Uiterst belangrijke driepunter voor Meerkerk

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

18 maart 2017 14:30

Lam, H.C. 't

Vandaag de uiterst belangrijke thuiswedstrijd tegen Altena. Meerkerk staat op de 7e plaats, maar heeft maar 4 punten meer dan Hardinxveld en Altena die nu op plaats 11 en 12 staan. Op deze plaatsen wil je niet eindigen, het geeft de verplichting nacompetitie te spelen. Bij winst kan Meerkerk verder afstand nemen van de onderste plaatsen. Meerkerk moet het vandaag doen zonder Gert-Jan Koekkoek die deze week op de training een knie blessure opliep.

Moeilijke omstandigheden vanmiddag op het Hoog, al snel na het beginsignaal van scheidsrechter    ’t Lam begint het te regenen, gedurende de rest van de wedstrijd zal het niet meer droog worden.  De eerste minuten is aan het spel niet te zien dan beide ploegen moeten knokken voor belangrijke punten.  Met name de thuisploeg kent een zwakke beginfase, door de vele onzekerheden krijgt het zeker niet groots spelende Altena het idee dat er vanmiddag wat te halen valt. Nog voordat er 10 minuten gespeeld zijn krijgt Meerkerk de rekening gepresenteerd voor de zwakke beginfase. Aanvoerder Sander Vink wil een diepe bal van Altena over de achterlijn laten lopen. Hij schermt de bal af met een Nieuwendijkse aanvaller in zijn rug. De bal heeft minder vaart dan Sander verwacht en de tegenstander probeert alsnog aan de bal komen. Sander probeert te corrigeren maar geeft daarbij zijn tegenstander een zwieper. Scheidsrechter ’t Lam kan niet anders dan een penalty aan de gasten toekennen, deze wordt door aanvoerder Julian Geelhoedt beheerst binnen geschoten.

Na de snelle achterstand lijkt Meerkerk nog steeds niet echt begonnen aan de wedstrijd. Foutjes en misverstanden zijn schering en inslag. Altena profiteert niet, na een minuut op 20 weet Meerkerk zich geleidelijk in de wedstrijd te spelen.  Het middenveld komt in handen van de thuisploeg, Dick Kooijman groeit uit tot de beste man op het Meerkerkse middenveld. Doordat het middenveld in Meerkerkse handen komt worden de aanvallers van de thuisploeg beter aangespeeld. Wilmar van Bruggen geeft na 25 minuten spelen zijn visitekaartje af, hij besluit een solo met een laag schot dat met de nodige moeite gekeerd wordt door keeper Bas Visser.

Dit is het begin van een goede Meerkerkse periode,  het middenveld is in handen van de thuisploeg, aanvallend komen er diverse mogelijkheden. Net binnen het half uur breekt Wilmar van Bruggen door over de rechter vleugel. Zijn voorzet op Mechiel van Zessen is perfect, juist als Mechiel de gelijkmaker binnen wil schuiven is het Luuk Molenschot die zich in de baan van het schot werpt en hiermee het doelpunt voorkomt.  Even later krijgt de ijverige Bart Koomans een schietkans na een aanval die wordt opgezet door Youri van Blanken en Theo van Zessen. Helaas verdwijnt het schot van Bart over het doel. Altena heeft het moeilijk, het wachten is op de gelijkmaker van de thuisploeg. Een minuut of 5 voor rust krijgt Meerkerk de op dat moment verdiende gelijkmaker als Youri van Blanken van buiten het penalty gebied uithaalt. Zijn schot is over de grond en lijkt houdbaar maar keeper Visser reageert niet afdoende.

Een minuut of 2 later probeert Youri het nog een keer, ditmaal met een hard en hoog schot. Deze keer is de reactie van keeper Bas Visser wel voldoende. Kort voor het rustsignaal breekt Bart Koomans door, erg laat wordt de aanval alsnog afgefloten wegens buitenspel. Met een 1-1 ruststand wordt de kleedkamer opgezocht.

Na rust probeert Meerkerk meteen het initiatief te pakken, kansen voor Wilmar van Bruggen en Youri van Blanken zijn er al binnen enkele minuten. Ze leveren geen resultaat op. Daarna komt er  een sterke fase van Altena. Deze sterke fase wordt ingeleid als Thijs van Klij ongelukkig op de bal gaat staan, Dylan van der Pluijm profiteert en gunt Jarno Kraaij de kans. Juist op dit belangrijke moment  laat Klaas-Jan van Zessen zich van zijn beste kant zien, hij redt knap. Er komt nu een periode waarin Meerkerk moeilijk onder de Nieuwendijkse druk vandaan komt. Na een minuut of 20 zou het bijna fout zijn afgelopen, aanvoerder Julian Geelhoedt schiet op de paal naast Klaas-Jan van Zessen. Juist nu het moeilijk lijkt te worden is het weer Meerkerk dat het overwicht naar zich toetrekt. Het Meerkerkse middenveld krijgt in de stromende regen de regie weer in handen. Meerkerk voelt dat het sterker is en wil meer dan 1 punt, het gaat driftig op zoek naar het winnende doelpunt.

10 minuten voor tijd is er de nodige opschudding als Wilmar van Bruggen op aangeven van de grensrechter wordt teruggefloten voor buitenspel. Volgens de complete Meerkerkse bank was het vlagsignaal onterecht, gezien mijn positie langs de lijn kan ik er geen oordeel over vellen.

Een minuut of 5 voor tijd wordt de wedstrijd beslist door Meerkerks topschutter Wilmar van Bruggen. Technisch knap neemt hij de bal aan met de rug naar het doel, in de draai volgt meteen het schot, keeper Bas Visser is voor de 2e maal geklopt.

Uiteindelijk een verdiende overwinning voor de geel-zwarten, er is wat meer afstand genomen van de onderste plaatsen, een mooi weekend voor het elftal van Theo de Boon.

Volgende week speelt Meerkerk in en tegen Hardinxveld.

K.O