Zuur verlies voor hard werkend Meerkerk tegen Papendrecht

VV Papendrecht 1

Mannen, 1, 2e klasse F

12 mei 2018 14:30

Op deze mooie zaterdag speelt Meerkerk een thuiswedstrijd tegen Papendrecht onder leiding van scheidsrechter Klerks uit Drunen. De gasten hebben weinig meer om voor te voetballen, de ploeg heeft wel degelijk voetballende kwaliteiten, maar is dit seizoen te wisselvallig geweest om in aanmerking te komen voor een (periode)titel. Meerkerk start aan de warming-up met een volledige selectie, tijdens de opwarming blijkt Floren Streefkerk weer last te krijgen van een opspelende hamstring, hij kan niet spelen, Bart Koomans neemt zijn plek in de basis-11 in.

Zoals vaker de laatste weken is de start van Meerkerk goed, al na ruim een minuut spelen krijgt Youri van Blanken diep  op de speelhelft van Papendrecht een vrije trap te nemen. Hij legt de bal op het hoofd van de mee opgekomen Gert Jan Koekkoek, die de bal bewust voor het doel kopt. Melvin van den Heuvel heeft net te weinig “spitsenbloed” om dit buitenkansje af te ronden. De gasten uit Papendrecht zijn niet gekomen om mee te werken aan een Meerkerkse overwinning, zo moet even later Theo van Zessen al aan de bak om in het eigen strafschopgebied een aanval  van de zwart-roden  te onderbreken.

Papendrecht speelt met veel positie wisselingen van de aanvallers, zo laat George Tomas de Brito zich regelmatig terugzakken naar het middenveld, waar hij prompt voor meer gevaar zorgt dan in de spits waar hij regelmatig te maken krijgt met Gert Jan Koekkoek dan wel René van Genderen. Na ruim 20 minuten is er weer eens zo’n situatie, Tomas de Brito is weer uitgezakt naar het middenveld, zijn pass de diepte in op Koen Lighaam is op maat. Lighaam probeert een hoge voorzet maar raakt de bal net even anders dan zijn bedoeling is, de bal eindigt op de bovenkant van de lat, gelukkig voor Meerkerk, want Wilco den Tuinder zou waarschijnlijk kansloos zijn geweest.

Meerkerk voetbalt aardig mee, de ploeg is in deze fase niet  minder dan Papendrecht, maar mist domweg aanvallend stootkracht om echt gevaarlijk te worden. Zo is er een paar minuten voor rust een combinatie tussen Melvin van den Heuvel en Bart Koomans, de eindpass van Bart op de volledig vrij gelopen Youri van Blanken is niet goed, wel levert dit nog een corner op. Deze corner levert nog enig gevaar op, niet toevallig ontstaat dit gevaar doordat een verdediger,  in de persoon van Gert Jan Koekkoek,  bijna kan scoren.

Tijdens de rust wordt Melvin van den Heuvel vervangen door de jeugdige Jermy van Dijk. De eerste mogelijkheid na rust is voor Papendrecht, Justin Beemsterboer legt de bal keurig af op Stephan Bravenboer, het schot gaat ruim naast het Meerkerkse doel. Even later raakt Youri van Blanken geblesseerd bij een pittig duel in de buurt van de zijlijn. Youri kan niet verder, zijn laatste actie voor hij wordt gewisseld tekent het karakter waarmee Youri speelt. Youri jaagt verdedigers van Papendrecht op en snoept de bal af. Met een grimas op het gezicht schiet hij de bal in het doel achter keeper Timo Kurpershoek. Ondanks de voorsprong is er de tegenvaller voor Meerkerk, Youri moet zich laten vervangen door Ruben Versluijs.

Eigenlijk is vanaf dit moment het wachten op een doelpunt van Papendrecht, Meerkerk kan alleen maar tegenhouden en gokken op een tegenstoot voornamelijk door de bedrijvige Jermy van Dijk. Een minuut of 5 na de Meerkerkse voorsprong krijgt Papendrecht een corner te nemen. Het zou niet mogelijk moeten zijn dat een corner direct op het hoofd komt van een volledig vrije aanvaller, het gebeurt wel. Koen Lighaam ziet zijn kopbal in dit geval over het doel verdwijnen, Meerkerk haalt opgelucht adem. Na de drinkpauze die door scheidsrechter Klerks is ingelast wordt het overwicht van Papendrecht nog groter.

Met nog een kwartier te spelen is er een hoge voorzet van Papendrecht waarbij Gijsbert Bruijnes met een stevige duw wordt weggezet, George Tomas de Brito profiteert en werkt de gelijkmaker achter Wilco den Tuinder. Meerkerk kijkt naar scheidsrechter Klerks, want was dit niet een overtreding op Gijsbert?  Vrijwel  iedereen vindt van wel, maar de leidsman die verder een goede wedstrijd fluit doet alsof zijn neus bloedt en kent het doelpunt toe. Meerkerk loopt op het tandvlees, Michael de Boon moet Mechiel van Zessen die compleet leeggespeeld is wisselen voor broer Jacco, nog meer geel-zwarten lopen op het tandvlees.

Eén minuut voor tijd gaat Meerkerk alsnog de bietenbrug op, bij een uitval werkt Koen Lighaam de bal achter Wilco den Tuinder. Over 90 minuten misschien een verdiende overwinning voor Papendrecht, zeker door de dubieuze gelijkmaker een sneue nederlaag voor Meerkerk. Ik wil graag Ron Bassa een compliment maken, als assistent scheidsrechter heeft hij foutloos opgetreden.

Volgende week speelt Meerkerk in Wijk en Aalburg tegen Wilhelmina’26, een nieuwe kans om wat vertrouwen te tanken voor de aanstaande nacompetitie.

Opstelling Meerkerk: Wilco den Tuinder, Thijs van Klij, René van Genderen, Gert Jan Koekkoek, Gijsbert Bruijnes, Theo van Zessen, Youri  van Blanken (51. Ruben Versluijs), Dick Kooijman, Melvin van den Heuvel (46. Jermy van Dijk), Mechiel van Zessen (77. Jacco van Zessen), Bart Koomans.

K.O.