Meerkerk niet opgewassen tegen kampioenskandidaat Almkerk

Almkerk 1

Mannen, 1, 2e klasse F

28 april 2018 14:30

Voor Meerkerk staat vanmiddag de uitwedstrijd tegen kampioenskandidaat Almkerk op het programma. Almkerk staat voor aanvang van deze wedstrijd op de eerste plaats met 6 punten voorsprong op Nivo Sparta en 7 punten voorsprong op Roda Boys. De kracht van Almkerk is voornamelijk de defensieve organisatie, de ploeg incasseerde in 21 wedstrijden slechts 13 tegendoelpunten, een moyenne  dat een kampioen tekent. Meerkerk kan vanmiddag volledig aantreden, maar of dit voldoende is tegen het collectief van trainer Robert Roest is zeer de vraag.

Het begin van Meerkerk is hoopgevend, vanaf het eerste moment wordt de strijd aangegaan in de veilige zone van het middenveld. De eerste mogelijkheid is zowaar voor Meerkerk als na een paar minuten Almkerk de bal op eigen speelhelft onzuiver rond speelt. Dick Kooijman onderschept de bal en hij probeert het ineens met een gevaarlijk schot. Er zit een gevaarlijke curve aan het schot, keeper Maikel Korebrits laat zich niet verrassen en slaat de bal tot corner. Almkerk lijkt het karwei op halve kracht te willen klaren, in deze fase van de wedstrijd is dat niet genoeg.

In minuut 11 is er de eerste mogelijkheid voor Almkerk, Erwin Verbruggen heeft te veel tijd nodig, zodat de kans verloren gaat. In de beginfase moet het gevaar van Almkerk vooral uit corners komen, gedragen door de wind draaien deze steeds weer naar het doel van Wilco den Tuinder.  Als er bijna 20 minuten gespeeld zijn valt er een bal min of meer toevallig in het 16-meter gebied van Meerkerk. Gert Jan Koekkoek gaat het duel aan met één van de Almkerk voorwaartsen die gemakkelijk over het been van Gert Jan tuimelt. Scheidsrechter van Essen, die een goede wedstrijd fluit, aarzelt niet en kent een strafschop toe.  Erwin Verbruggen heeft weinig moeite om de 1-0 te laten aantekenen.  Vanaf mijn positie langs de lijn leek de penalty te gemakkelijk toegekent, na afloop begreep ik van de spelers dat er wel degelijk sprake was van een overtreding.

Nadat Meerkerk op achterstand komt blijft het volharden in het compacte spelletje. Almkerk wordt nauwelijks gevaarlijk, Meerkerk jammer genoeg helemaal niet. Het is slechts Thijs van Klij die op de rechterflank een aantal keren het vuurtje opstookt, hij bezorgt spelers op de linkerflank van Almkerk extra werk door zijn goede opkomen langs de lijn. Als dit meerdere keren is voorgekomen zijn ze het bij de thuisclub meer dan zat, een gemene tackle op Thijs maakt een einde aan zijn aanvallende impulsen, Thijs zal ik de rust uit moeten vallen met een dikke enkel.

Na rust is er een dramatisch begin voor Meerkerk, een fout van keeper Wilco den Tuinder leidt de    2-0 van Niels Nieuwesteeg in. Na afloop is Wilco uiterste kritisch over zijn prestatie, zeker ook omdat door dit snelle doelpunt na rust bij Meerkerk het geloof in een resultaat ineens volkomen weg is.  Vanaf dit moment is het wel zichtbaar dat vanmiddag de kampioenskandidaat tegen een degradatiekandidaat speelt.  Meerkerk lijkt vanaf nu angstig om een fout te maken, vaak wordt gekozen voor een bal breed of achteruit, niet zelden levert dit ook nog balverlies op.

Een minuut of 10 later geeft Almkerk even flink gas. Dat levert misschien wel de mooiste aanval van de wedstrijd op, een voorzet vanaf links van Rick Boons wordt keurig afgerond door alweer Niels Nieuwesteeg.  Vanaf dit moment is het alleen nog maar de vraag hoe hoog de score zal oplopen.  Na ruim 25 minuten is het Niels Nieuwesteeg die voor de derde keer het net vindt, ditmaal op aangeven van Bart Dirven. Almkerk is zo in 25 minuten uitgelopen van 1-0 tot 4-0, vreemd genoeg bereikte de ploeg dat zonder goed te voetballen, dit zegt voldoende over de prestatie van Meerkerk in de tweede helft.  In de extra tijd redt Floren Streefkerk de spreekwoordelijke eer door op aangeven van Youri van Blanken de 4-1 binnen te lopen. Scheidsrechter van Essen vindt het daarna welletjes.

Volgende week speelt Meerkerk weer een inhaalwedstrijd, deze keer thuis tegen de geel-groenen van Brederodes.

Opstelling Meerkerk: Wilco den Tuinder, Thijs van Klij (46. Jacco van Zessen), René  van Genderen,    Gert Jan Koekkoek, Gijsbert Bruijnes, Theo van Zessen, Mechiel van Zessen ( 65. Melvin van den Heuvel), Dick Kooijman, Bart Koomans (80. Sander Slomp), Youri van Blanken, Floren Streefkerk.

K.O.