Meerkerk neemt de punten mee uit Den Bosch

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

18 februari 2017 15:00

Cakir, B.

Voor Meerkerk staat vandaag de uitwedstrijd tegen hekkesluiter BLC  in Den Bosch op het programma. Vooraf telt eigenlijk alleen maar dat er gewonnen moet worden om zo het verschil met de lager geplaatste teams groter te maken. Makkelijk gezegd natuurlijk, het moet eerst nog maar gebeuren op het kunstgrasveld  langs de snelweg A2. De punten moeten vandaag worden gehaald zonder vaste keeper Klaas-Jan van Zessen, hij is geblesseerd en wordt vervangen door Wilco den Tuinder.

De beginfase van de wedstrijd is voor Meerkerk, er is veel balbezit en tegenstander BLC trekt zich vaak terug tot een meter of 10 voor het eigen strafschopgebied. Het eerste gevaar is dan ook voor het doel van de thuisclub. Youri van Blanken kan vanaf de linkerflank een voorzet geven, keeper Bjorn Vorstenbosch van BLC kan er net voldoende bij en kan zo voorkomen dat Bart Koomans een grote kans krijgt. Melvin van den Heuvel krijgt door toedoen van Wilmar van Bruggen in de beginfase een mogelijkheid om van een meter of 16 op doel te schieten, zijn inzet is niet vinnig genoeg en de Bossche sluitpost kan de bal zonder al te veel moeite keren.                                                                     Na ruim een kwartier voetballen verovert Wilmar van Bruggen de bal en gaat door over links, de voorzet op Bart Koomans is helaas niet zuiver.                                                               Meteen hierna het eerste doelgevaar van de thuisploeg die tot op dat moment nog niet in de buurt van keeper Wilco den Tuinder is geweest. De behendige Jori van den Berk breekt door over links, weet Thijs van Klij uit te kappen en zijn actie af te ronden met een doeltreffende inzet. Ondanks de goede start moet Meerkerk in de achtervolging.                 Meerkerk lijkt niet al te zeer onder de indruk en zoekt meteen weer de aanval. Melvin van den Heuvel, vandaag erg actief, probeert het nogmaals van afstand. De bal wordt van richting veranderd en eindigt in de handen van keeper Vorstenbosch. Na een kleine 25 minuten spelen krijgt Meerkerk een vrije trap toegekend op 20 meter van het doel. Sander Vink bedient  zich van een trucje dat ik hem al wel  eerder heb zien doen.  Sander gaat niet staan kijken naar het ritueel van het opbouwen van de muur,  maar neemt de bal snel. Hij schiet niet erg hard, maar wel  zuiver in de hoek net buiten het bereik van keeper Vorstenbosch, de op dat moment meer dan verdiende gelijkmaker is er gelukkig snel.

Na een klein half uur spelen lijkt Wilmar van Bruggen Meerkerk op een voorsprong te zetten, zijn doelpunt wordt terecht afgekeurd wegens buitenspel. Meerkerk blijft de bovenliggende partij, 5 minuten voor rust een moeilijk moment voor scheidsrechter Cakir als Wilmar van Bruggen binnen de beruchte lijnen wordt gevloerd. De scheidsrechter vindt het onvoldoende voor een penalty en laat doorspelen.  In de blessurestijd gaat de wedstrijd op zijn kop. Na een Meerkerkse combinatie wordt Bart Koomans juist buiten het strafschopgebied ten val gebracht, hij valt echter binnen de beruchte lijnen,  de scheidsrechter besluit een penalty te geven. Nu zijn de rapen bij de thuisploeg gaar, door de felle protesten voelt de scheidsrechter zich genoodzaakt Theo Beekmans  van BLC uit het veld te sturen.  Spits Frits van Mourik werpt zich op als vredestichter en kalmeert een aantal medespelers en zijn trainer. Uiteindelijk mag Youri van Blanken van elf meter aanleggen, hij scoort beheerst , Meerkerk leidt en mag na rust met 10 tegen 11 verder.

Niets lijkt er aan de hand, maar schijn bedriegt. Vanaf dit moment gooit de thuisclub er niet één maar twee schepjes bovenop. Doelpuntenmaker Jori van den Berk krijgt al snel na rust een kans maar hij lijkt te schrikken van de mogelijkheid en schiet naast. Meerkerk gaat slecht om met de man meer situatie, binnen het kwartier na rust krijgt Frits van Mourik een grote kans, hij schiet gelukkig voor Meerkerk onbeheerst over. De grootste kansen in de 2e helft blijven voor de in ondertal spelende thuisploeg. Meerkerk moet het doen met spaarzame tegenstoten. Uit het spelbeeld valt niet op te maken dat Meerkerk een speler meer in het veld heeft. Enkele minuten voor tijd moet Wilco den Tuinder zich onderscheiden door een goed schot van uitblinker van den Berk uit de hoek te tikken.       In de extra tijd wordt een Meerkerkse counter in het vijandelijke strafschopgebied onderbroken door een overtreding, scheidsrechter Cakir wijst voor de tweede maal naar de strafschopstip. Ditmaal is het Wilmar van Bruggen die de penalty benut en hiermee de 1-3 overwinning beklinkt. Een behoorlijk goede  eerste helft en een erg slecht tweede bedrijf zorgen uiteindelijk voor Meerkerkse winst en dat was uiteindelijk het enige dat telde.

Volgende week is er geen competitievoetbal in verband met carnaval, over 2 weken haalt Meerkerk de thuiswedstrijd tegen GJS in.

K.O.