balbezit komt op de 16 meterlijn  aan de rechterzijde van het doel. Thijs schrikt van de ruimte die er opeens is en besluit een voorzet te geven, waar hij waarschijnlijk linea recta in de richting van het doel had moeten lopen.  Een aantal minuten later zien we ook een vrij onverwachte doelkans voor Altena,  Klaas Jan van Zessen weet de bal te keren.

Na een half uur spelen is er nog een Meerkerkse doelkans na een verre inworp van Thijs van Klij. De Nieuwendijkse verdedigers zijn verrast door de verre inworp, deze komt bij Ruud Vink, keeper Visser kan de bal bij de eerste paal  vangen. Een minuut voor rust zien we een belangrijk moment als Wilmar van Bruggen het penalty gebied binnen slalomt. Hij wordt ten val gebracht door een oranjehemd, de scheidsrechter wuift de overtreding weg maar aarzelde mogelijk toch. Een beslissing met misschien wel  gevolgen in de 2e helft.

De 2e helft geeft een boeiender spelbeeld dan het eerste bedrijf, voor een belangrijk deel door een iets andere spelopvatting van Altena. De thuisploeg  zoekt nu iets directer de aanval. Dit doen ze niet altijd even secuur zodat er voor Meerkerk in de omschakeling ook mogelijkheden komen. De kansen van Meerkerk zijn eerst groter dan voor Altena, zo komt bij een goede voorzet van Wilmar van Bruggen spits Ruud Vink maar enkele centimeters tekort om de bal binnen te schieten. Altena moet wachten op de eerste kans na rust tot David Versluis een diepe bal enigszins ongelukkig wegkopt. Robin de Keijzer krijgt de mogelijkheid op het doel te schieten maar Klaas Jan redt keurig.  Aan de andere kant zien we nogmaals een voorzet van Mechiel van Zessen. Dit keer komt Ruud Vink wel bij de bal, maar kan keeper Visser redden. Al met al dus aan beide zijden meer doelgevaar dan in de eerste helft. Ook Richard de Laat probeert halfweg het 2e bedrijf om Altena op voorsprong te zetten, hij treft het slecht dat Klaas Jan van Zessen bij zijn inzet misschien wel zijn beste redding van de wedstrijd verricht.

Een kwartier voor tijd probeert Wilmar van Bruggen weer met een individuele actie om gevaarlijk te worden. Hij komt weer ten val met een verdediger in zijn buurt. Er lijkt veel minder aan de hand dan bij het gevalletje kort voor rust, maar nu wijst scheidsrechter Kuijntjes wel naar de stip waar hij dat eerder niet deed. Wilmar schiet zelf de toegekende penalty strak en onberispelijk binnen. Meerkerk komt dus aan de leiding met minder dan een kwartier te gaan. Altena gaat forceren in een poging alsnog een gelijkmaker te maken. De sterk spelende Theo van Zessen moet erg vaak aan de bak om de defensie te assisteren. Jammer genoeg gebeurt een minuut of 5 voor tijd datgene wat er toch wel aan zat te komen. Het is druk voor het Meerkerkse doel en uit het niets wordt de bal hard op de paal geschoten. De terugspringende bal wordt door Robin de Keijzer in het doel gewerkt. Als de stofwolken zijn opgetrokken is 1 punt datgene wat er voor beide partijen overblijft, waarschijnlijk een resultaat wat recht doet aan de krachtsverhoudingen.

Volgende week speelt Meerkerk thuis tegen Wilhelmina’26 uit Wijk en Aalburg.

K.O.