Meerkerk en Tricht mogen beiden niet verliezen en houden beiden één punt over.

Tricht 1

Bart Koomans (schot)

Mannen, 1, 2e klasse F

2 december 2017 14:30

Vanmiddag speelt Meerkerk op het Hoog tegen Tricht. Voor aanvang van de wedstrijd staat Tricht op plaats 11, Meerkerk op plaats 12, we hebben dus te maken met een uiterst belangrijke wedstrijd onderin klasse 2F. Floren Streefkerk ontbreekt vandaag nog wegens een hamstring blessure, Dick Kooijman is weer van de partij maar start nog op de bank. Youri van Blanken heeft vandaag weer een basisplaats. De gasten uit Tricht spelen onder leiding van onze oud-trainer Marcel van Steenis, als ik 45 minuten voor aanvang van de wedstrijd op het Hoog kom zie ik Marcel al in gesprek met Dick Kooijman, goed om te zien dat sportieve tegenstanders van vandaag met een gezamenlijk verleden op een goede manier met elkaar omgaan.

Meerkerk start met Leon de Leeuw als rechter vleugelverdediger. Op het koude sportcomplex het Hoog is het vandaag de eerste 10 minuten aftasten geblazen. Na een minuut of 10 nemen de gasten uit het Betuwe-dorp het heft in handen. Eerst is er een corner die door René van Soelen net naast het doel van Wilco den Tuinder wordt gekopt. Meteen daarna wint dezelfde René van Soelen een duel op het middenveld, hij stuurt meteen Marijn Bransen de diepte in. Bransen komt oog in oog met Wilco den Tuinder maar zijn schot is te gehaast en verdwijnt naast het heiligdom van Wilco. Nog weer een minuut later is er in korte tijd de 3e waarschuwing van de gasten. Nu is het Ramon van Soelen die Thijs van Klij aftroeft, nu is het Wilco den Tuinder die de voorzetting onschadelijk kan maken.

Deze periode met dadendrang van Tricht is na een paar minuten opeens weer verleden tijd, Meerkerk is hierna tenminste gelijkwaardig . De eerste mogelijkheid voor de thuisploeg wordt merkwaardig genoeg de nek omgedraaid door een ploeggenoot. Een hoge voorzet lijkt op maat voor de mee opgekomen Thijs van Klij. Met een uiterste krachtsinspanning is het echter Mechiel van Zessen die op het vijandelijke doel probeert te koppen, hij ontneemt onbedoeld  Thijs een mogelijkheid.  Na een klein half uur verovert Leon de Leeuw de bal, zijn pass in de diepte is snel en uiterst precies. Bart Koomans komt in een paar seconden oog in oog te staan met keeper Nicky Janssen. In plaats van meteen te schieten probeert Bart de keeper te omspelen, een foute keuze zo zou blijken want Bart loopt de bal uiteindelijk zelf over de achterlijn.

Een minuut of 10 voor rust bijten de gasten nog éénmaal  van zich af als Ramon van Soelen goed doorzet en Arjan Hakkert aanspeelt. Het schot van Hakkert  is niet hard genoem om het Wilco den Tuinder al te moeilijk te maken. Het scorebord blijft dus tot het rustsignaal op dubbel blank staan.

In de tweede helft blijven de beide elftallen doen wat ze voor rust ook al deden, hard werken met maar kleine momentjes van goed voetbal. Wat opvalt is dat er nogal eens verkeerde keuzes worden gemaakt. Zo lijkt Melvin van den Heuvel  na 5 minuten kansrijk nadat Youri van Blanken hem goed heeft aangespeeld. Deze keer is het Melvin die de foute keuze maakt, hij schiet zelf waar een voorzet meer kans van slagen zou hebben. Even later is er een aanval van Tricht waarbij Arjan Hakkert een gevaarlijke voorzet geeft die maar half kan worden verdedigd door Gert Jan Koekkoek. De aanval loopt door, uiteindelijk komt de bal voor de voeten van René van Soelen die met een geplaatst schot Wilco den Tuinder verslaat. Meerkerk heeft nog iets meer dan een half uur om tenminste nog een gelijkmaker te scoren.

Michel de Raad probeert alles wat binnen zijn vermogen ligt om het tij te keren, zo wisselt hij vrijwel meteen Mechiel van Zessen en Sander Slomp voor Joop Friedeman en Dick Kooijman. Deze wissels pakken goed uit, vooral Dick Kooijman zal in de resterende tijd zijn stempel op de wedstrijd drukken. Meerkerk probeert de druk op het doel van Tricht te verhogen, op basis van hard werken, niet zo zeer op basis van goed voetbal. Het lijkt erop dat Meerkerk weer een 0-punter moet noteren tot Youri van Blanken met nog een minuut of 8 te gaan goed doorzet . Youri maakt nu een goede keuze door Bart Koomans aan te spelen, Bart zorgt voor vreugde door uitgerekend nu zijn beste actie van de wedstrijd uit te voeren door de gelijkmaker binnen te schieten. Het zal bij 1-1 blijven, eigenlijk voor beide ploegen te weinig, maar in ieder geval houden beide ploegen één enkel punt over.

Volgende week speelt Meerkerk een zware uitwedstrijd in Zaltbommel tegen Nivo Sparta.

Opstelling Meerkerk: Wilco den Tuinder, Leon de Leeuw, Thijs van Klij, Gert Jan Koekkoek, Gijsbert Bruijnes, Theo van Zessen, Melvin van den Heuvel, Mechiel van Zessen (62 Dick Kooijman), Bart Koomans, Youri van Blanken, Sander Slomp (62 Joop Friedeman).

K.O.