Meerkerk niet opgewassen tegen Achilles Veen.

Achilles Veen 1

4 oktober 2016 20:00

J.Molenaar

Dinsdagavond speelde sv Meerkerk een uitwedstrijd om de EM bokaal tegen Achilles Veen. Veen is op de moment de trotse lijstaanvoerder in de Hoofdklasse A met 14 punten uit 6 wedstrijden.  Nummer 2 Spijkenisse heeft 1 punt minder en ook een wedstrijd meer gespeeld dan de Brabanders. Het is niet te verwachten dat Veen zal aantreden met het volledige 1e elftal, dat is ook bij Meerkerk niet het geval. Een erg zware avond voor de geel-zwarten is daarom te verwachten.

Trainer Theo de Boon heeft gekozen voor een behoudende taktiek, logisch tegen een op papier veel sterkere tegenstander. In de praktijk zag het er uit als een 4-mans verdediging met kort daarvoor 3 middenvelders in de persoon van Jacco van Zessen, Dick Kooijman en Youri van Blanken. Van de 3 resterende spelers zijn er nog 2 iets meer vooruitgeschoven middenvelders, met name Melvin van den Heuvel  en Jaimy Kooijman. In de spits heeft Ruud Vink de zware taak liefst 2 tegenstanders bezig te houden.

De taken worden in het eerste bedrijf prima uitgevoerd, er wordt vrijwel niets weggegeven, aan de andere kant kan Meerkerk ook aanvallend niets doen. Voor velen is het daarom een weinig boeiend schouwspel. Door de goede team organisatie komen keeper Klaas Jan van Zessen en de verdedigers Thijs van Klij, René van Genderen, Theo van Zessen en David Versluis niet of nauwelijks in de problemen. Het duurt tot de 35e minuut voor de hoofdklasser voor de eerste maal gevaarlijk wordt, het is dan ook meteen een doelpunt. Daarna probeert rechtsachter Thijs van Klij tweemaal aanvallend iets te doen, de tegenaanval van Veen levert meer gevaar op dan de Meerkerkse aanval.

In de rust wisselt Theo de Boon Jaimy Kooijman voor Wilmar van Bruggen die in het eerste bedrijf rust heeft gehad. Meerkerk probeert iets meer vooruit te voetballen. Dat ziet er een minuut of 5 aardig uit, maar wordt tussen minuut 50 en 54 driemaal afgestraft door Veen. De redelijke 1-0 achterstand bij rust is daardoor in no-time veranderd in een 4-0 achterstand.

Achilles Veen neemt wat gas terug en wisselt een aantal spelers, terwijl  Meerkerk de moed bijeen raapt en probeert er nog wat van te maken. Dat lukt wonderwel zodat er voor het oog een meer gelijkwaardige wedstrijd ontstaat. De thuisploeg zal verder niet meer scoren. Aan Meerkerkse kant is er slecht één doelkans, en wel voor Sander Slomp.  De lob van Sander is niet hoog genoeg om de keeper te verrassen.  Uiteindelijk is dit een heel normale nederlaag tegen een 2 klassen hoger spelende tegenstander. Jammer is dat het elftal gedurende 5 minuten de draad helemaal kwijt was. Op de inzet en de organisatie van het team was gelukkig weinig aan te merken, zaterdag wacht Altena voor de competitie, een tegenstander van een meer gelijkwaardig niveau.

K.O.