Meerkerk verliest bekerwedstrijd van FC de Bilt.

Bilt De FC 1

... (intikker)

Mannen, 1, Groep 1 25

9 september 2017 14:30

L.C.Meijer

Vanmiddag staat de 2e wedstrijd om de districtsbeker op het programma, een thuiswedstrijd tegen FC de Bilt, uitkomend in de zaterdag 2e klasse. Een sterke tegenstander voor Meerkerk, de Bilt won vorige week zijn eerste bekerwedstrijd met  7 – 0 van PVC,  een zondag tweede klasser uit Utrecht. Meerkerk moet het vandaag doen zonder Bart Koomans en Floren Streefkerk. In de aanval van de thuisploeg krijgen daarom Joop Friedeman en Sander Slomp een kans om zich vanaf minuut één te laten zien.

Meerkerk begint goed vanmiddag, waar dinsdagavond vooral in de 1e helft  teveel de lange trap werd gehanteerd, wordt vanmiddag geprobeerd verzorgd voetbal te spelen. Dat lukt in de aanvangsfase heel behoorlijk, van een groot krachtverschil is voorlopig geen sprake. Het evenwicht in de wedstrijd wordt in minuut 13 verstoord. De gasten proberen het met een schot van afstand dat zeker niet onhoudbaar is. Het lukt Wilco den Tuinder niet de bal klemvast te pakken, hij geeft hiermee een rebound aan Sander van den Berg die weinig moeite heeft om de 0-1 binnen te tikken.

Na deze tegenvaller verandert het spelbeeld nauwelijks, Meerkerk doet  leuk mee maar heeft onvoldoende stootkracht om aanvallend  potten te breken. Tien minuten na het doelpunt is het Robert-Jan Sneller die op links wordt aangespeeld en gevaarlijk naar binnen komt. Zijn schot gaat net voorlangs het Meerkerkse doel. Nog 9 minuten later mag dezelfde Robert-Jan Sneller op exact dezelfde wijze de bal op links aannemen en naar binnen komen. Dit keer treft zijn schot met de rechervoet wel doel. Na ruim een half uur spelen is er dus een 0-2 achterstand.

De laatste 10 minuten voor rust probeert Meerkerk terug te komen in de wedstrijd. Een vrije trap van Youri van Blanken levert Thijs van Klij een mogelijkheid op om met het hoofd voor gevaar te zorgen, de kopbal verdwijnt jammer genoeg over het doel. In de extra tijd is er nog een kans  voor de thuisclub, na een combinatie tussen Joop Friedeman en Sander Slomp kan Youri van Blanken goed doorzetten, zijn inzet wordt door keeper Jos de Gram knap tot corner verwerkt.

Meteen na rust moet Wilco den Tuinder aan de bak, het harde afstandschot werkt hij nu wel  goed naar de zijkant . In de 5e minuut na rust is er een kans voor de Bilt als Mano Bakkenes vanaf links voorzet, zijn voorzet komt voorbij de 2e paal en wordt daar vandaan hard over het doel geschoten. Na ruim een kwartier doet Meerkerk nog eens van zich spreken, Dick Kooijman geeft de bal goed mee aan Thijs van Klij. Thijs gaat op snelheid door,  zijn voorzet is prima, maar één van de verdedigers is als eerste bij de bal en voorkomt zo een doelpunt van Joop Friedeman.

De fysiek sterke spits Sander van den Berg probeert nog tweemaal  op kracht een doelpunt te forceren. Even zo vaak is het Wilco den Tuinder die redding brengt, de eerste maal met de voeten, de tweede maal met de vuisten. Ondanks de achterstand blijft Meerkerk voetballend naar oplossingen zoeken, acht minuten voor tijd kan het zich belonen met een eretreffer maar de combinatie wordt te ver doorgevoerd, zo gaat de kans verloren. De overwinning van de gasten uit de Bilt is verdiend, Meerkerk heeft zeker niet slecht gespeeld maar komt power tekort in het strafschopgebied van de tegenstander.

Volgende week speelt Meerkerk weer thuis,  de tegenstander is  PVC uit Utrecht. De wedstrijd begint op het ongebruikelijke tijdstip van 17.00 uur.

K.O.