OVERWINTEREN!

... (kopbal)

Mannen, 4, Groep 8 06

19 november 2016 14:30

Het is zaterdag 19 november 2016. Een bekerronde staat op het programma. Normaliter is dit voor Meerkerk 4 een vrije zaterdag of een inhaaldag. Maar niets is minder waar. Vanwege de sterke voorbereiding staat vandaag de volgende ronde van de beker op het programma, uit tegen Everstein 3. Een tegenstander die ook uitkomt in de 4e klasse en voor ons onbekend. Het was dan ook 1 groot vraagteken wat voor tegenstander we zouden aantreffen.

Geheel tegen de plannen in vertrokken we dit keer wel op tijd, waardoor we ons een keer op het gemakkie konden gereedmaken voor de wedstrijd. Dit deden we met een vrijwel volledige selectie. Leon kon helaas niet meedoen, vanwege een opgelopen blessure op de training donderdag. Naar verwachting zal hij helaas even moet toekijken. Leon ging wel mee om het team te steunen. Klasse Leon!

De heren leiders hadden de volgende elf namen op het wedstrijdformulier gezet:

Ruben

Marien – Bassie – Jurre – Rico Z

Bas – Frank – Hijkie – Mike

Sjacco – Ruud

Wissels: Boertie, Vethje, Rico J, Appie en Nollie.

Nadat onze captain Bassie traditiegetrouw de toss verloor, trapte Meerkerk 4 af voor de wedstrijd. Waar het door kwam, is nog steeds een raadsel. Kwam het omdat de druk van koploper vandaag geen rol speelde, dat we op tijd waren vertrokken of dat we er gewoon zin in hadden? Feit is wel dat we voortvarend uit de startblokken schoten. Everstein besloot om de wedstrijd wat afwachtend te beginnen, wat Meerkerk de ruimte gaf om het spel op te zetten. Na wat achterin heen en weer getikt, werd na een combinatie Mike de diepte ingestuurd langs de linkerflank. Mike legde bal terug op Rico Z die direct het eerste schot op doel afvuurde van Everstein. De keeper bracht redding door de bal corner te tikken. Everstein stond direct onder druk en kon de eerste corner alleen maar verwerken door nog een corner weg te geven. De tweede corner werd weggewerkt, maar Meerkerk had de afzwaaiende bal en bracht de bal opnieuw in de 16. Ruud stond op de juiste plek, raakte de bal niet helemaal lekker waardoor de keeper op het verkeerde been stond en daarmee was de 1-0 na drie minuten spelen een feit. Meerkerk rook bloed en zette Everstein direct weer onder druk. Everstein bezweek enkele minuten later onder deze druk, door een te zacht ‘tikkie breed’. Ruud zat hier goed tussen en verzilverde dit buitenkansje direct, 2-0! Een droomstart voor Meerkerk.

Everstein was zwaar van slag en Meerkerk pakte door en liet de bal continue goed rondgaan en combineerde prima. Via het prima combinatiespel creëerde Meerkerk voldoende kansen en in de 18e minuut was het weer raak. Na een prima combinatie werd de bal teruggelegd door Sjacco op randje 16 en kon Frank de bal vrij intikken. Een uniek moment voor Frank die dit vierde met de klassieke armen in de lucht, 3-0. Niet alleen de goal van Frank is uniek, ook voor Meerkerk 4 was de 3-0 voorsprong na nog geen 20 minuten een zeldzaamheid. Na de 3-0 zakte het tempo van Meerkerk wat in en leek het of Everstein het licht had gezien. De eerste helft nam langzaamaan Everstein het initiatief over. Dit zorgde ervoor dat Meerkerk positioneel niet heel lekker meer stond. Toen de scheidsrechter floot voor de thee was dit het juiste moment voor Meerkerk om orde op zaken te zetten.

In de rust drong het besef door dat we er nog vol tegenaan moesten om de wedstrijd over de streep te trekken, omdat we eind eerste helft de duels steeds vaker verloren. De wissels werden doorgevoerd en konden we beginnen aan de tweede helft.

Dankzij de inspirerende woorden van de leiding, begon Meerkerk weer sterk aan de tweede helft. Dit resulteerde in een vrije kopkans voor Nollie. Door wat gebrek aan wedstrijdritme was Nollie de oriëntatie in het veld nog kwijt en kopte hij de bal richting de cornervlag i.p.v. op doel. Meerkerk zette door en in de 55e minuut Nollie werd diepgestuurd door Hijkie. Hier toonde Nollie zijn klasse door de bal te ver mee te nemen naar buiten en zich compleet vrijspeelde. Door half uit te glijden en de bal laag diagonaal op goal te schieten op een polletje, scoorde Nollie op fabelachtige wijze de 4-0. Meerkerk had nog meer honger naar goals en Ruud stilde deze honger in de 60e minuut door zijn derde van de dag te maken, 5-0.

Everstein ging op zoek naar eerherstel en Meerkerk zakte weer in. Dit leidde tot veel druk op het Meerkerkse doel en na 5 corners achter elkaar was Bassie een beetje ingedommeld bij de tweede paal. Hij stond op deze manier toe dat Everstein de 5-1 mocht maken. Meerkerk bleef gezapig en zo gebeurde het dat Meerkerk ook nog de 5-2 toe stond. Everstein kreeg nog wat geloof er in en Meerkerk haalde niet meer het niveau van eerder in de wedstrijd. Marienho stuurde nog twee spelers het bos in met een fantastische hakbal en op deze manier druk van de ketel haalde achterin. Helaas moest hij dit wel bekopen met kramp en gewisseld worden.

De wedstrijd ging als een nachtkaars uit. Het is zuur dat we vrij knullig nog twee doelpunten weggeven bij een 5-0 voorsprong. Uiteindelijk heerste de tevredenheid en zijn we door in de beker. Het is bijna december en Meerkerk 4 is nog volop in de race voor alle prijzen. Als we met zijn allen iedere week gas blijven geven, dan kunnen we dit lang gaan volhouden.

Rico Z.