Meerkerk boekt prima overwinning uit bij GDC

GDC 1

... (e.d.)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

3 december 2016 14:30

Meeuwse, J.

De op één na laatste wedstrijd voor de winterstop is een uitwedstrijd tegen GDC in Eethen. De thuisploeg is vorig seizoen gedegradeerd uit de 1e klasse en heeft  na  11 wedstrijden 15 punten, 2 minder dan Meerkerk.  Ook deze week zijn er weer flinke personele problemen voor Meerkerk, Gert Jan Koekkoek en Bart Koomans  ontbreken nog steeds, vorige week is ook Mechiel van Zessen geblesseerd geraakt, hij brak zijn hand. Daar staat tegenover dat Wilmar van Bruggen vandaag gelukkig weer van de partij kan zijn.

De wedstrijd begint op last van de KNVB  met een minuut stilte in verband met de vliegramp in Colombia. Voor onze vereniging heeft de minuut overdenking een dubbele betekenis. Afgelopen week is oud Meerkerk speler en trainer Bert Mourik overleden. Reden waarom op het Hoog vandaag ook de vlaggen halfstok bleven.

Het beginsignaal van scheidsrechter Meeuwse is meteen het startsein voor een ontstuimige beginperiode. Van een periode van aftasten is vandaag geen sprake. Na ruim een minuut spelen moet Sander Vink al ten koste van een vrije trap ingrijpen bij een dreigende doorbraak van GDC.  De vrije trap die hiervan het gevolg is wordt door de Meerkerkse muur zodanig aangeraakt dat de vaart eruit gaat en Klaas Jan van Zessen niet al te veel moeite heeft. Hierna is het de beurt aan Meerkerk. Theo van Zessen kan de bal op het middenveld veroveren en Youri van Blanken aanspelen. Youri kapt en draait zich langs een aantal verdedigers en zoekt dan op snelheid de achterlijn op. Zijn harde, lage voorzet wordt door Lourens Fieten in het eigen doel gewerkt, Meerkerk komt zo na 5 minuten op een  1-0 voorsprong, een heerlijk begin natuurlijk.

Na het tegendoelpunt zoekt GDC weliswaar de aanval, maar doet dat zonder al te veel overtuiging. Grote kansen voor de Brabantse gastheren blijven daarom voorlopig ook uit. De eerste echte kans is daardoor niet voor de thuisploeg, maar voor Meerkerk. Zo zien we een goedlopende aanval waarbij Floren Streefkerk, Ruud Vink en Youri van Blanken betrokken zijn. Uiteindelijk komt Youri tot een schot, dat kan met de nodige moeite worden geblokkeerd door een geel-blauwe verdediger. Rond de 30e minuut zijn er 2 mogelijkheden voor Ruud Vink. Eerst probeert hij na een aanval over meerdere schijven de bal om keeper Benjamin Vos te krullen. Dit lukt niet en de keeper kan eenvoudig vangen. Even later zal Ruud op aangeven van Wilmar van Bruggen enigszins onbeheersd hoog over schieten. In de laatste minuten voor rust kan GDC keeper Vos zich nog tweemaal  bewijzen bij kopballen van Ruud Vink en Dick Kooijman.

Na rust schakelt GDC een tandje bij. Pascal de Vries geeft al kort na rust een waarschuwing, hij schiet uit de draai net naast. Meerkerk kan zich even niet voldoende verweren, een tegendoelpunt lijkt een kwestie van tijd. In minuut 52 is het ook daadwerkelijk zover, uit een goede GDC aanval is het Pascal de Vries die de 1-1 gelijkmaker kan binnentikken.

Snel na het tegendoelpunt kan Meerkerk zich herstellen, het goede spel van de 1e helft komt terug. Daarbij krijgen de in het wit gestoken Meerkerkers enige hulp van GDC. Geklungel in de verdediging van de thuisploeg geeft Floren Streefkerk de kans de bal te onderscheppen. Floren maakt goed gebruik van zijn snelheid, kan de keeper omspelen en de bal in het verlaten doel  schuiven, 1-2 na ruim een uur voetbal. Een belangrijk doelpunt, maar nog niet de beslissing van de wedstrijd. Klaas Jan van Zessen moet nog in actie komen bij een gevaarlijke schuiver van de thuisploeg.

Het duurt tot ongeveer een kwartier voor tijd voordat de wedstrijd wordt beslist. Youri van Blanken die vandaag vaak belangrijk is voor de ploeg, soleert langs meerdere tegenstanders. Hij lijkt zijn solo zelf af te ronden, dit mislukt maar de bal komt bij Wilmar van Bruggen, die wel raad weet met dit buitenkansje.  Koelbloedig beslist Wilmar de wedstrijd met zijn 12e competitiedoelpunt van dit seizoen.

Hierna komt de prima spelende Meerkerkse verdediging onder aanvoering van Sander Vink nauwelijks meer in de problemen. Het hele elftal heeft verdedigend zijn taken goed uitgevoerd terwijl er aanvallend voldoende is  gecreeërd, reden voor Theo de Boon om tevreden te zijn over de wedstrijd van vandaag. Meteen is ook de reeks met slechte resultaten in uitwedstrijden doorbroken. Volgende week is de laatste wedstrijd voor de winterstop thuis tegen Roda Boys.

K.O.