Roda Boys neemt op het nippertje de punten mee uit Meerkerk

Roda Boys/Bommelerwaard 1

Mannen, 1, 2e klasse F

10 maart 2018 14:30

Er gebeurde nogal het één en ander binnen onze vereniging sinds ons 1e elftal zijn laatste wedstrijd speelde. Allereerst was er het overlijden van onze oud secretaris en voorzitter Jan Willem Versluis, bestuurder in hart en nieren en jarenlang het gezicht van onze vereniging. Maandagavond gaf de gemeente Zederik groen licht voor de realisatie van het nieuwe complex, voorwaar een mijlpaal in de clubhistorie. Tot slot kwam er het bericht dat in onderling overleg is besloten de samenwerking met B-trainer Ron van Kooten te beëindigen, per onmiddellijk wordt zijn functie ingevuld door Michel de Ridder. Graag wil ik Ron bedanken voor de samenwerking ook wil ik Michel succes en veel voetbal plezier wensen bij onze vereniging.

En dan moest er vanmiddag ook nog gevoetbald worden tegen Roda Boys Bommelerwaard, de nr.3 van de ranglijst. Uiteraard wordt voor aanvang van de wedstrijd stil gestaan bij het overlijden van Jan Willem Versluis. De spelers van Meerkerk 1, 3 en 4 namen gezamenlijk met de tegenstanders Roda Boys 1, Sleeuwijk 3 en Asperen 5 plaats op de middencirkel van het hoofdveld. In aanwezigheid van Nely en Jan Versluis  en onder leiding van scheidsrechter van de Luitgaarden was er een indrukwekkend applaus dat nu ook eens echt 1 minuut duurde, onze dank ook aan de tegenstanders die hieraan uiterst correct meewerkten.

Meerkerk zal vanmiddag aan de bak moeten, de kansloze 6-0 nederlaag in Aalst op 18 november van het vorig jaar ligt nog vers in het geheugen. Meerkerk speelt vanmiddag met 2 man in de frontlinie, Bart Koomans en Youri van Blanken. De positie kort achter de spitsen wordt ingevuld door Melvin van den Heuvel. De thuisclub begint in ieder geval goed vanmiddag, de eerste kans is voor de geel-zwarten, Theo van Zessen stuurt Bart Koomans de diepte in. Bart gaat goed door, zijn voorzet is ook prima, helaas verdwijnt de inzet van Dick Kooijman net naast het doel van keeper Patrick Coenen.

Het eerste kwartier is Meerkerk de licht overheersende ploeg, pas na minuut 15 gaat ook Roda Boys op zoek naar het Meerkerkse doel. Rond minuut 20 is het 2x Jordi de Wit die namens de gasten gevaarlijk wordt. Even zo vaak is keeper Wilco den Tuinder de situatie de baas.  Na een half uur spelen komt er een mogelijkheid voor Meerkerk letterlijk uit de lucht vallen als Mechiel van Zessen een verdwaalde bal onverwacht ineens op de slof neemt, de inzet verdwijnt naast het doel. Even later is het dezelfde Mechiel van Zessen die een veel grotere kans krijgt. Op goed aangeven van Bart Koomans lijkt Mechiel het openingsdoelpunt op de schoen te hebben, ook nu verdwijnt de bal naast het doel. Dit had het openingsdoelpunt voor Meerkerk moeten zijn.

Met nog een paar minuten te spelen voor rust denkt Bart Koomans op snelheid door te breken, het vlagsignaal van de assistent van Roda Boys , wordt overgenomen door scheidsrechter van de Luitgaarden, de mogelijkheid voor de thuisploeg gaat zo verloren. De laatste mogelijkheid voor rust is voor Roda Boys in de extra tijd als Richard Palm vanaf een meter of 17 hard, net over het doel van Wilco den Tuinder schiet.

Na rust probeert Roda Boys meteen de bakens te verzetten, Meerkerk heeft een paar minuten nodig om zich in de wedstrijd te spelen.  De Aalster dadendrang duurt een minuut of 5 en levert één goede mogelijkheid op, de inzet gaat naast. Daarna is Meerkerk weer in staat om er een echte wedstrijd van te maken, zo ontstaat er een gevaarlijke situatie na een afdraaiende voorzet van Melvin van den Heuvel. Deze voorzet is net buiten het bereik van de keeper, met grote moeite weten de verdedigers de situatie te klaren. Na een kleine 20 minuten is er een mooie actie van Youri van Blanken waarmee hij 2 verdedigers in de luren legt, de voorzet is net niet voldoende. De gasten zijn niet onder de indruk en nemen meteen de aanval over. Een zeldzame misser in de Meerkerkse verdediging kan in eerste instantie nog gecorrigeerd worden door Wilco den Tuinder, op de tweede inzet van Freek van Eembergen is hij ook kansloos, Meerkerk kijkt dan met 25 minuten te spelen tegen een 0-1 achterstand aan.

Na de achterstand is Meerkerk in staat er nog een schepje bovenop te doen. Melvin van den Heuvel komt op aangeven van Dick Kooijman alleen voor keeper Coenen, deze toont zijn klasse en sleept zijn ploeg door dit moeilijke moment heen. Nog een paar minuten later kan Bart Koomans alleen doorbreken, ditmaal na een fout in de verdediging van Roda Boys. Bart omspeelt de keeper en schiet beheerst de gelijkmaker binnen. Beide teams gaan nu  voor de overwinning, mogelijkheden zijn er voor Roda Boys in de persoon van Nils Loef en voor Meerkerk is de later ingevallen Floren Streefkerk dreigend.

De beslissing valt een minuut of 4 voor tijd in het voordeel van de gasten. Een vrije trap halverwege de Meerkerkse speelhelft wordt hoog voor het doel gepompt. De bal kan met het hoofd worden terug gelegd waarna spits Freek van Eembergen de nauwelijks verdiende overwinning voor de ploeg uit Aalst veilig stelt. Voor Meerkerk blijft er helaas niets anders over dan complimenten voor het goede spel en de prima inzet, in de wetenschap dat volgende week een uitwedstrijd tegen Almkerk volgt.

Opstelling Meerkerk: Wilco den Tuinder, Thijs van Klij (77. Jacco van Zessen), René van Genderen, Gert Jan Koekkoek, Gijsbert Bruijnes, Theo van Zessen, Dick Kooijman, Mechiel van Zessen (64. Floren Streefkerk), Youri van Blanken, Melvin van den Heuvel, Bart Koomans.

K.O.