Verdienstelijk punt voor Meerkerk tegen Nivo Sparta

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

26 november 2016 14:30

Quinten, J.J.L.W.

Op deze koude zaterdag is er de thuiswedstrijd tegen Nivo Sparta, een ploeg met veel individuele kwaliteit. Voor aanvang van de competitie werd Nivo Sparta als kampioenskandidaat nr. 1 genoemd, tot op heden valt het allemaal wat tegen met slechts 10 punten uit 10 wedstrijden voor de gasten uit Zaltbommel. Beide ploegen kampen met meerdere blessures. Bij Meerkerk ontbreken Gert Jan Koekkoek en Bart Koomans. Wilmar van Bruggen is niet fit en begint op de bank.

De wedstrijd wordt voorafgegaan door een minuut stilte in verband met het overlijden van Wil Voet. De jongere leden kennen Wil misschien alleen als de opa van Dick Kooijman, de ouderen kennen Wil ook als de kantine beheerder op het Hoog en later ook elftalleider van het 3e elftal. Ondanks zijn zwakke gezondheid de laatste jaren bezocht hij als het maar even kon de thuiswedstrijden van het 1e elftal, uiteraard met veel belangstelling voor zijn kleinzoon.

Door het ontbreken van belangrijke spelers hadden de beide trainers begrijpelijk voor een wat behoudend spelsysteem gekozen. Zowel Meerkerk als Nivo Sparta spelen vanaf het begin noodgedwongen met slechts één echte spits, strijd op het middenveld en weinig doelkansen zijn het logische gevolg. In die strijd op het middenveld zijn de gasten uit Zaltbommel de bovenliggende partij, Meerkerk moet zich vooral beperken tot het controleren van de wedstrijd halverwege de eigen speelhelft. Voor het publiek zijn de eerste 30 minuten daardoor om snel te vergeten. Rond het half uur wordt leuker en ook beter als Meerkerk wat meer vooruit gaat spelen. Op het half uur de eerste mogelijkheid voor de geel-zwarten als Mechiel van Zessen uit de draai een schot waagt, de poging verdwijnt net naast het doel van keeper Dennis Westerlaken. De wedstrijd wordt daarna levendiger, beide teams gaan wat avontuurlijker spelen. Nadat Theo van Zessen een afstandschot blokkeert valt de wegspringende bal zomaar voor de voeten van spits Willem Looijen, hij probeert te profiteren, maar dit keer is zijn schot een rollertje. Meerkerk probeert het voor rust nog éénmaal met een goede aanval. Mechiel van Zessen en Sander Vink combineren, Sander laat een afdraaiende voorzet los die net niet bij Dick Kooijman komt.

De tweede helft heeft ook weer tijd nodig om echt op gang te komen. Het vuurtje wordt op de goede manier aangestoken door aanvoerder Bjorn Jongste, hij geeft een goede voorzet die met de nodige moeite door Klaas Jan van Zessen kan worden gepakt. Hierna wordt de wedstrijd voor het publiek boeiender. Zo is daar een kwartier na rust een schietkans voor Ruud Vink, één van de rood witte verdedigers weet het schot te blokkeren. Meteen hierna is het even schrikken voor de thuisploeg als de goed  keepende Klaas Jan van Zessen zijn enige missertje van de middag beleeft. Een hoge voorzet glipt tussen zijn handen door, gelukkig kan Sander Vink corrigeren.

Met nog een minuut of 20 te gaan veert de Meerkerkse aanhang op. De zojuist ingevallen Floren Streefkerk zet goed door en geeft de bal aan Mechiel van Zessen. Mechiel is eigenlijk nog bezig met de balaanname als hij wordt aangetikt binnen de 16 meter. Scheidsrechter Quinten aarzelt niet en wijst naar de stip. Het is niet een zware overtreding, maar wel enigszins onhandig van de verdediger. In een situatie waarin het niet echt noodzakelijk is geeft hij de scheidsrechter de mogelijkheid een strafschop toe te kennen. Door de afwezigheid van Wilmar van Bruggen moet er een andere 11-meter schutter komen. Het is Youri van Blanken die zich achter de bal opstelt en  prima binnen schiet. Een voorsprong waar nauwelijks nog op werd gerekend is een feit.

Dit is meteen het sein voor Nivo Sparta om alles op alles te zetten voor de gelijkmaker. Klaas Jan van Zessen krijgt ruimschoots de kans zich te onderscheiden en doet dat uitstekend. Aan Zaltbommelse kant zijn het vooral Willem Looijen, Jente Roorda en Bjorn Jongste die voor dreiging zorgen.  Een minuut of 7 voor tijd valt dan toch de gelijkmaker voor de rood-witten. Het is aanvoerder Bjorn Jongste is bij een scrimmage voor het doel het laatste tikje mag geven. Nivo Sparta wil nog meer, Jente Roorda breekt door en dreigt Klaas Jan te omspelen. Klaas Jan doet alles goed door geen overtreding te maken en de tegenstander naar de hoek te dwingen. Het schot van Roorda verdwijnt mede daardoor in het zijnet.

Al met al heeft het gehavende Meerkerk vandaag een goede prestatie geleverd, er is hard gewerkt en weinig weggegeven, Thijs van Klij is zonder overtredingen overeind gebleven tegen misschien wel de sterkste spits van deze klasse.

Volgende week speelt Meerkerk in Eethen tegen GDC.

K.O.