Meerkerk wint oefenwedstrijd van Ameide

Ameide 1

17 februari 2018 14:30

Het vrije inhaalweekend werd door Meerkerk gebruikt om een oefenwedstrijd te spelen. Op het Hoog waren de buren uit Ameide te gast. Trainer Michel de Raad had de beschikking over een nagenoeg complete selectie, alleen Theo van Zessen ontbrak, er kon dus naar hartelust wordt geoefend met het oog op de komende reeks belangrijke competitiewedstrijden. Aanvoerder Gert Jan Koekkoek heeft vanmiddag het shirt met nummer 6 aangetrokken, hij speelde dan ook als de meest verdedigende middenvelder.

Op deze zonnige zaterdagmiddag in februari lijkt het voorjaar al begonnen op het Hoog, het zonnetje schijnt, wind ontbreekt bijna geheel, het is dus een prima middag voor een potje oefenvoetbal .  Beide ploegen doen vanmiddag niet aan aftasten, er wordt naar hartelust aangevallen, voor beide doelen zijn er dan ook volop gevaarlijke momenten. Het is geen typische vriendschappelijke wedstrijd, scheidsrechter Arno van Dalen heeft vanaf het begin de handen vol aan deze stevige pot voetbal waarin de spelers de grenzen van het toelaatbare opzoeken, sommigen  gaan hier zelfs overheen.

Nog voordat er 3 minuten zijn gespeeld is er voor beide doelen al de eerste scoringskans geweest en is het een wonder dat de 0-0 nog op het scorebord staat. Dit zal tot minuut 10 het geval blijven, dan is er een aanval van Ameide. Bas de Kruijk ontsnapt aan de aandacht van Gijsbert Bruijnes die niet helemaal goed staat opgesteld. De blauw-witte aanvaller waagt van behoorlijke afstand en schuin voor het doel een laag schot. Het schot lijkt houdbaar maar is te machtig voor Wilco den Tuinder. In de minuten die hierop volgen blijkt Meerkerk niet geschrokken van de snelle achterstand, in tegendeel zelfs, het zal de inleiding zijn voor de sterkste periode van de thuisploeg.

Een minuut of vier later doet de thuisploeg al iets terug, Dick Kooijman, vanmiddag toch al goed op dreef, krult vanaf rechts een bal voor het doel. De bal komt voorbij de tweede paal bij Sander Slomp die de bal meteen op de pantoffel neemt en zo schitterend de gelijkmaker aantekent. Meerkerk is  nog niet tevreden met de gelijke tussenstand, het blijf druk uitoefenen op het doel van Ameide. De beloning laat niet lang op zich wachten, in minuut 18 probeert Melvin van den Heuvel  een tegenstander uit te spelen in het strafschopgebied van Ameide, hij wordt echter op te forse wijze gestuit, scheidsrechter van Dalen kan niet anders dan een penalty toekennen. Deze strafschop wordt door Mechiel van Zessen onberispelijk binnen geschoten. Meerkerk draait zo in 8 minuten een 0-1 achterstand om in een 2-1 voorsprong.

De thuisploeg is gewoon de beter voetballende ploeg, 6 minuten later is het weer prijs. Melvin van den Heuvel mag een vrije trap nemen aan de rechterzijde van het veld op een meter of 30 van het doel, hij krult de bal voor het doel, de mee opgekomen Thijs van Klij schampt de bal met het hoofd waardoor deze van richting verandert en bij Bart Koomans terecht komt. De inzet van Bart verdwijnt hoog in het doel, de Meerkerkse voorsprong loopt daarmee op tot 3-1. Even later krijgt Bart Koomans nog een grote kans, in volledig vrije positie verdwijnt zijn inzet ruim over het doel.

De tweede helft is aanzienlijk minder leuk, Ameide grijpt een aantal keren naar te forse middelen om de Meerkerkse aanvallers te stoppen. Positief is wel dat Meerkerk blijft proberen te voetballen, verdedigend heeft het elftal zijn zaakjes goed op orde, maar het is gewoon allemaal wat minder dan voor rust. Doelpunten zijn er niet meer te bewonderen in de tweede helft, het voornaamste is dat een aantal stevige charges niet leiden tot blessures.

Dinsdagavond speelt Meerkerk voor de EM-cup een uitwedstrijd tegen de Alblas, de aanvang is 20.00 uur, zaterdag 24 februari speelt Meerkerk voor de competitie een uitwedstrijd tegen Drechtstreek, de aanvang is dan 14.30 uur.

Opstelling Meerkerk: Wilco den Tuinder, Leon de Leeuw,  René van Genderen,  Thijs van Klij, Gijsbert Bruijnes, Gert Jan Koekkoek, Dick Kooijman (45. Youri van Blanken), Mechiel van Zessen, Bart Koomans, Melvin van den Heuvel (45. Floren Streefkerk), Sander Slomp (61. Ruben Versluijs)