Feller Wilhelmina’26 is Meerkerk de baas.

Wilhelmina'26 1

... (vrije trap)
... (vrije trap)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

8 april 2017 14:30

Molenaar, J.

Onder lente-achtige omstandigheden is er vandaag een uitwedstrijd tegen Wilhelmina’26 in Wijk en Aalburg. De thuisclub heeft 23 punten voor aanvang van de wedstrijd, slechts 2 meer dan de ploegen die op een nacompetitie plaats staan. Voor Wilhelmina’26 is het dus een zeer belangrijke wedstrijd. Meerkerk heeft wat ruimte en kan zelfs met een schuin oog naar de 3e periode kijken. Meerkerk moet het vandaag stellen zonder Mechiel  van Zessen en David Versluis, beiden zijn geschorst. Verder ontbreekt Gert Jan Koekkoek nog, hij is op de weg terug na een blessure en is vandaag bankzitter.

Het veld op sportpark de Ebbe ligt er voor het oog prima bij, door het droge weer is het wel vrij hard. Omdat ook de wedstrijdbal  (te?) hard is opgepompt vereist het wat aanpassing van beide ploegen.  De eerste 10 minuten verstrijken dan ook zonder doelgevaar aan beide zijden van het veld. De eerste kans is voor Dick Kooijman.  De bal komt bij toeval voor zijn voeten, Dick denkt niet na en haalt meteen uit, helaas voor Meerkerk net over het doel van de jeugdige keeper Martijn Knoop. Al in de beginfase blijkt dat Wilhelmina’26 gevaarlijk is bij corners en verre inworpen.

Na een minuut of 10 spelen komt de wedstrijd los. De thuisploeg is fel  en zoekt de grenzen op van wat scheidsrechter Molenaar toelaat.  Trainer Johan van der Werff heeft zijn spelers gewaarschuwd voor de Meerkerkse topschutter Wilmar van Bruggen. Constant heeft Wilmar 2 tegenspelers in zijn directe nabijheid, meermalen wordt er stevig  ingegrepen als hij een actie wil maken.

Na ruim een kwartier voetballen wordt Meerkerk nogmaals gewaarschuwd voor de gevaarlijk inworpen. Een verre ingooi komt voor de voeten van spits Nick Linnenbank. Zoals dat bij een spits hoort bedenkt hij zich geen moment en schiet onmiddellijk. Gelukkig voor Meerkerk verdwijnt de bal net naast het doel van Klaas Jan van Zessen. Een paar minuten later is er een kans aan de andere kant als Bart Koomans een harde voorzet geeft. Melvin van den Heuvel wordt verrast door de snelheid van de bal en kan daardoor helaas niet afwerken. Even later draait Wilmar van Bruggen weg van een tegenstander en zoekt meteen de diepte. Gerald Vos onderkent het gevaar en trekt aan de noodrem, in dit geval is het scheidsrechter Molenaar te gortig, nu trekt hij wel een gele kaart.

Juist binnen het half uur wordt Sander Vink die vanmiddag speelt als linksachter, uitgespeeld door Gerald Vos. Zijn positie is uiterst kansrijk, maar zijn poging houdt het midden tussen een schot en een voorzet en levert daarom niets op. Twee minuten later is alweer Gerald Vos gevaarlijk, dit keer laat hij een goede voorzet los die door Nick Linnenbank ineens achter keeper Klaas Jan van Zessen wordt gewerkt. Na een half uur is er de voorsprong voor de felle thuisploeg.

5 minuten voor rust lijkt de thuisploeg zijn voorsprong te verdubbelen als Nick Linnenbank met een lange trap in de diepte wordt gestuurd. De spits lobt de bal over Klaas Jan van Zessen heen, Thijs van Klij kan met een uiterste krachtsinspanning de bal nog voor de doellijn wegtrappen. In de extra tijd van de eerste helft is er een te felle tackle op Youri van Blanken. De scheidsrechter besluit dat een vrije trap volstaat, gelukkig raakt Youri bij deze aktie niet geblesseerd.

In minuut 8 na rust kent de scheidsrechter een vrije trap toe aan Wilhelmina’26 op een meter of 25 van het doel  aan de linkerzijde van het veld. Aanvoerder Kevin van Esch ontfermt zich over de bal en krult deze met voldoende vaart bij de 1e paal binnen. Eerlijk is eerlijk: een prima genomen vrije trap.

De reactie van Meerkerk laat niet lang op zich wachten. Na de zoveelste overtreding op Wilmar van Bruggen past de scheidsrechter de voordeelregel toe. Bart Koomans reageert het best op de onoverzichtelijke situatie die nu ontstaat, hij kan de keeper omspelen en de aansluitingsgoal scoren. Het is nu 2-1  terwijl er nog ruim een half uur te spelen is. Wilhelmina’26 schrikt van de gewijzigde situatie, het gaat fouten maken. Iedere tweede bal valt ineens voor de voeten van een Meerkerker. Even later zou al de gelijkmaker kunnen vallen als een verdediger van Wilhelmina’26 de bal opzichtig tegen de arm krijgt. Scheidsrechter Molenaar wuift de situatie weg, De wedstrijd wordt spannend al helemaal  voor Theo de Boon die zelfs door zijn stoel zakt, gelukkig houdt hij er geen nadelige gevolgen aan over. Het overwicht van Meerkerk houdt nog aan tot een minuut of 10 voor tijd, maar levert geen doelpunt op.

Drie minuten voor tijd is er een duwfout van René van Genderen juist buiten het 16 meter gebied. Er wordt terecht een vrije trap toegekend aan de thuisploeg, Kevin van Esch schiet deze vrije trap hard achter keeper Klaas Jan van Zessen en beslist daarmee de wedstrijd definitief in het voordeel van de thuisploeg. Aan Meerkerkse kant was er de rentree van Gijsbert Bruijnes, 12 maart 2016 brak hij zijn been, intensief heeft hij gerevalideerd, vanmiddag kon hij gelukkig weer een half uur meespelen.

Volgende week speelt Meerkerk de uitwedstrijd tegen Heukelum die eerder werd afgelast.

K.O.