Meerkerk en Hardinxveld houden ieder één punt over aan onderlinge wedstrijd.

Hardinxveld 1

... (kopbal)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

25 maart 2017 14:30

Bleek, G.W. van

Voor Meerkerk is er vanmiddag de lastige uitwedstrijd tegen Hardinxveld. De thuisclub staat op een gedeelde 11e plaats met 20 punten, deze plaats verplicht je tot nacompetitie.  Meerkerk  deed vorige week goede zaken, door de overwinning op Altena heeft het voor aanvang van de wedstrijd 27 punten. Alles is in eigen hand, maar er zullen zeker nog punten gehaald moeten worden. Meerkerk moet de klus zien te klaren zonder aanvoerder Gert-Jan Koekkoek, hij ontbreekt nog wegens zijn knie blessure.

Meerkerk komt flitsend uit de startblokken, al in minuut 1 breekt Wilmar van Bruggen door en geeft een goede voorzet die bij Youri van Blanken uitkomt. Zijn doelpoging is helemaal niet verkeerd, maar het keeperswerk van Hardinxveld-keeper Marc Koning is in dit geval nog beter, hij redt bekwaam.  Daarna neemt  de thuisploeg het initiatief, de ploeg voelt zich sterk na achtereenvolgens thuisoverwinningen op Brededodes, Nivo Sparta, CDW en BLC. Het gevoel  is er dat ze door een ijzersterke reeks resultaten in thuiswedstrijden het 2e klasserschap kunnen veiligstellen.

De Meerkerkse verdedigers hebben de handen vol aan met name vleugelspeler  Lex de Gier en centrumspits  Niels Nomen. De eerste echte doelkans voor de thuisploeg is er in minuut 13 als spits Niels Nomen in kansrijke positie over het doel van keeper Klaas-Jan van Zessen mikt. In deze periode is Hardinxveld de betere ploeg. Even later moet Koen Vermeer een actie van Lex de Gier onderbreken met een overtreding. Scheidsrechter van Bleek kent volkomen terecht een vrije trap toe aan de thuisploeg. Deze vrije trap wordt door Umut Takac op het hoofd gelegd van Niels Nomen.  Zijn kopbal is zelfs keeper Klaas-Jan van Zessen te machtig, evenals vorige week  staat Meerkerk binnen 20 minuten op achterstand.

Met de straffe wind schuin in de rug houdt Hardinxveld het betere van het spel, zonder dat het veel kansen kan creëren. De eerste echte kans hierna is zelfs voor de geel-zwarten als de actieve Wilmar van Bruggen de bal uiterst precies meegeeft aan Bart Koomans. Bart gaat op snelheid door, maar snijdt  wellicht te weinig naar binnen, zijn schot verdwijnt dan ook ruimschoots naast het doel. Na ruim een half uur voetballen krijgt de thuisploeg in de persoon van Nick van der Woude in een paar seconden 2  grote mogelijkheden om de marge te verdubbelen. Nu is het de beurt aan Klaas-Jan van Zessen om met 2 reflexen zijn ploeg te redden. In het vervolg van de eerste helft ziet Meerkerk geen kans om het wedstrijdbeeld wijzigen, tot aan het rustsignaal van de goed leidende scheidsrechter van Bleek blijft de stand dan ook 1-0 voor Hardinxveld.

Na rust mag Meerkerk proberen met de wind schuin in de rug de aanval te zoeken. De slag op het middenveld wordt vanaf nu meestal gewonnen door Meerkerk. Youri van Blanken wordt steeds belangrijker voor Meerkerk, hij weet zich steeds weer vrij te spelen en daarna ook vaak de vrije man te vinden.  Nog zelden komt spits Niels Nomen in balbezit, als dat al gebeurt is het ver van het doel en dus nauwelijks gevaarlijk. Youri van Blanken soleert na een kleine 10 minuten langs 2 tegenstanders en speelt op het juiste moment Floren Streefkerk aan. Floren kan alleen gestopt worden door middel van een overtreding, met een gele kaart als gevolg.

Wilmar van Bruggen, veelal spelend vanaf de linkervleugel,  is steeds weer erg lastig voor de verdedigers van de thuisploeg. Na ruim en kwartier breekt hij weer door, zijn voorzet is misschien iets te hard zodat Bart Koomans geen tijd krijgt om hierop te reageren. Enkele minuten later weer een Meerkerkse aanval met een belangrijke rol voor Bart Koomans. Bart gaat op volle snelheid het strafschopgebied binnen , daar wordt hij op de hak getrapt en komt ten val. Geen zware of gemene overtreding, maar wel  een schoolvoorbeeld van een penalty, die dan ook wordt toegekend.  Youri van Blanken zit prima in de wedstrijd, hij mag zich opstellen achter de penaltystip. Youri schiet de penalty beheerst binnen, met nog een klein half uur te gaan is de stand weer gelijk.

Meerkerk wil meer dan een gelijkspel, de ploeg is meerdere keren gevaarlijk, niet alleen door toedoen van de aanvallers overgens. De mooiste doelkansen waren misschien wel voor verdedigers, eerst is er een corner die door Thijs van Klij rakelings over het doel wordt gekopt. In de extra tijd is er bijna het winnende doelpunt van David Versluis. Uit een corner waagt hij een schot dat slechts met een uiterste krachtsinspanning van een verdediger opnieuw tot corner kan worden verwerkt. Een doelpunt  zou David van harte gegund zijn, maar helaas.

De ploeg heeft hard gewerkt en is knap teruggekomen van een achterstand en  kan redelijk tevreden zijn met 1 punt in deze lastige wedstrijd.

Volgende week speelt Meerkerk een thuiswedstrijd tegen CDW. Tegen deze tegenstander heeft het nog wat goed te maken, in oktober werd in Wijk bij Duurstede met 1-0 verloren.

K.O.