Meerkerk knokt zich naar winst tegen Brederodes.

Brederodes 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

22 april 2017 14:30

Luitgaarden, M. van de

Meerkerk heeft nog punten nodig om zich definitief te handhaven in de 2e klasse. Het moet dat proberen te bereiken in een thuiswedstrijd tegen Brederodes. Het belooft een zware wedstrijd te worden, Brederodes heeft 4 punten meer dan Meerkerk, 2 weken geleden was het met liefst 4-0 de baas tegen de aanstaande kampioen Delta Sports’95, bovendien heeft Brederodes de wedstrijd in Vianen tegen Meerkerk gewonnen met 1-0, de conclusie vooraf is dus dat de geel-zwarten vandaag aan de bak kunnen. De thuisploeg kan gelukkig weer aantreden met Gert Jan Koekkoek en Wilmar van Bruggen, Floren  Streefkerk is geschorst terwijl  Melvin van den Heuvel  ontbreekt wegens een blessure. Misschien enigszins verrassend is dat Sander Vink en Thijs van Klij op de bank beginnen.

Het hoofdveld op het Hoog ligt er vandaag schitterend bij, een compliment aan de mannen van de onderhoudsploeg is zeker op zijn plaats. Brederodes kruipt vanaf minuut één zeker niet in zijn schulp, waar mogelijk zoekt het de aanval. Het eerste doelgevaar is dan ook van de gasten, een vrije trap is gevaarlijk, zozeer zelfs dat Klaas Jan van Zessen met een reflex redding moet brengen. Enige minuten later is ook Meerkerk voor de eerste keer gevaarlijk als Bart Koomans op snelheid ervandoor gaat. Zijn voorzet is niet strak genoeg zodat keeper Bastian Spriel kan onderscheppen.

Wilmar van Bruggen werkt zich een slag in de rondte en weet zo meerdere keren de bal al diep op de helft van Brederodes te veroveren. Hij zorgt op deze manier voor gevaarlijke situaties. Na een klein half uur verovert hij weer eens de bal en speelt Youri van Blanken aan. Youri neemt de bal een paar stappen mee terwijl hij op zoek is naar een kans om met zijn sterkere linkerbeen uit te halen. Hij krijgt die kans, zijn schot is niet hard, maar laag en goed geplaatst, via de binnenkant van de paal verdwijnt de bal in het doel achter keeper Spriel. Het  is een sterke fase van de geel-zwarten, maar Brederodes wordt voor rust nog éénmaal gevaarlijk als Klaas Jan van Zessen een op zich ongevaarlijke hoge bal loslaat. Gelukkig kan Klaas Jan zijn fout zelf corrigeren.

Kort voor rust is het alweer Wilmar van Bruggen die de bal van een verdediger afsnoept, hij geeft zo een schietkans aan Bart Koomans. De keeper heeft zijn doel  verlaten maar de afstand tot het doel is groot en het moet snel  gebeuren, het schot van Bart verdwijnt dan ook naast. In de extra tijd kan Koen Vermeer een aanval opzetten. Een verdediger probeert te onderbreken met een overtreding, de scheidsrechter geeft voordeel zodat er alsnog een voorzet volgt. Helaas kan deze niet worden binnengewerkt.

Meerkerk begint goed aan de tweede helft. Na een voorzet van Mechiel van Zessen is er een overtreding op Bart Koomans binnen de 16 meter, scheidsrechter van de Luitgaarden vindt het te weinig voor een penalty en laat doorspelen. Even later onderbreekt Gijsbert Bruijnes een aanval van Brederodes en zet een Meerkerkse aanval op. Uiteindelijk wordt Wilmar van Bruggen diep gestuurd, zijn balaanname is matig zodat de keeper kan oprapen. Na een kwartier speelt Dick Kooijman de bal hard en zuiver in op Wilmar van Bruggen. Wilmar is meteen weg en kiest de kortste weg naar het doel. Pas binnen het strafschopgebied kan hij worden gestuit. De scheidsrechter kent volkomen terecht een penalty toe die gedecideerd wordt genomen door Youri van Blanken. Het is zijn 2e doelpunt van de middag.

2-0 met nog een half uur te spelen, er lijkt geen wolkje aan de lucht. De praktijk is echter anders, een minuutje later is er een misverstand in de Meerkerkse verdediging, niemand grijpt in bij een schijnbaar kansloze bal van Brederodes. Ook Klaas Jan van Zessen kan niet meer voorkomen dat Mike de Groot de aansluitingsgoal binnenkopt.  Vanaf dat moment is het Meerkerk dat de controle kwijt is. Brederodes probeert met alles wat het in huis heeft om de gelijkmaker op het scorebord te brengen. De ploeg geeft daarbij wel veel ruimte weg maar heeft daarbij het geluk dat de Meerkerkse aanvallers het beste inmiddels wel hebben gegeven en daarom niet optimaal kunnen profiteren. Halverwege de tweede helft is het voor de thuisploeg schrikken als Dick Kooijman een corner wil uitverdedigen maar de bal zelf tegen zijn onderarm schiet. Scheidsrechter van de Luitgaarden laat dit moment passeren zonder in te grijpen.

Het laatste kwartier van de wedstrijd is het voornamelijk tegenhouden voor de thuisploeg. Meer dan eens is het erg druk in het strafschopgebied voor Klaas Jan van Zessen, Brederodes probeert met alles wat het in huis heeft de gelijkmaker te forceren. De grootste kans is er één minuut voor het verstrijken van de officiële speeltijd als een kopbal net over het doel verdwijnt. De goed leidende scheidsrechter van de Luitgaarden laat nog minutenlang doorspelen, maar Meerkerk weet de 3 punten vast te houden. Na vandaag heeft Meerkerk 34 punten, de nummers 11 en 12 hebben ieder 25 punten. Er is slechts een theoretische kans dat deze ploegen nog op gelijke hoogte komen met Meerkerk.

Volgende week speelt Meerkerk een uitwedstrijd in Zaltbommel tegen Nivo Sparta.

K.O.