Meerkerk wint na tumultueuze tweede helft van Drechtstreek

Drechtstreek 1

... (intikker)
Joop Friedeman (afstandschot)

Mannen, 1, 2e klasse F

14 oktober 2017 14:30

Dhr.Beumer

De thuiswedstrijd van deze middag tegen Drechtstreek is vanmiddag gespeeld onder na-zomerse omstandigheden, op een prima veld. Hiermee zijn de positieve signalen vooraf allemaal genoemd, verder waren het vooral sombere voorspellingen die werden gedaan. De website regio-voetbal.nl sprak in zijn voorbeschouwing over “kwaad kerseneten voor Meerkerk tegen Drechtstreek”. Meerkerk moet het vandaag doen zonder de geblesseerde  aanvoerder Gert Jan Koekkoek. Meerkerk won zijn eerste wedstrijd tegen Hardinxveld maar verloor daarna 2x royaal en kreeg al 12 tegendoelpunten tegen, een zware middag is dus de verwachting.

Vanaf de aftrap voldoet de wedstrijd aan het geschetste beeld in de aanhef hierboven. Meerkerk speelt onzeker maakt volop foutjes en fouten, aanvallend is het machteloos. Bovendien komen de gasten uit Papendrecht al na een minuut of 8 op voorsprong. Een hard schot van afstand kan door Wilco den Tuinder worden gekeerd, hij geeft zo wel een rebound weg. Deze kans laat Michael Slingerland niet liggen, hij tikt zonder veel moeite 0-1 binnen.

Meerkerk mag van geluk spreken dat de gasten uit Papendrecht er na het snelle openings doelpunt ook niet zo veel van maken. De doelkansen zijn voor rust dan ook zeldzaam, het spelniveau is bepaald niet hoog. De kleine mogelijkheden voor Drechtstreek ontstaan door slordigheden van onzekere Meerkerkers.

Na rust is er meteen een kans voor de tot aan dat moment iets betere gasten, het schot van de blauw-witten gaat rakelings naast de paal van het Meerkerkse doel. Dat trainer Michel de Raad tot wat meer daden heeft aangespoord blijkt even later, uit een verre ingooi ontstaat een scrimmage voor het doel van Drechtstreek, het loopt nu nog met een sisser af voor de gasten. In minuut 53 wordt de wedstrijd op zijn kop gezet, Youri van Blanken slalomt op het middenveld langs een tegenstander, hij wordt daarna van achteren neergelegd. Scheidsrechter Beumer besluit tot de zwaarst mogelijke straf, direct rood. Zwaar gestraft, maar correct volgens de regels.

Vreemd genoeg is de eerste mogelijkheid na deze rode kaart voor de gasten als Michael Slingerland in balbezit komt na geknoei in de Meerkerkse verdediging. Verder onheil wordt voorkomen door Wilco den Tuinder. Hierna eist keeper Joris Moesman een hoofdrol op. Bij uittrappen veroorzaakt hij tweemaal een directe vrije trap wegens hands doordat hij volgens de scheidsrechter de bal met de hand raakt buiten het strafschopgebied. De eerste van die vrije trappen wordt door Thijs van Klij hard in de muur geschoten. Na een uur spelen is er de eerste 100% kans voor de thuisploeg, na een combinatie tussen Bart Koomans en Joop Friedeman krijgt Dick Kooijman van dichtbij de kans de gelijkmaker binnen te tikken, zijn inzet eindigt op de lat.

Meerkerk heeft nu het betere van het spel, al moet keeper Wilco den Tuinder nog eenmaal handelend optreden als Randy Kroos probeert te scoren. Wilco gooit zich dapper voor de bal en voorkomt daarmee een tweede tegendoelpunt. Verder is het nu Meerkerk dat met een man meer de lakens uitdeelt en probeert de stand gelijk te trekken. De thuisploeg komt een klein kwartier voor tijd op curieuze wijze op gelijke hoogte. Voor de 2e maal maakt keeper Moesman hands bij een uittrap. De toegekende vrije trap wordt door Theo van Zessen genomen en komt op de arm van een uitlopende Papendrechtse verdediger. Scheidsrechter Beumer kent een penalty toe. Na het nodige rumoer is het Youri van Blanken die het buitenkansje benut. Meerkerk ruikt zijn kansen, is dit het begin van een spannende slotfase?

Het is inderdaad nog niet gedaan. Een kleine 10 minuten voor tijd verovert Joop Friedeman de bal.  Hij wil een combinatie opzetten maar zijn pass komt bij een Papendrechtse verdediger. Deze speelt in paniek terug bij Joop in zijn voeten. Joop loopt nog een paar meter door en laat van een kleine 20 meter een venijnig laag schot los dat keeper Joris Moesman te machtig is. De niet meer verwachte   2-1   komt nog op het bord en komt in de laatste minuten van de wedstrijd niet meer in gevaar. Meerkerk komt zo op 6 punten na 4 wedstrijden, helemaal niet verkeerd. Volgende week speelt Meerkerk de lastige uitwedstrijd tegen Woudrichem.Op verzoek voeg ik graag de opstelling toe:

Opstelling Meerkerk: Wilco den Tuinder, Jacco van Zessen (63 Leon de Leeuw), René van Genderen, Thijs van Klij, Gijsbert Bruijnes, Dick Kooijman, Bart Koomans, Theo van Zessen, Joop Friedeman (85 Anne Baars), Youri van Blanken, Mechiel van Zessen (63 Melvin van den Heuvel)

K.O.