SV Meerkerk en Ameide komen in laatste Zederik-derby niet tot scoren

3e klasse C

15 december 2018 14:15

Opstelling

MEERKERK -  De verwachtingen waren hooggespannen, maar de vele toeschouwers kwamen bedrogen uit. In deel één was Ameide de iets bovenliggende partij. Na de warme thee, chocolademelk, erwtensoep en enkele tactische omzettingen, had thuisploeg SV Meerkerk de touwtjes in handen. Maar niet zo overtuigend dat het verschil gemaakt kon worden. En dus eindigde de laatste Zederik-derby zoals die was begonnen: in 0-0.

"Een echte derby", vond Ameide-trainer Gert-Jan Westerhout na afloop. "Van tevoren had ik aan mijn spelers gevraagd wat ze verstaan onder zo'n wedstrijd. Hun antwoorden zag ik vanmiddag terug; veel strijd, passie, duels en werklust. Het was er allemaal. We hadden er allemaal meer van verwacht, maar de entourage deed veel goed op het slecht bespeelbare veld."

De eerste kans, een kopbal van Youri van Blanken, was voor de thuisploeg. Maar al snel nam Ameide het initiatief over, aangemoedigd door een lekker fanatieke supportersschare die meer dan regelmatig een blauwe rookbom of zwaar vuurwerk afstak. Dat vuurwerk ontbrak op het veld. Het vanouds stevig voetballende Ameide pakte in no time wel drie gele kaarten. Izak Westerhout en doelman Ruud de Groot voor een overtredingen, Jules de Gans pakte een prent voor commentaar op de overigens prima leiding van de bijna 70-jarige (!!) scheidsrechter Fitters.

Enkelblessure
Na een halfuur moest aanvoerder Thijs van Klij van Meerkerk met een dikke enkel van het veld. De ongelukkige verdediger raakte na een duel met zijn enkel de hiel van zijn tegenstander Tom de Kruijk. Van Klij werd vervangen door René van Genderen en ging direct door voor foto's naar het ziekenhuis.

Joran Visee kreeg een paar minuten later de kans om de score te openen. "De wedstrijd had een goal nodig en inderdaad had ik die kunnen maken. Nu kwam de derby eigenlijk nooit echt op gang. Een corner van ons op de paal had de wedstrijd ook kunnen openbreken."

Conditioneel sterk
Die overmacht van Ameide had SV Meerkerk-oefenmeester Gerrie Schaap ook gezien. "In de rust heb ik aanvaller Theo van Zessen een linie teruggehaald en Youri van Blanken in de voorhoede gezet. Dat pakte goed uit, want in de tweede helft waren wij de betere ploeg. Zeker in de laatste twintig minuten, toen we conditioneel sterker waren dan Ameide. Logisch, want het fysiek gerichte voetbal dat zij spelen kost heel veel kracht en energie. Net als tegen Hardinxveld en IFC hadden we het verschil op het eind moeten kunnen maken."

Invaller Sander Slomp had de grootste kans van de wedstrijd. De snelle nummer 15, halverwege ingevallen voor de tegenvallende Joop Friedeman, vertrok op rechts en schoot de bal haarfijn in de rechter benedenhoek. De ervaren doelman Ruud de Groot was al verslagen, maar verdediger Jorn Keppel bracht op de doellijn redding.

Ongelijk
Een paar tellen eerder had aan de andere kant Tom de Kruijk de 0-1 op het hoofd. "De voorzet van Izak Westerhout was iets te diep in het zestienmetergebied. Mijn kopbal miste kracht en ook richting. Ik had de bal misschien achteraf beter kunnen aannemen. Maar op dit slechte veld kon je bijna niet voetballen. Ik durfde eigenlijk ook niet, zo ongelijk het was."

Beide trainers waren het roerend eens met de kritiek van De Kruijk op het veld. "Vorige week speelden we in Arkel ook op natuurgras, maar daar hadden ze wel vooraf gerold en was het veld uitstekend bespeelbaar", aldus Schaap, die tevreden was over zijn ploeg. "Het geloof komt nu binnen bij de jonge jongens. Zo halverwege het seizoen zijn we met z'n allen iets verder dan halverwege. We gaan er komen, daar ben ik van overtuigd."
Collega Westerhout is er al. Ondanks enkele zware blessures van geroutineerde spelers als Robbert Bakker, Kevin Kroeze en Robin Tamming handhaaft Ameide zich keurig in de subtop van 3C. "Het is heel mooi wat we met elkaar bereikt hebben, maar we nemen even gas terug. Vanaf 23 september hebben we geloof ik één training overgeslagen. Nu even rust, om er tegen De Zwerver weer te staan."