Meerkerk verliest door zwakke 1e helft van Wilhelmina’26

Wilhelmina'26 1

Mannen, 1, 2e klasse F

16 december 2017 14:15

Voor Meerkerk staat vandaag de laatste wedstrijd van 2017 op het programma, een thuiswedstrijd tegen Wilhelmina’26 uit Wijk en Aalburg. Youri van Blanken moet verstek laten gaan door een blessure, Floren Streefkerk maakt weer deel uit van de wedstrijd selectie, hij start nog wel op de bank.  Ondanks de overvloedige sneeuw- en regenval van de afgelopen week liggen de velden op het Hoog er prima bij, ook de gasten uit Wijk en Aalburg zijn vol lof over de terreinomstandigheden,  een compliment voor allen die dit hebben mogelijk gemaakt is zeker op zijn plaats.

De gasten hebben een fysiek sterke ploeg met veel lengte, in de voorste linie hebben ze  de beschikking over Nick Linnenbank, de centrumspits die de laatste weken het doel  opvallend gemakkelijk weet te vinden. Meerkerk begint zwak aan de wedstrijd, al snel kan Leon de Leeuw een hoge voorzet op het laatste moment koppend uitverdedigen. Meerkerk is nog niet voldoende gewaarschuwd, nog voor er 10 minuten zijn gespeeld is er een lange bal van de gasten die bij Johnny Schouten komt. Schouten neemt de bal goed aan in een positie die nog niet doelgevaarlijk is. Het probleem voor Meerkerk ontstaat doordat een aantal verdedigers verzuimen om Schouten serieus aan te pakken. Hij krijgt daardoor de kans betrekkelijk eenvoudig het openingsdoelpunt achter Wilco den Tuinder te werken.

Met de voorsprong als ruggensteuntje vindt Wilhelmina’26 het daarna lange tijd wel prima, Meerkerk is niet in staat aanvallend een vuist te maken.  Het gevolg is dat er lange tijd nagenoeg niets gebeurd in het veld.  Aanvoerder Kevin van Esch van Wilhelmina’26 krijgt steeds te veel ruimte, gelukkig voor Meerkerk maken de gasten hier onvoldoende gebruik van. Meerkerk doet aanvallend niets tot in minuut 44. Op dat moment, kort voor rust dus, valt de bal zomaar uit het niets voor de voeten van Bart Koomans.  Bart krijgt de gelegenheid van een meter of 15 de hoek uit te kiezen.  Zijn inzet is echter zwak, en ook recht op de keeper. Meerkerk moet daarom met een 0-1 achterstand de rust in.

In de rust zijn in de Meerkerkse kleedkamer kennelijk de puntjes op de i gezet, van meet af aan speelt de thuisploeg na de kantwissel veel energieker. Het spel speelt zich veelal af op de speelhelft van Wilhelmina’26.  De Meerkerkse middenvelders hoeven niet meer alleen achter een tegenstander aan te hollen, ze hebben nu het initiatief. Een goede combinatie tussen Theo van Zessen en Melvin van den Heuvel mondt uit in een corner. Uit deze corner ontstaat een grote kans voor Mechiel van Zessen, zijn schot verdwijnt net naast het Brabantse doel. Trainer Johan van der Werff wisselt zijn spits Nick Linnenbank voor Fabio de Lang, op zich een leuk succes voor de Meerkerkse centrale verdedigers.

Een kwartier voor tijd is er een snelle uitval van de gasten. Kevin van Esch geeft vanaf rechts een voorzet op maat die door Fabio de Lang ineens op zijn slof wordt genomen. Keeper Wilco den Tuinder onderscheidt zich door in een reflex de harde inzet tot corner te boksen. Meerkerk heeft veel balbezit de gasten beperken zich tot gevaarlijke uitvallen. Thijs van Klij is veel in de aanval te vinden, verdedigend wordt lange tijd  1 op 1 gespeeld in een ultieme poging alsnog een gelijkmaker te forceren. In de eindfase probeert de ingevallen Floren Streefkerk het nog tweemaal, het mag jammer genoeg niet zo zijn, ondanks  de grote inzet in de 2e helft  blijft de 0-1 op het scorebord.

In de periode rond de feestdagen neemt Meerkerk deel aan het zaaltoernooi in de Oosterbliek in Gorinchem, de competitie wordt 27 januari hervat met de uitwedstrijd tegen SVW in Gorinchem.

Opstelling Meerkerk: Wilco den Tuinder, Leon de Leeuw, Thijs van Klij, Gert Jan Koekkoek, Gijsbert Bruijnes, Theo van Zessen, Dick Kooijman, Mechiel van Zessen, Bart Koomans, Melvin van den Heuvel, Joop Friedeman (58 Floren Streefkerk).

K.O.