Persoonlijke fouten zijn er teveel aan voor Meerkerk

Heukelum 1

... (intikker)
Ruud Vink (schot)
Bart Koomans (intikker)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

15 april 2017 14:30

Hoogdalem, C.A van

Vandaag is er een inhaalprogramma, de wedstrijden die 28 januari zijn afgelast worden nu alsnog gespeeld. Voor Meerkerk betekent dat een uitwedstrijd tegen Heukelum. Heukelum staat voor aanvang van de wedstrijd op plaats 12 met 22 punten. Als het over 5 wedstrijden nog op deze plaats staat moet het nacompetitie spelen. Winst is voor Heukelum dus erg belangrijk. Ook Meerkerk zal nog wat punten moeten sprokkelen om definitief veilig te zijn. Meerkerk moet het vandaag stellen zonder Wilmar van Bruggen die vorige week geblesseerd raakte en Gert Jan Koekkoek die donderdag vader is geworden.

Na een periode van aftasten is het eerste gevaar voor het Meerkerkse doel.  Dick Kooijman heeft een slechte aanname waardoor de bal uit het niets voor de voeten van Sil van Putten komt. Van Putten loopt nog een paar passen en probeert dan met een laag schot Klaas Jan van Zessen te verschalken. Klaas Jan weet de bal met de voet tot corner te verwerken.

Na ruim een kwartier spelen krijgt Heukelum een vrije trap na een overtreding van Thijs van Klij op Benjamin Meijdam. De afstand tot het doel is groot, ondanks dat probeert Sil van Putten het ineens. Zijn schot met binnenkant voet lijkt  houdbaar maar ploft bij de 1e paal binnen en betekent een 1-0 achterstand voor Meerkerk. De kwaliteit van het voetbal is aan beide kanten matig, uitgespeelde aanvallen zijn er niet. Ruud Vink werkt hard in de spits bij Meerkerk maar hij moet zijn duels te ver van het doel van de thuisploeg uitvechten en kan dus nauwelijks gevaarlijk worden.  Op het middenveld heeft Meerkerk de zaak aardig onder controle met een sterk spelende Theo van Zessen, stootkracht voorin ontbreekt jammer genoeg.

Op slag van rust leidt Sander Vink totaal onnodig balverlies. Sil van Putten verovert balbezit en speelt meteen door aan spits Tim Schwebke. Deze bedenkt zich geen moment en werkt de 2-0 achter Klaas Jan van Zessen, hij stuurt Meerkerk op deze manier met een flinke kater naar de kleedkamer. In de 2e helft wacht met de wind schuin in de rug een zware klus om de achterstand ongedaan te maken.

Theo de Boon heeft in de rust geen wissels toegepast, toch heeft zijn praatje in de rust verhelderend gewerkt want Meerkerk probeert meteen de aanval te zoeken. Nog geen 5 minuten zijn er na rust gespeeld als Bart Koomans op rechts doorbreekt en de bal keurig teruglegt op Mechiel van Zessen. Mechiel  werkt deze voorzet achter keeper Yoerik van ’t Pad, Meerkerk denkt te kunnen juichen maar dit is van korte duur. De grensrechter van Heukelum geeft aan dat Bart de bal van achter de doellijn heeft teruggelegd en scheidsrechter van Hoogdalem honoreert het vlagsignaal. Supporters van beide verenigingen zouden later verklaren dat de bal niet achter de doellijn is geweest, pech dus voor Meerkerk.

Nog geen minuut later krijgt Bart Koomans een schietkans, zijn schot is hard maar niet zuiver genoeg, keeper van ’t Pad kan er een handje tussen krijgen. We zien nu echt een goed spelend Meerkerk, even later wordt van ’t Pad nogmaals getest, ditmaal door rechtsachter Koen Vermeer. Ditmaal kan van ’t Pad maar half redden, het speeltuig kan door een Heukelumse verdediger uit de doelmond worden geroeid. Een kwartier na rust krijgt Meerkerk dan zijn beloning als alweer Bart Koomans goed doorzet en de bal teruglegt op Ruud Vink. Ruud schiet de bal binnen, ditmaal vindt het doelpunt wel genade in de ogen van de scheidsrechter.

De geel-zwarten voeren de druk op, het wachten is op de gelijkmaker. Het Meerkerkse middenveld is heer en meester. Eenmaal is Heukelum nog gevaarlijk uit een corner, de hard ingekopt bal wordt door de goed opgestelde Thijs van Klij van de doellijn gekopt. Verder wordt voornamelijk op de Heukelumse helft gevoetbald.Een handsbal in het strafschopgebied van Heukelum wordt weggewuifd door de scheidsrechter. In minuut 79 komt dan toch de beloning als Koen Vermeer mee ten  aanval is getrokken een goede voorzet geeft die door Bart Koomans via de binnenkant van de paal wordt binnen gewerkt. Heukelum lijkt nu definitief in te storten, maar een minuut later is het Tim Schwebke die uit het niets de wedstrijd beslist voor de thuisclub. Ook na de nieuwe achterstand geeft Meerkerk het niet op maar ondanks mogelijkheden voor Youri van Blanken en Joop Friedeman kan Meerkerk het tij niet nogmaals keren. Wat resteert is een volkomen onnodige nederlaag.

Volgende week speelt Meerkerk een thuiswedstrijd tegen Brederodes.

K.O.