Meerkerk wint ook zijn 5e thuiswedstrijd.

Tricht 1

... (afstandschot)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

5 november 2016 14:30

Ngoumout, J.

Vandaag staat een thuiswedstrijd tegen Tricht op het programma, de ploeg van Marcel van Steenis onze vroegere trainer. Voor aanvang van de wedstrijd staat Meerkerk op een gedeelde 3e plaats met 13 punten, Tricht staat op de 10e plaats met 9 punten. De verschillen zijn dus klein, één wedstrijd winnen of verliezen kan zomaar een grote verschuiving op de ranglijst betekenen. Meerkerk moet het vandaag doen zonder Youri van Blanken, Bart Koomans en Floren Streefkerk, zij ontbreken allen door blessures.

Wedstrijden tegen Tricht zijn over het algemeen lastig voor Meerkerk, de gasten hebben een taaie ploeg en hebben met Ramon van Soelen een gevaarlijk speler.  Bij de gasten staat Jon van Oort onder de lat, hij vervangt Glenn Robbemondt die ontbreekt wegens een gebroken sleutelbeen. Het begin van de wedstrijd is voor Meerkerk, in de openingsfase is de rol van Dick Kooijman opvallend. Met een goede actie op het middenveld speelt hij eerst Jacco van Zessen vrij. Jacco probeert een voorzet los te laten, deze wordt geblokt zodat Meerkerk aan zijn eerste corner komt. Twee minuten later heeft Dick weer een sterke actie. Hij lijkt te worden ingesloten door tegenstanders bij de zijlijn maar kan zich vrijspelen en de bal bij Wilmar van Bruggen bezorgen. Wilmar soleert vanaf de rechtervleugel naar het centrum, daar aangekomen legt hij aan voor een hard en geplaatst schot dat keeper Jon van Oort te machtig is, de voorsprong voor Meerkerk is er binnen het kwartier.

De achterstand is voor Tricht het sein om er een schepje bovenop te doen.  Het is niet alleen hard werken wat de gasten laten zien, maar zeker ook goed voetbal. Meerkerk heeft het er knap moeilijk mee. De gasten geven de eerste waarschuwing af binnen 2 minuten nadat ze op achterstand komen. Rein Bastiaanse mag bijna op de zijlijn een vrije trap nemen. De bal wordt door iedereen gemist en dreigt bij de 2e paal binnen te draaien. Gelukkig valt de bal net aan de goede kant van de paal uit Meerkerks oogpunt. Wat later volgt nog een waarschuwing, dit keer door Ramon van Soelen. Klaas Jan van Zessen moet flink aan de bak op zijn poging teniet te doen.

Juist binnen het half uur gaat het alsnog fout voor Meerkerk. Rein Bastiaanse wordt onvoldoende verdedigd  en laat een inzet los die via Sander Vink in het Meerkerkse doel verdwijnt. Gezien het spelbeeld is de gelijkmaker op dat moment verdiend. Na dit doelpunt herstelt Meerkerk zich enigszins. Theo van Zessen kan een gevaarlijke Meerkerkse uitval inleiden door de bal te veroveren en meteen Dick Kooijman aan te spelen. Er komt een vlotte combinatie tussen Dick Kooijman en Wilmar van Bruggen, de aanval wordt besloten met een kopbal van Dick die over het doel verdwijnt. De laatste kans voor het rustsignaal is weer voor Tricht. Ramon van Soelen komt in balbezit na een slippertje in de geel-zwarte verdediging. Zijn schot uit de draai kan met moeite worden gepareerd door Klaas Jan van Zessen.

Ook na rust is er meer balbezit voor Tricht zonder dat er echt grote kansen ontstaan. Als het al spannend wordt voor het Meerkerkse doel dan is er altijd nog Klaas Jan van Zessen die zoals zo vaak uiterst betrouwbaar keept. De eerste Meerkerkse mogelijkheid zien we pas na ruim 25 minuten als de nog maar pas ingevallen Mechiel van Zessen van afstand schiet. De inzet wordt gepakt door keeper van Oort. Na een mislukte pass van Koen Vermeer kan Ruben Lambregts gevaarlijk worden, maar op eigen kracht schept Tricht geen kansen. Het lijkt af te koersen op een puntendeling tot 10 minuten voor tijd René van Genderen zijn verdedigende stellingen verlaat.  René speelt Wilmar van Bruggen aan, die aanneemt en meteen bliksemsnel wegdraait. De groen-witte verdediger weet niet anders te doen dan Wilmar aan te tikken. Dit tikje was net voldoende voor Wilmar om onvrijwillig naar het gras te gaan en ook net voldoende voor scheidsrechter Ngoumout om naar de penaltystip te wijzen. De toegekende strafschop wordt door Wilmar zelf verzilverd waardoor een gelukkige 2-1 voorsprong op het bord komt. In de resterende speeltijd weet Meerkerk door hard te werken te voorkomen dat de gasten nogmaals op gelijke hoogte komen. Meerkerk houdt hierdoor de maximale score in de 5 gespeelde thuiswedstrijden, al had een gelijkspel de verhoudingen vandaag waarschijnlijk correct weergegeven. Scheidsrechter Ngoumout kan terugkijken op een goede wedstrijd.

Volgende week moet Meerkerk gaan proberen bij Brederodes in Vianen ook in een uitwedstrijd punten te pakken.

K.O.