De kraker

Onder 9 zaterdag, JO9-1, 3e klasse 12

12 november 2016 8:45

Jesse van der Wal

Vandaag staat de kraker van de najaarscompetitie op het programma. De nummer 1 (Meerkerk) tegen de nummer 2 (Ameide). De winnaar van de wedstrijd maakt uiteindelijk de meeste aanspraak op het kampioenschap. De week vooraf aan deze wedstrijd, was er goed getraind door de Meerkerkers. Beide trainers hadden de tactiek doorgenomen tijdens de trainingen en gingen dan ook met een goed gevoel zaterdagochtend naar ’t Hoog. Komend op ’t Hoog bleek het veld wit te zijn, maar gelukkig lag het veld er prima bij. Tijdens het omkleden was de sfeer goed, maar aan de koppies van de Meerkerkers was toch te zien, dat dit een belangrijke wedstrijd voor hen was. Tijdens de bespreking werden de afspraken nogmaals besproken. Daarna gingen we naar buiten en werd er een start gemaakt aan de warming-up.

Iets later dan 08.45 uur werd het beginsignaal gegeven door de scheidsrechter. Meerkerk begon goed aan de wedstrijd en kon Ameide gelijk onder druk zetten op hun eigen helft. Door goed samenspel dwongen we in de eerste 10 minuten 3 corners af en kregen we 2 kansen, waarvan er zeker 1 in had moeten zitten. Onze verdedigers Kris en Chris stonden goed bij uitbraken van Ameide en konden er voor zorgen dat Tim geen redding hoefde te verrichten. In de 10e  minuut kwam de bal bij Kevin aan de rechterkant. Kevin speelde zijn tegenstander uit en gaf een scherpe voorzet achter de verdediging van Ameide. Deze werd begrepen door Guus en kwam 1 op 1 te staan tegen de keeper. Natuurlijk wist onze goaltjesdief hier raadt mee en werkte beheerst af. De 1-0 was dan ook dik verdiend voor de Meerkerkers. Gelijk bij de aftrap werd de druk weer naar voren gezet. De Meerkerkers wilde meer en dat kregen ze ook in de 13e minuut. De keeper van Ameide had moeite met de bal uit zijn handen te trappen. Dit had Guus ook al opgemerkt. Bij de uittrap van de keeper stond Guus slim en kreeg als cadeautje de bal in zijn voeten geschoten. Na een korte dribbel, werkte Guus voor de tweede maal de bal in het doel van Ameide. In de laatste 7 minuten van de eerste helft speelde het spel zich af op het middenveld. Bij een verdiende stand van 2-0 werd de kleedkamer opgezocht.

Tijdens de limonade werden de jongens en dame gecomplimenteerd over het getoonde spel tijdens de eerste helft. Wel wisten we dat Ameide na de limonade feller zou gaan spelen dan de eerste helft. We waren dus gewaarschuwd.

Gelijk in de eerste minuut van de tweede helft kregen we een corner tegen. Deze werd in eerste instantie nog tegengehouden door Tim, maar de bal kwam precies voor de voeten van een speler van Ameide. De Ameidenaar werkte de bal hard tegen de touwen. 2-1 met nog 19 minuten te spelen. Ameide ging risico’s nemen, maar onze middenvelders met Lynn, Stan en Stijn gaven de tegenstander geen centimeter ruimte. Kwamen ze er toch door, dan stond het blok met Kris, Chris of Mees er. Ameide kreeg wel kansen, maar als je de bal niet tussen de palen schiet, dan scoor je ook niet. Tijdens een uitbraak van Kevin, konden we de 3-1 maken, maar een verdediger van Ameide was net op tijd terug en werkte de bal tot corner. Tijdens de laatste 5 minuten speelde we catenaccio voetbal. Voor de niet voetballers is dat, een Italiaanse speelstijl met goedgeorganiseerde en effectieve verdediging, die de aanvallen van de tegenstander neutraliseren. Kortweg 4 mandekkers en een laatste man. Ameide kwam niet meer door dit front heen en de overwinning was bijna binnen. In de blessuretijd werd het voor een aantal ouders bijna te veel en werd er geroepen om het eindsignaal. Toen deze klonk waren de spelers van Meerkerk door het dolle heen. Ze vlogen elkaar in de armen en vierden deze overwinning als het winnen van de champions league. Een verdiende overwinning tegen de directe concurrent. Door samenspel, vechten voor elkaar en maar 1 kans weg geven, zijn wij dan ook de terechte winnaar van deze kraker.

Met alleen maar blije koppies werd de kleedkamer opgezocht en kregen de spelers van Bart het beloofde zakje snoep. Verder willen wij alle supporters/ouders bedanken voor hun aanwezigheid tijdens deze koude ochtend. Jullie waren de bekende 12e man voor het team.

MP